kicken Skrivet 11 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 11 oktober, 2009 Säg några stycken? Jag är väldigt nyfiken! Oh, finns många, men kan ta upp de viktigaste. Tränarsituationen: Här behövs väl ingen närmare förklaring? Hew hade delvis fel i det han skrev. Lagerbäck har varit med när vi gått till fem raka mästerskap, men det var inte han som ledde laget när vi gick till EM 2000, 2004 och VM 2002, det var Tommy Söderberg. Visst, Lagerbäck fanns med som assisterande, men helt ensam har Lagerbäck endast tagit oss till två raka mästerskap, men precis som Hew nämner så har han lyckats med det, men misslyckats brutalt med den egentliga uppgift han hade - en generationsväxling. Sedan VM 2006 har det även gått allt sämre för landslaget och kulmen nåddes i går. Jag skulle kunna dra ner en wot om alla fel Lagerbäck gjort, men jag tror inte du har lust att läsa en sådan. Nu kommer med 99 % stor sannolikhet nytt blod in. En ny tränare som får chansen att lyckas med det Lagerbäck misslyckats med. Media: Wow, jag vet inte om jag någonsin sett media hypat så mycket inför både VM och EM senast. Det har varit Sverige hit och Sverige dit och ja, det är roligt och intressant till en viss mån, men det har gått övergränsen. Det ska bli så himla skönt att slippa den mediala uppbyggnaden inför ett VM eller EM utan Sverige. Dels för att andra lag alltid hamnat i skuggan och dels för att man överskattat landslaget rejält. Något som vi kommer till nu. Överskattningen: Sveriges landslag har varit grovt överskattat de senaste åren. Media har fått det att låta som om vi vore ett av världens bästa lag och Lagerbäck har både sagt ett och annat överskattat. Det värsta har skett i media där man i stort sett smutskastat alla andra lag och inför nästan varje kvalmatch har man läst hur Sverige ska krossa det och det gänget, men det har aldrig hänt. Sverige hade 0-0 mot Malta hemma i halvtid. Sverige hade 0-0 fram tills ett självmål när de spelade nere i Malta. Om marginalerna inte skulle varit på Sverige sida genom den här kvalturneringen så skulle vi ha legat fyra just nu och då skämtar jag inte. Det har varit sena mål, det har varit självmål, det har varit uruselt spel och egentlige har vi bara sett två riktigt bra prestationer som lovat mycket mer än vad verkligheten har visat, båda mot Portugal. Sedan är det inte bara journalister som överskattat laget, utan det svenska folket tillhör den skara som gjort så. Nedvärderandet av andra lag: Visst skall man ha en patriotisk känsla när man ser sitt landslag spela och det ska vara psyksnack hit och dit, men många har fått det att låta som om vi vore självaste Brasilien. Det har handlat om hur dåliga motståndarlagen är, det har handlat om hur lätt den här vinsten kommer komma och det har handlat om gruppavancemang enkelt eller tämligen enkelt när vi väl kommit till slutspel. Men ingenting har varit enkelt. 0-0 mot ett land som Trinidad & Tobago och endast 1-0 mot Paraguay säger det mesta. Svenska landslaget hade sin bästa peak under 00-talet under Söderberg och det var i VM 2002 och EM 2004 som man verkligen var som bäst och det var enormt synd att man inte gick längre. Vi hade kunnat gå till semifinal i VM 2002 om inte Svensson träffat stolpen i åttondelsfinalen och EM 2004 förstördes av ett straffdrama. Det var i dessa turneringar som vi verkligen kunde hålla på och mäkta med hur starkt vårt landslag var. Men ända sedan kvalet till VM 2006 (då Lagerbäck varit ensam man vid rodret) så har det gått spikrakt neråt, nästan. Danmark var värda gruppsegern: Danmark har gjort allting som Sverige borde ha gjort. Danmark var grovt underskattat inför kvalet och det inte bara i utlandet, utan även hemma i Danmark. Det snackades om den sämsta trupp Danmark haft på årtionden - nu är man med i VM. Danmark har lyckats spela ett moget spel, ett klart och tydligt spel, ett korrekt spel. De har haft lite tur, de har haft lite skicklighet och de har framför allt haft viljan. De var tillbakapressade av Portugal i bägge matcherna de spelade mot dem, ändå lyckades de nästan vinna båda (3-2 och 1-1) och sådant gör man inte av slumpen flera gånger. När man blir tillbakapressat av ett lag enormt mycket, men ändå lyckas komma undan med en vinst (flera gånger) tyder det på skicklighet snarare än tur. Danmarks landslag (däremot media) pratade aldrig upp sig inför möten, visst, det var psykningar då och då men det hålls på en tämligen låg nivå jämfört med svenskarna. I Danmark var man inställd på uppgiften, inte snacket. Det var därför man kom till Råsunda och spelade 1-0 mot Sverige, det var därför man spelade 1-0 mot Sverige ännu en gång. Ja, det har pågåtts psyksnack och skitsnack i media, men om man tittar bakom väggen så såg man ett målmedvetet och seriöst landslag. När Danmark gjorde en dålig prestation men ändå kom undan med det så var man ärliga för journalister, media och danska folket. Man erkände att man hade spelat dåligt, men man angav även vad som skulle förändras. Vad sade Lagerbäck efter en match mot Malta som slutade 1-0 tack vare ett självmål? Jag tror ni vet det vid det här laget. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 11 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 11 oktober, 2009 (redigerad) Aight, vi kanske inte förtjänade att komma till VM, men att bli euforisk och glädje-capsa är väl lite att ta i? Eller äsch, jag vet inte - men när man endast kan gå så långt med sin nationalism utan att träda över 'rasist'-gränsen som att heja på sitt lands fotbollslag tycker jag helt enkelt att det är lite konstigt att bli så glad. Men jag förstår ditt resonemang. Oh, I see what you did there! Redigerad 11 oktober, 2009 av AngryAxel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 11 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 11 oktober, 2009 Oh, finns många, men kan ta upp de viktigaste. Hissas inte det egna laget (och nedvärderas inte motståndare) i andra länder? Att Sverige skulle krossa motståndet har väl ändå inte varit regel inför match? Mot Malta var det så, men där är det också vad som borde ha hänt. Jag vet inte hur det är, men jag antar att det inte är direkt typiskt svenskt? Dessutom; Vem köper en tidning med löpsedeln: "Därför missar Sverige VM" hellre än "Så lyckas Sverige ikväll"? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 11 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 11 oktober, 2009 Aight, vi kanske inte förtjänade att komma till VM, men att bli euforisk och glädje-capsa är väl lite att ta i? Eller äsch, jag vet inte - men när man endast kan gå så långt med sin nationalism utan att träda över 'rasist'-gränsen som att heja på sitt lands fotbollslag tycker jag helt enkelt att det är lite konstigt att bli så glad. Men jag förstår ditt resonemang. I see what you did there! Haha ja, jag njuter inte direkt av att vi kommer missa VM och det där "vilda firandet" var bara en överreaktion. Det är naturligtvis hur tråkigt som helst att vi missar festen och allt det roliga, men enligt mig var det här nödvändigt för en ny återuppbyggnad. Hissas inte det egna laget (och nedvärderas inte motståndare) i andra länder? Att Sverige skulle krossa motståndet har väl ändå inte varit regel inför match? Mot Malta var det så, men där är det också vad som borde ha hänt. Jag vet inte hur det är, men jag antar att det inte är direkt typiskt svenskt? Dessutom; Vem köper en tidning med löpsedeln: "Därför missar Sverige VM" hellre än "Så lyckas Sverige ikväll"? Jodå, det egna laget hissas i andra länder, men då handlar det om landslag det går bra för. För Sverige har det ju gått både bra och dåligt för, men vi har funnits med i toppstriden hela tiden och det är även anledningen till varför vi hissats, men här i Sverige har det gått över gränsen. Det har inte bara hissats utan folk har fått det att framstå som om vi skall vinna varenda match med god maginal (förutom de mot Portugal). Vi kan ta Danmark som exempel inför VM-kvalet. Då var det knappt någon dansk som trodde det skulle vara möjligt att knipa en andraplats. Laget hissades inte, utan kritiserades hårt. Ta ett lag som Belgien, de har spelat uselt och inte hissats för fem öre. Allt handlar om vilket landslag det handlar om. Sverige var så himla självsäkra och trodde nästan på en gruppseger direkt när de såg gruppen de skulle spela i. Det skulle bli enkelt och vi skulle gå till sjätte raka mästerskapet. Det var verkligen en grov överskattning och det har det varit ända tills i går. Visst, vi skulle inte krossa varenda motstånd, men folk har verkligen trott att vi skulle gå vinnande ur varenda match och det har inte bara märkts i tidningar. Och löpsedlarna har endast funnits där på grund av det hopp som funnits om ett VM-spel. Om Portugal skulle vunnit en match mot Sverige och Sverige skulle spelat lika mot Ungern så skulle även löpsedlarna sett helt annorlunda ut. Det har hela tiden funnits ett litet hopp och det är endast på grund av att marginalerna varit på våran sida. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 11 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 11 oktober, 2009 Haha ja, jag njuter inte direkt av att vi kommer missa VM och det där "vilda firandet" var bara en överreaktion. Det är naturligtvis hur tråkigt som helst att vi missar festen och allt det roliga, men enligt mig var det här nödvändigt för en ny återuppbyggnad. Det köper jag! Jag tror och hoppas på ett "nytt" landslag nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 11 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 11 oktober, 2009 Det köper jag! I second that purchase! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xazzi Skrivet 12 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 12 oktober, 2009 Hur ser ni på Henke som ny tränare då? Alltid sett tränare som gamla gubbar.. Skulle en fortfarande ganska ung ex-spelare kunna klara det? http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotb...ticle5946254.ab Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 12 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 12 oktober, 2009 Hur ser ni på Henke som ny tränare då? Alltid sett tränare som gamla gubbar.. Skulle en fortfarande ganska ung ex-spelare kunna klara det? http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotb...ticle5946254.ab Tja, vi har ju Pep Guardiola i Barca som är 38 år och som drog hem trippeln första säsongen som lagets tränare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tackleberry Skrivet 12 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 12 oktober, 2009 Kicken, du har en poäng (t.o.m. flera) i vad du säger, men jag tycker att du överdriver. Vad gör det om man tror och hoppas på Sverige i varje match? Svenska folket vill ha en VM-fest, överanalysering finner de flesta inte lika intressant. Kan tillägga att jag också ser framemot en ny förbundskapten, men jag hade hellre sett Sverige i slutspelet och en ersättare av Lagerbäck därefter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 12 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 12 oktober, 2009 Kicken, du har en poäng (t.o.m. flera) i vad du säger, men jag tycker att du överdriver. Vad gör det om man tror och hoppas på Sverige i varje match? Svenska folket vill ha en VM-fest, överanalysering finner de flesta inte lika intressant. Kan tillägga att jag också ser framemot en ny förbundskapten, men jag hade hellre sett Sverige i slutspelet och en ersättare av Lagerbäck därefter. Ja, även du har en poäng i det, men enligt min mening har det gått för långt på grund av det enkla faktum att man överskattat laget abnormt mycket. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 17 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2009 Dags för riktig fotboll igen! Äntligen! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KvaddadPadda Skrivet 17 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2009 Som jag har väntat. Förra helgen var inte riktigt korrekt när det inte var La Liga eller Premier League. Sätter in dagens PL-tips för att jag inte har något bättre för mig. Aston Villa - Chelsea 2 Arsenal - Birmingham 1 Everton - Wolverhampton 1 Manchester U - Bolton 1 Portsmouth - Tottenham 2 Stoke - West Ham 1 Sunderland - Liverpool X (Gerrard och Torres är borta, hoppas får man göra ) United har iofs VDS tillbaka mellan stolparna, men anfallsmässigt ringer alarmet - Rooney skadad och Berbatov hann aldrig hem till Manchester efter att hans fru fött barn. Tror inte det kommer bli en enkel match. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 17 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2009 Som jag har väntat. Förra helgen var inte riktigt korrekt när det inte var La Liga eller Premier League. Sätter in dagens PL-tips för att jag inte har något bättre för mig. Aston Villa - Chelsea 2 Arsenal - Birmingham 1 Everton - Wolverhampton 1 Manchester U - Bolton 1 Portsmouth - Tottenham 2 Stoke - West Ham 1 Sunderland - Liverpool X (Gerrard och Torres är borta, hoppas får man göra ) United har iofs VDS tillbaka mellan stolparna, men anfallsmässigt ringer alarmet - Rooney skadad och Berbatov hann aldrig hem till Manchester efter att hans fru fött barn. Tror inte det kommer bli en enkel match. Jag tror också Sunderland - Liverpool kan sluta lika, Sunderland är inte dåliga och var ju ytterst nära en trepoängare mot United. Det blir ingen promenad i parken för Liverpool. Tror att Arsenal måste vara 100% fokuserade idag också, tidigare matcher mot Birmingham har inte slutat med 100%-iga resultat. Fast å andra sidan känns Arsenal bra mycket starkare i år, så om de går in för det här idag så ska de ta en seger. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 17 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2009 Som jag har väntat. Förra helgen var inte riktigt korrekt när det inte var La Liga eller Premier League. Sätter in dagens PL-tips för att jag inte har något bättre för mig. Aston Villa - Chelsea 2 Arsenal - Birmingham 1 Everton - Wolverhampton 1 Manchester U - Bolton 1 Portsmouth - Tottenham 2 Stoke - West Ham 1 Sunderland - Liverpool X (Gerrard och Torres är borta, hoppas får man göra ) United har iofs VDS tillbaka mellan stolparna, men anfallsmässigt ringer alarmet - Rooney skadad och Berbatov hann aldrig hem till Manchester efter att hans fru fött barn. Tror inte det kommer bli en enkel match. Villa leder med 2-1 mot Chelsea just nu (57e minuten). Heja Villa! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 17 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2009 Villa leder med 2-1 mot Chelsea just nu (57e minuten). Heja Villa! Skitbra om Villa snor trean från Chelsea, då ligger vi sex poäng bakom med 2 matcher mindre spelade. Vi ligger alltså på samma poäng tekniskt sett. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 17 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2009 (redigerad) Skitbra om Villa snor trean från Chelsea, då ligger vi sex poäng bakom med 2 matcher mindre spelade. Vi ligger alltså på samma poäng tekniskt sett. Exactly, jag är t.o.m nöjd om de lyckas sno åt sig en poäng. Chelsea har varit farligt nära en kvittering hela andra halvlek (sen målet alltså). Men en seger för Villa vore ju fantastiskt. Redigerad 17 oktober, 2009 av kicken Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 17 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2009 (redigerad) Jag tror också Sunderland - Liverpool kan sluta lika, Sunderland är inte dåliga och var ju ytterst nära en trepoängare mot United. Det blir ingen promenad i parken för Liverpool. Som sagt, ledning för Sunderland i halvtid. Arsenal öppnade otroligt bra, men sedan tycker jag att tempot avtar alldeles för mycket och att det börjar slarvas. Lite mer skärpa inför andra nu tack! Tråkigt att Walcott blev skadad nu igen, hoppas det inte är något allvarligt. Edit: Haha! Jag såg just Sunderlands mål, vad fan är det här? Redigerad 17 oktober, 2009 av eXotic Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KvaddadPadda Skrivet 17 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2009 (redigerad) United spelade fin fotboll i 75 minuter och klappade igenom totalt när BOLTON reducerade. Fint att vi kunde hålla ledningen matchen ut, såg inte ut så ett tag. Berbatov gjorde en grym match, tur att han hann hem. Serieledning! Redigerad 17 oktober, 2009 av KvaddadPadda Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Halo Skrivet 19 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 oktober, 2009 Vilken match det är på väg att bli i sista omgången av allsvenskan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 23 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2009 Fyfan vilken misär säsong Men på söndag ere match och 3 pinnar mot gnaget sitter aldrig fel... Drömma kan man ju alltid göra! Superettan blir jävligt intressant nästa år. Bajen, dif, syrianska, assyriska, peking, landskrona, sundsvall, väsby och diverse bonngäng! Blir ett par sköna bortaresor må jag tro... Gamla skolan here we come! --- http://www.youtube.com/watch?v=Fkf8DdpytLE Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts