Jump to content

Fotbollstråden!

PlusFourtyFour
 Share

Recommended Posts

Jahaja 1-1 vart det, efter en tavla av Dembo, den skulle han ha tagit, spelar ingen roll om det regnar.

Överlag spelade Djurgårn bra, bra och snabba omställningar, fortsätter dom så här så kan det gå hela vägen fram.

Serieledare.

IFK bjöd upp till dans så just nu ser jag dom som största konkurrenten.

Kalmar hemma nästa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jahaja 1-1 vart det, efter en tavla av Dembo, den skulle han ha tagit, spelar ingen roll om det regnar.

Överlag spelade Djurgårn bra, bra och snabba omställningar, fortsätter dom så här så kan det gå hela vägen fram.

Serieledare.

Kalmar hemma nästa.

Gör ni första målet mot kalmar så vinner ni, dom är i gungning.

AIK lirade uefa-cup kval idag mot lettiska metalurgs, matchen slutade 3-2 till metalurgs, AIK änvde dock 2-0 till 2-2 i andra halvlek, mycket starkt och viktigt med 2 mål inför returmötet. Men nu blickar jag bara till söndagen, KROSSA ÖREBRO.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Serieledare.

Kalmar hemma nästa.

Tycker i och för sig att dte faktiskt inte var någon tavla av honom. Nicken hade visserligen ingen styrfart men den var så placerad den bara kunde bli och studsen i det extremt blöta gräset ökade farten på bollen också. Hade gräset varit torrt hade inte nicken nått fram. Annars var Dembo helt klart matchens lirare, fantastiska räddningar, två riktigt svåra långskott och ett friläge var bara något...

Anledningen till att vi bara fick 1-1 ligger nog ändå på Arneng, fattar mig inte på honom. Är han mutad av någon anna klubb eller? Tappar boll för ofta, backar undan i dueller, följer inte med upp i anfallet och har svårt för att ge stöd åt Aki ö.h.t. Sen hade vi lätt vunnit om inte Komac skadat sig också, vi tappade den kanten rätt mycket efteråt.

Men vi tar nästa match enkelt. Johannesson är borta men just nu skrämmer inte Kalmars anfall mig nämnvärt, och speciellt inte på Stadion. Nej, det är lugnt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vet om Arsenals match sänds på nätet någonstans? Ska hem till en polare som inte har C+ och jag fick inte ta med vårat kort för pappa.

Edit: Att han inte har canal + verkar inte spela någon roll. Hittar inte Arsenal på någon av kanalerna. Så jag söker fortfarande efter någonstans på nätet att se matchen.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att Lehmann startar upp säsongen med två tabbar på två matcher känns inte alls bra.

Den första tabben var mycket nära på att leda till poängförlust och den andra gjorde det. Hoppas han kan släppa det och gå vidare, om inte så är det kanske dags för Almunia att få testas ett par matcher. Senast jag såg honom var han riktigt bra, tror det var i CL-finalen som vi dock förlorade.

Det är nog inte lätt för Lehmann att bara släppa tabbarna och koncentrera sig på matcherna nu, tror att tabbarna kommer sitta kvar i bakhuvudet.

Pluspoäng till Dansken Bendtner som platsar in mycket bättre i PL än vad jag trodde han skulle göra. Även Sagna verkar vara en spelare som kommer få stor betydelse så småningom.

Eduardo har jag inte sett spela än, men han ska tydligen ha gjort bra ifrån sig. Känns skönt.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som tycker att det gnälls för mycket på landets domarkår, bör kanske inte läsa vidare.

Jag är ganska ”välkänd” för att ofta kritisera domarna. Både i allsvenskan och i de lägre serierna. Det allt för många inte riktigt förstår är varför jag är kritisk.

Att en stackars domare (för det är inte ofta de menlösa nötterna på linjen hjälper till) ska kunna se allt är självklart inget någon kan eller bör kräva. Inte heller jag. Men det som gör mig vansinnig är allt för många domares strävan efter makt och att själva stå i centrum. De verkar inte förstå att publiken inte har kommit för att beskåda matchens domare. Han finns bara där som ett "ont måste". Om man bara kunde så skulle alla välja att INTE ha med en domare på planen. Tyvärr är det för många domare som inte riktigt accepterar uppgift att vara en "del" i spelet, och vill istället skapa denna "del".

Vissa kör också med stilen ”är ni emot mig så kommer jag att döma ännu mindre till er fördel”.

Och exakt så verkar gårdagens domare Martin Ingvarsson fungera.

Jag skiter fullständigt i om folk tycker att jag är patetisk eller dum i huvudet. Ni som tycker det kan dra åt helvete. Och ta gärna med er Martin Ingvarsson när ni ändå är på väg.

Det har gått många timmar sedan gårdagens match. Men jag är fortfarande fruktansvärt förbannad. Förbannad på att en idiot med pipan i munnen ska förstöra så jävla mycket.

Det skall direkt sägas att Bajen verkligen inte gjorde en bra match. Faktum är att killarna stundtals var urkassa. Men det var dem inte ensamma om. Halmstad var nästan lika dåliga. Men om ett lag har tillåtelse att göra precis som dem vill i närkampsspelet, medan det andra laget inte ens får peta på sina motståndare, ja då får det ena laget en grym fördel.

Halmstads tränare, Janne Andersson, är en man som jag har stor respekt för. Men att han på presskonferensen hyllar Martin Ingvarsson för att han ”stod emot trycket” gör att han status hos mig åker lite på snedden.

Ingen ärlig och fotbollskunnig människa kan på allvar påstå att Martin Ingvarsson var konsekvent mot de båda lagen i gårdagens match. INGEN !!

Och när det gäller förhållandet mellan Ingvarsson och Bajen så ifrågasätter jag mer och mer om det inte är lite frostigt.

Martin Ingvarsson har agerat tveksamt ”neutralt” vid flera tillfällen under denna sommar när han dömt Bajen. Tre exempel:

* Vid ett byte, i slutminuterna, tar Ingvarsson och JAGAR av en gående/lufsande Bajenspelare av planen. Har någon sett honom (eller någon annan domare) göra samma sak i någon annan match? Hur långt det gått av ”bytet”? Ja inte många sekunder. Ingvarsson började nästan jaga spelaren direkt. Man börjar ju undra om herr domare hade spelat på matchen.

* Kingson maskade en del när han stod i Bajen. Men han är/var långt ifrån den värsta i allsvenskan. Men Ingvarsson var på Kingson redan efter 5 sekunder(!!!) vid en match när klockan närmade sig slutet. Ett agerande han inte hade det minsta lust till igår när Bajen låg under.

* Lolo får en armbåge rakt över näsan i samband med en nickduell i matchen mot halmstad. Motståndaren får varken en smäll eller hamnar i obalans, och kan lätt vinna den nickduellen. Men Ingvarsson bedömer det som att Lolo gått för hårt fram och dömer frispark till halmstad. Halmstad kan snacka ihop sig om hur de ska förvalta frisparken, medan Lolo, liggandes utslagen på gräset, får vård av Bajens läkare.

Detta är som sagt bara tre exempel. Men lägg märke till att det inte är ”vanliga felbedömningar”. Att tex jaga en spelare av planen har i alla fall jag ALDRIG sett tidigare.

Som jag retar mig nästan mest på när det gäller denna katastrofala stolthet till landets domarkår, är hans sätt att ”hämnas”. Detta fenomen har jag märkt att han använder sig utav väldigt ofta. Särskilt i derbyn, då jag även kollar på tex aik mot dif eller ifk mot gais. När Ingvarsson tar ett diskutabelt domslut och det drabbade laget reagerar så är det nästan 100% säkert att Ingvarsson dömer emot det redan ”drabbade” laget direkt efter i nästa situation. Oavsett hur galet det än är.

Varför gör människan på det sättet?

Jo, antagligen för att han minsann ska visa att det är han som bestämmer.

Han sätter sig själv i centrum.

Jag (och även andra personer) har också märkt ett annat mönster. När Ingvarsson är som mest i hettan och det är irriterat på planen, då det ena laget inte fått deras solklara frisparkar i farliga lägen utanför motståndarnas straffområde, så ”ger” han istället patetiska kompensations frisparkar långt nere på det drabbade lagets egna planhalva. Och det är självklart bara för att jämna ut statistiken.

(Ett knep som allt för många domare tar till)

Sedan kan han stolt stå och hävda att han minsann utfört ett perfekt arbete eftersom han dömt ungefär lika många frisparkar till båda lagen.

Tror du Ingvarsson, din jävla idiot (och även ni andra domare som kör med samma stil), att vi inte ser det systematiska i ditt agerande?

Dessutom har han förmågan att förstöra matcher på sådant sätt att de kreativa spelarna sällan får visa vad de kan. Frågor man tyvärr ALLTID ställer efter att Ingvarsson varit i farten:

* Hur är det möjligt att ett lag, som haft närmare 70 % av bollinnehavet, få bara 20 % av antalet frisparkar med sig?

* Hur är det möjligt att ett lag, som sammanlagt i truppen väger flera hundra kilo mindre än det andra, och som äger bollen mestadels i matchen, får endast 4 av 10 frisparkar med sig?

* Hur kommer det sig att de matcher som Ingvarsson dömer väldigt ofta spårar ur?

(Kan det bero på hans enorma känsla för spelet?)

Som ni märker så är detta blogg-inlägg ett rent fördömande av Martin Ingvarsson som domare. Hur han är som person har jag ingen aning om. Och jag är inte intresserad av att veta det heller. Men den dagen han lägger pipan på hyllan, så kommer det att kännas som en riktig befrielse.

Hur fullständigt galet fel ett domslut har varit, och hela Sverige ser hur fel domslutet är, så säger domarna i så gott som alla lägen att dom tog rätt beslut och att det ”visst var frispark”. Därför avslutar jag detta inlägg med att ställa en fråga som inte bara riktas mot Ingvarsson, utan mot nästan alla domare i vårat land:

Varför hör man ofta en spelare säga att han inte gjorde en bra match, men ALDRIG höra en domare säga ”ääh, idag var jag inte alls bra”?

Man kan nästan tro att NI TROR att ni är perfekta.

http://stappelbloggar.blogspot.com/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att Lehmann startar upp säsongen med två tabbar på två matcher känns inte alls bra.

Den första tabben var mycket nära på att leda till poängförlust och den andra gjorde det. Hoppas han kan släppa det och gå vidare, om inte så är det kanske dags för Almunia att få testas ett par matcher. Senast jag såg honom var han riktigt bra, tror det var i CL-finalen som vi dock förlorade.

Det är nog inte lätt för Lehmann att bara släppa tabbarna och koncentrera sig på matcherna nu, tror att tabbarna kommer sitta kvar i bakhuvudet.

Pluspoäng till Dansken Bendtner som platsar in mycket bättre i PL än vad jag trodde han skulle göra. Även Sagna verkar vara en spelare som kommer få stor betydelse så småningom.

Eduardo har jag inte sett spela än, men han ska tydligen ha gjort bra ifrån sig. Känns skönt.

Tycker personligen att Arsenal ska agera i fallet Lehmann. Vill man hålla sig topp 4 i år går det inte att ha en målvakt som snittar en tabbe per match, det är snarare livsfarligt. Lehmann är en bra målvakt, han gör bra räddningar och har bra koll på inte bara backlinjen utan hela laget. Problemet är bara att han tänker alldeles för mycket tror jag, han är inte orolig, för han har rutin och kyla och det har han visat många gånger. Nej, problemet med Lehmann är att han nog tänker på vad han ska göra när han greppat bollen, vem han ska lägga den till o.s.v... Detta leder till ett misstag och dom är som sagt dyra för Arsenal, speciellt när man faktiskt har en så pass tunn trupp i år, då är det viktigt att man har en fungerande målvakt. Nej satsa med Almunia och visa Lehmann att man fan inte är nöjda och låt han skärpa sig ordentligt.

Sedan får jag också en känsla av att detta blir det sista året för Wenger, han är för klok för Premier League helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vet om Arsenals match sänds på nätet någonstans? Ska hem till en polare som inte har C+ och jag fick inte ta med vårat kort för pappa.

Edit: Att han inte har canal + verkar inte spela någon roll. Hittar inte Arsenal på någon av kanalerna. Så jag söker fortfarande efter någonstans på nätet att se matchen.

Nu är ju matchen slut, men http://www.myp2p.eu/index.htm kan jag tipsa om. Kollade på City - United genom den sidan, kvaliten är väl rätt dålig, speciellt när kameran flyttas snabbt, men man ser vad som händer. Sopcast ska vara den bästa spelaren och de flesta matcherna går att streamas genom den, så är i stort sett den ända spelaren du behöver ladda ner.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är ju matchen slut, men http://www.myp2p.eu/index.htm kan jag tipsa om. Kollade på City - United genom den sidan, kvaliten är väl rätt dålig, speciellt när kameran flyttas snabbt, men man ser vad som händer. Sopcast ska vara den bästa spelaren och de flesta matcherna går att streamas genom den, så är i stort sett den ända spelaren du behöver ladda ner.

Finns felr och denna säsong så har alla streamar varit under kritik, förra året var det perfekta.

Såg city - United på en ungersk stream (Europsort 2) och satte ljudet från ManUtd sida.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker personligen att Arsenal ska agera i fallet Lehmann. Vill man hålla sig topp 4 i år går det inte att ha en målvakt som snittar en tabbe per match, det är snarare livsfarligt. Lehmann är en bra målvakt, han gör bra räddningar och har bra koll på inte bara backlinjen utan hela laget. Problemet är bara att han tänker alldeles för mycket tror jag, han är inte orolig, för han har rutin och kyla och det har han visat många gånger. Nej, problemet med Lehmann är att han nog tänker på vad han ska göra när han greppat bollen, vem han ska lägga den till o.s.v... Detta leder till ett misstag och dom är som sagt dyra för Arsenal, speciellt när man faktiskt har en så pass tunn trupp i år, då är det viktigt att man har en fungerande målvakt. Nej satsa med Almunia och visa Lehmann att man fan inte är nöjda och låt han skärpa sig ordentligt.

Sedan får jag också en känsla av att detta blir det sista året för Wenger, han är för klok för Premier League helt enkelt.

Jo, ungefär det jag ville få sagt.

Även "Jo" om Wenger, men vill verkligen inte att han ska lämna klubben för det känns som att det skulle försämra laget något otroligt. Ge Wenger en eller två säsonger med truppen och jag tror den kan bli något extra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor