Jump to content

Fotbollstråden!

PlusFourtyFour
 Share

Recommended Posts

Fy fan vad jag hatar La Liga. Tråkigare liga får man verkligen leta efter. Håller fan Bundesliga över den spanska ligan. Ja, jag vet, det är bara två lag som vunnit Premier League sedan 2005, men det är ändå sjukt många lag som är med i fighten en bra lång väg. Dessutom har både Arsenal och Liverpool bara varit några poäng ifrån att vinna ligan under dessa år.

Förra året skiljde det 27 fucking poäng mellan ettan (Barcelona) och trean (Valencia) i La Liga. I Premier League kom man nästan ner till tionde platsen(!!!!!!!) med samma poängskillnad.

Inte ens roligt. Jävla sopliga.

• Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Precis det jag syftade lite på. Går dock inte att ta ifrån barcas lir ikväll, oerhört bra. Men som liga håller jag absolut med dig.

Självklart. Barcelona och Real Madrid (trots deras dåliga kväll) är två av världens absolut bästa lag. Men det är även de enda bra lagen i hela ligan. Visst, Atletico Madrid, Sevilla och Valencia är också bra lag, men i det långa loppet är dom helt chanslösa mot Barca och Real. Medan alla lag kan slå alla i Premier League (det är verkligen så!) så gäller inte samma sak i La Liga. Visst kan man peka på premiärförlusten för Barcelona och några enstaka svackor, men att lag som Chelsea och Arsenal redan dragit på sig fyra förluster var, både på hemma- och bortaplan är smått imponerande. Det gör bara ligan än mer spännande. Och då snackar vi ändå om lag som normalt sett tar sig väldigt långt i både ligan och Champions League. Chelsea tog ju trots allt dubbeln förra året. Det talar sitt tydliga språk, i alla fall enligt mig.

Redigerad av kicken
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar väl mest om pengarna. Premier League är lite mer som Allsvenskan när det gäller TV-avtal och placeringsbonus medan i Spanien så säljer klubbarna sina avtal för sig själv. Så har jag uppfattat det. Folk vill se Real Madrid och Barcelona, sen till viss del Sevilla, Villarreal, Atletico, Athletic, Valencia och kanske några till. Sen är det ju mer (men inte mycket mer) glamoröst att sitta och kolla på typ Stoke-Wigan än exempelvis Levante-Almeria, på något sätt. Fast jag kunde njuta av dessa tråkiga matcher när 4 sport sände La Liga.

Hade vi i Sverige haft ett Spanienliknande TV-system hade vi nog haft ett fåtal lag i Europa varje år, då till bekostnad på övriga lag som typ Kalmar, Trelleborg, Häcken, Mjällby etc.

Exempelvis kan ju Sunderland gå och köpa Asamoah Gyan som var riktigt bra i VM, eftersom de har pengarna och intresset är större i England överlag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart är det jämnare i England, men det är ändå bara Chelsea och United som har en chans. 2009/10 tio poängs glapp mellan 2:an och 3:an, 2008/09 sju mellan 1:an och 3:an och elva mellan 3:an och 4:an.

Notera att det bara två eller tre omgångar innan slutet bara varit en skillnad på några fjuttiga poäng. Och sedan talar det jag skrev här ovan för sig själv (om 27 poäng).

Liverpool var väldigt nära 08/09 medan Arsenal var fyra poäng ifrån 07/08. Och när Chelsea vann 2005 och 2006 var det deras första ligatitel på över 20(?) år. Så det var inte dåligt om man ser till ligan. Sedan var ännu en gång Arsenal bara några poäng ifrån med 3-4 omgångar kvar förra året. Sedan förlorade man dock de två-tre sista matcherna vilket gjorde att poängavståndet blev större än det verkade.

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äsch, många gånger hellre La Liga än äckligt ekonomidopade och fifflande Premier League. Det är den enda anledningen till den jämnare ligan i England.

Kan hålla med om att Manchester City har dopat sig ekonomiskt och att Chelsea till stor del vinner tack vare pengar från en oljeryss. Det är äckligt, men så är även La Liga. BarceLÅNA (som faktiskt var tvungna att ta ett megalån för att klara av att betala ut spelarnas löner) och som fifflade under hela Laportas tid (Laporta själv drog ständigt vita lögner). Att Barca och Real sedan tar 90 % av pengarna för tv-rättigheterna och "skitlagen" inte får någonting är bara äckligt. Nu har de för visso förbättrat det systemet, men det först år 2010.

Sedan ska vi inte ens börja med det värsta fallet av "tapping up" i fotbollsvärldens historia. Xavi är den absolut största horan i den härvan.

Orkar inte skriva nu. Hatar Barcelona mer än någonting annat i den här världen. Skitlag. Dö.

God natt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fotbolls VM gick till Ryssland 2018 och till Qatar 2022.

Ryssland har jag ingen kommentar till, hade helst velat sett att England eller Spanien/Portugal fick det men Ryssland känns överlag helt ok.

Qatar dock, vad tänkte dom där? Där hade jag velat sett att USA fick det, MLS är en ligga på gång och Amerikanarna har fått upp ögonen rejält för fotboll, säga vad man vill om dom men är det en fest som VM så finns det nog inga som kan arrangera det bättre än dom, se bara vad dom gör med tillställningar som Super Bowl och World Series finalen. Hade även vart roligt att se Australien arrangera det.

Dock gillar jag Arenabyggena som Qatar ska smälla upp, alla med ett nedkylningssystem och efter VM ska dom rivas ner och ges bort till andra länder, det var säkert det dom vann på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fotbolls VM gick till Ryssland 2018 och till Qatar 2022.

Ryssland har jag ingen kommentar till, hade helst velat sett att England eller Spanien/Portugal fick det men Ryssland känns överlag helt ok.

Qatar dock, vad tänkte dom där? Där hade jag velat sett att USA fick det, MLS är en ligga på gång och Amerikanarna har fått upp ögonen rejält för fotboll, säga vad man vill om dom men är det en fest som VM så finns det nog inga som kan arrangera det bättre än dom, se bara vad dom gör med tillställningar som Super Bowl och World Series finalen. Hade även vart roligt att se Australien arrangera det.

Dock gillar jag Arenabyggena som Qatar ska smälla upp, alla med ett nedkylningssystem och efter VM ska dom rivas ner och ges bort till andra länder, det var säkert det dom vann på.

Ryssland känns överlag ok, trots att jag känner mig skeptisk.

Qatar är dock "wtf"? Skrev även ut om det på bloggen: http://arsenal.se/index.php?option=com_myblog&show=Om-VM-Arsenal-och-Wenger.html&Itemid=59

• Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trodde verkligen inte vad jag läste först men det ser ut att bli........ DJURGÅRDEN i PREMIÄREN... oh herregud!

Premiärer brukar jag verkligen se fram emot som en glad, festlig tillställning...derbyna brukar komma när man är lite varm i kläderna, nu får jag allt på en gång, fan nervös redan nu..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trodde verkligen inte vad jag läste först men det ser ut att bli........ DJURGÅRDEN i PREMIÄREN... oh herregud!

Premiärer brukar jag verkligen se fram emot som en glad, festlig tillställning...derbyna brukar komma när man är lite varm i kläderna, nu får jag allt på en gång, fan nervös redan nu..

Det är lite jobbigt. Nu får man gå och våndas fram till premiären istället för att längta. :{

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite jobbigt. Nu får man gå och våndas fram till premiären istället för att längta. :{

1-1.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Martin Jol har sagt upp sig från Ajax, Frank de Boer tillfällig manager. Bra med byte, bara 4: i ligan och ute ur CL. Frank känns spännande, väldigt smart som spelare och gjort ett bra jobb med A1 (sista leveln i Ajax ungdomsakademi). Skulle va coolt med Ronald som assisterande.

Är du Ajax-supporter?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor