Jump to content

Moppetråden!


3reZZ
 Share

Recommended Posts

75, om jag plågar den en stund till så kanske 80.

Drevningen är just nu 14/38, bli 10/28 senare.

Då va det kanske inte så konstigt att du drar bilar på 50väg.

Men 75 är väl rätt hyffsat för att vara 5½.

En moppe som gick något grymt bra med 5½ var min polares MT5:a, han hade 5½, trimkrök,större framdrev och större insug, den gjorde någonstans mellan 90-100, och då var det fortfarande orginalgasare m.m

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En moppe som gick något grymt bra med 5½ var min polares MT5:a, han hade 5½, trimkrök,större framdrev och större insug, den gjorde någonstans mellan 90-100, och då var det fortfarande orginalgasare m.m

Kan också vart konstig mätare ( :ermm: )?

Men det går å få utt jävligt många varv ur en mt/mb5, dom har ju cdi-tändning, jag har brytare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan också vart konstig mätare ( :ermm: )?

Men det går å få utt jävligt många varv ur en mt/mb5, dom har ju cdi-tändning, jag har brytare.

Nej då, mätaren var i topptrim likaså motorn då mt5:an var en -99.

Jo nog fan varva mt:n med 5½ alltid, gick ju några motorpackningar pga varvtalet iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej då, mätaren var i topptrim likaså motorn då mt5:an var en -99.

Jo nog fan varva mt:n med 5½ alltid, gick ju några motorpackningar pga varvtalet iaf.

Jag brännde en avgaspackning och toppackning förra veckan :">

Hade dock satt så att fiberpackningen som ska sitta mellan krök och cylle fel, det ska sitta en kopparing mellan fiberpackning och krök, så att fiberpackningen brinner upp.

Topp-packningen är en annan historia, så den läckte lite.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, när jag hade min K50 och skulle starta den en dag så small det bara till, jaha där rök toppackningen tänkte jag, åkte 4 mil på kompisens jävla moppe enbart för att snabbt få tag på en packningssats och ett par nya kolvringar också. Böt allt och skulle starta och märkte att den gick förbannat dåligt, då var det en förgasarinställning som fattades, fixade det också och fick den att gå hyffsat, sålde den direkt för 5300 vilket jag förlorade 700 på då jag köpte den för 6000. Men nu slipper man den iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men om man sköter hand om en Suzuki så bör den gå fint.

Behövde nästan inte ställa om munstycke å luftskruv på 16,5:an när jag bytte från 60cc till min 5,5:a.

Men min polare som har en DT kör alltid sönder den, å han kan inte meka såvärst. Så jag har fått laga en hel del.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men om man sköter hand om en Suzuki så bör den gå fint.

Behövde nästan inte ställa om munstycke å luftskruv på 16,5:an när jag bytte från 60cc till min 5,5:a.

Jo men den började krångla nästan direkt, ägde den bara under högst några månader.

Men min polare som har en DT kör alltid sönder den, å han kan inte meka såvärst. Så jag har fått laga en hel del.

Kanske just därför?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men den började krångla nästan direkt, ägde den bara under högst några månader.

Kanske just därför?

Jo, men han försöker iaf. Men han kommer till mig om han inte får det å funka.

Om du hade en K50b så kanske det inte var så konstigt, jag hade en k50b innan den jag har nu. Den värmenöp första kvällen jag hade den, killen som hade den innan hade tankat ren bensin i den, ingen olja i den alls.

Sen efter en vecka började kopplingen kärva. Fixat ganska snart.

Å sen i början av den sommarn gick brytarspetsarna sönder. Och det är inte lätt att få tag på Suzuki Orginal brytare. Pritabrytare har för mjuk fjäder å klarar max av 5000RPM.

Men den jag har nu (En K50Z) Går jättebra och har nästan aldrig kronglat.

Men det kanske inte är det att K50b är dåliga, det kanske e det att det finns exemplar som har haft många ägare innan och har en viss tendens att gå sönder oftare, eller ha ganska ostabil vevslänga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men han försöker iaf. Men han kommer till mig om han inte får det å funka.

Om du hade en K50b så kanske det inte var så konstigt, jag hade en k50b innan den jag har nu. Den värmenöp första kvällen jag hade den, killen som hade den innan hade tankat ren bensin i den, ingen olja i den alls.

Sen efter en vecka började kopplingen kärva. Fixat ganska snart.

Å sen i början av den sommarn gick brytarspetsarna sönder. Och det är inte lätt att få tag på Suzuki Orginal brytare. Pritabrytare har för mjuk fjäder å klarar max av 5000RPM.

Men den jag har nu (En K50Z) Går jättebra och har nästan aldrig kronglat.

Men det kanske inte är det att K50b är dåliga, det kanske e det att det finns exemplar som har haft många ägare innan och har en viss tendens att gå sönder oftare, eller ha ganska ostabil vevslänga.

Vet faktiskt inte vad jag hade, har för mig att man kan se det på om modellen har skivbroms fram och det hade min.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bättre å lämmna in den till Roffe å få (nae, kostar 3500 eller nåt) en perfekt avstämd exp. kammare med allt.

Sen blir det en exp. box på insugsidan för å snabba upp gasen, det kyler ju även ner gasen så att den tänder lättare.

Ska ladda upp en bild strax

.det vore bättre ja.. men men.. en dålig exp.kammare är mycket bättre än ingen alls.. så som den sitter nu blir det nästan samma sak som att inte ha nån alls..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man räknar ut exp. kammare till min cylinder, där durationer stämmer övverens med varran, så ska den ha en stump rör i början av avgasen som ska vara drygt 12cm och 32mm i diameter, sedan kommer diffosorn, räknade bara på en enkeldiffusor.

Så den ska iaf inte börja direkt. Nu börjar diffusorn vid ca: 25cm från avgasporten och kröken är 28mm i diameter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man räknar ut exp. kammare till min cylinder, där durationer stämmer övverens med varran, så ska den ha en stump rör i början av avgasen som ska vara drygt 12cm och 32mm i diameter, sedan kommer diffosorn, räknade bara på en enkeldiffusor.

Så den ska iaf inte börja direkt. Nu börjar diffusorn vid ca: 25cm från avgasporten och kröken är 28mm i diameter.

.ok, där ser man :D 13cm som ska bort då.. synd att fotpinnen sitter mitt i vägen..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns faktiskt en som lämnade in hela moppen till Roffe. Det finns bilder på den i forumet på Classic Suzuki. Men sen är det ju massa andra mått som ska göras om, och jag har varken TIG eller så att jag kan bocka. Sen ska stingern vara helt annorlunda, tror att det ska bli 19-20mm grov och ca: 25cm lång.

Redigerad av Pimpen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...