Jump to content

Moppetråden!


3reZZ
 Share

Recommended Posts

Hmm. Nej?

Står det i typintyget att du får skjutsa så får du! Spelar ingen roll om det är en 5åring eller en 50åring, bara dem har hjälm! ^_^

Jasså?

Polisen.se: "Jag har en moped i klass 2 får jag skjutsa?

Passagerare får medtas om mopeden är byggd för det. Ett barn under 10 år, eller två barn under 6 år om föraren är lägst 18 år, får alltid skjutsas om lämpligt säte och skydd för hjulet finns för barnet."

Får jag då skjutsa tex en 15-åring, bara han/hon har hjälm? :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jasså?

Polisen.se: "Jag har en moped i klass 2 får jag skjutsa?

Passagerare får medtas om mopeden är byggd för det. Ett barn under 10 år, eller två barn under 6 år om föraren är lägst 18 år, får alltid skjutsas om lämpligt säte och skydd för hjulet finns för barnet."

Får jag då skjutsa tex en 15-åring, bara han/hon har hjälm? :teehee:

Om mopeden är byggd för att ta passagerare så får du skjutsa vem du vill som har hjälm.

Och ifall du är 18+ så får du ALLTID ta med ett barn under 10, eller två barn under 6. Även om mopeden inte är byggd för det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nnån som vet hur jag kan lacka om mopeden utan att färgen flagnar av varenda liten repa? Svart färg gäller!

Först måste du slipa överallt där du skall lacka, börja slipa med något grovt för att till sist gå över med vattenslippapper. Det gör heller ingenting att måla på lite rostskyddsfärg, om det nu inte är plast du ska lacka, om du målar på rostskyddsfärg så slipa det med våtslippapper så det blir en jämn och fin yta. Sen är det dags för grundfärgen som gör att färgen sitter bättre och inte börjar flagna m.m Till sist lackar du med den färg du tänkt, följ instruktionerna om det är sprayburk, rätt avstånd är viktigt och lacka flera lager istället för ett då det lätt kan börja rinna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min kompis har en rieju drac -03, När han körde så gick kopplingswiren av, han köpte en ny och satt på den men det funkar ändå inte att växla nån som vet vad det kan vara för problem? ^_^

Även om du inte har någon kopplingswajer så går det att växla ändå! Visst, du får smälla i växlarna och med risk för metallflisor i oljan.

Så det är nog inte Wajern det är fel på då!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Först måste du slipa överallt där du skall lacka, börja slipa med något grovt för att till sist gå över med vattenslippapper. Det gör heller ingenting att måla på lite rostskyddsfärg, om det nu inte är plast du ska lacka, om du målar på rostskyddsfärg så slipa det med våtslippapper så det blir en jämn och fin yta. Sen är det dags för grundfärgen som gör att färgen sitter bättre och inte börjar flagna m.m Till sist lackar du med den färg du tänkt, följ instruktionerna om det är sprayburk, rätt avstånd är viktigt och lacka flera lager istället för ett då det lätt kan börja rinna.

Du e ju grym på ALLT om motorfordon! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min kompis har en rieju drac -03, När han körde så gick kopplingswiren av, han köpte en ny och satt på den men det funkar ändå inte att växla nån som vet vad det kan vara för problem?  :ph34r:

Har han spännt/justerat wiren tillräckligt? För att slippa plåga motorn kan man ha moppen avstängd och lägga i växel och hålla kopplingen inne. Om den rullar lätt då så är det ok. Me det måste vara motsånd även när du inte har kopplingen inne.

Redigerad av Fireblade
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om mopeden är byggd för att ta passagerare så får du skjutsa vem du vill som har hjälm.

Och ifall du är 18+ så får du ALLTID ta med ett barn under 10, eller två barn under 6. Även om mopeden inte är byggd för det.

Fast man får inte skjutsa på mopeder överhuvudtaget... Även om dom är "byggda" för att skjutsas på... Det står i en liten bok man brukar få ifrån polisen när man ska ha EU-moppe körkort. Står även i de flesta informationshäftena ifrån försäkringsbolagen, som alla får eftersom att man måste försäkra sin moped om man vill köra på vägen. !!!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast man får inte skjutsa på mopeder överhuvudtaget... Även om dom är "byggda" för att skjutsas på... Det står i en liten bok man brukar få ifrån polisen när man ska ha EU-moppe körkort. Står även i de flesta informationshäftena ifrån försäkringsbolagen, som alla får eftersom att man måste försäkra sin moped om man vill köra på vägen. !!!

...Va? Man får väl visst skjutsa om de är byggda för det?! :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...Va? Man får väl visst skjutsa om de är byggda för det?! :ph34r:

Nej det är olagligt att skjutsa på mopeder eftersom att de egentligen inte är byggda för detta ändamål. Även om det ser ut så.

Inte för att jag egentligen bryr mig om ifall någon skjutsar eller inte, men...

Anledningen är väl att det väger för mycket om två sitter på moppen och den kör in i nått... den är ju ändå byggd för en person.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är olagligt att skjutsa på mopeder eftersom att de egentligen inte är byggda för detta ändamål. Även om det ser ut så.

Inte för att jag egentligen bryr mig om ifall någon skjutsar eller inte, men...

Anledningen är väl att det väger för mycket om två sitter på moppen och den kör in i nått... den är ju ändå byggd för en person.

Nu snackar du i nattmössan..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@ Tiger: Skicka ett mail till polisen.se (du hittar säkert nån mailadress där nånstanns) och fråga hur det egentligen ligger till...

Ska man lita på STR och trafikskolorna är det som jag sa.

Edit:

Under denna länk står följande:

http://www.polisen.se/inter/nodeid=11633&pageversion=1.html

"Jag har en moped i klass 1 får jag skjutsa?

Passagerare får medtas om mopeden är byggd för det."

"Jag har en moped i klass 2 får jag skjutsa?

Passagerare får medtas om mopeden är byggd för det. Ett barn under 10 år, eller två barn under 6 år om föraren är lägst 18 år, får alltid skjutsas om lämpligt säte och skydd för hjulet finns för barnet."

Så, nu är det bekräftat..

Redigerad av Azore
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...