Jump to content

Moppetråden!


3reZZ
 Share

Recommended Posts

eu mopeder får ju gå i 45 km/h här i sverige..... andra länder tex. norge får dom gå i 60 och i italien får dom följa skyltarna m.m..... Men det heter ju EU moped... så varför är det inte samma hastighetsgräns i hela EU då?. Man borde kalla eu mopeden för SWE mopped just i vårat land.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

eu mopeder får ju gå i 45 km/h här i sverige..... andra länder tex. norge får dom gå i 60 och i italien får dom följa skyltarna m.m..... Men det heter ju EU moped... så varför är det inte samma hastighetsgräns i hela EU då?. Man borde kalla eu mopeden för SWE mopped just i vårat land.

Nej, de får gå i 52km/h

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, de får gå i 52km/h

Nej det är 45..

Taget från Vägverkets Hemsida.

Moped klass I

En EU-godkänd moped konstruerad för att köras i högst 45 km/tim.

Denna moped ska vara registrerad.

Körkort eller förarbevis

För att få köra moped klass I måste du ha körkort, traktorkort eller förarbevis för moped klass I. För att få förarbevis måste man vara 15 år och göra ett teoretiskt prov.

Registreringsplikt men inget kontrollmärke

En moped klass I måste vara registrerad och ha en registreringsskylt bak.

Kontrollbesiktning

Mopeden behöver normalt inte kontrollbesiktas, men om polisen stoppar dig på vägen och upptäcker brister på mopeden kan den få körförbud eller också får du ett föreläggande om att besikta den. I så fall måste du rätta till det som är fel och därefter låta kontrollbesikta mopeden hos Bilprovningen.

Trafikförsäkring

Mopeden måste vara trafikförsäkrad

Trafikregler

De här reglerna gäller när du kör moped

klass I:

- Du måste ha en godkänd hjälm, E- eller SIS-märkt.

- Du ska köra på vägrenen om det finns en sådan, annars på körbanan.

- Du får inte köra i cykelfält eller på cykelbanor.

- Du får köra i körfältet för fordon i linjetrafik ("bussfilen").

- Du får inte köra på motorväg eller motortrafikled.

- Du får inte låta mopeden skjuta på något annat fordon (t.ex. en cykel) eller låta mopeden dras av något annat fordon.

- Du får inte skjutsa fler passagerare än mopeden är byggd för.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är 45..

Taget från Vägverkets Hemsida.

En EU-moped som går fortare än 52 km/h är INTE ORIGINAL.

Visst, det kan hända att hastighetsmätaren på din moppe visar mer än 52 km/h. Men de allra flesta hastighetsmätare är "glädjemätare" och visar högre hastighet än verklig hastighet.

Hastighet

Vad gäller för EU samt 30-moppe?

En 30-moppe får gå i max 40 km/h, går den i 41-45 km/h så blir det 300:- i böter. Går den över 45 km/h så blir du rapporterad för olovlig körning. Hastigheten mäts på plant underlag med full gas.

En EU-Moped får max gå i 52 km/h, går den snabbare så är det olovlig körning.

Varför VV (Polisen också) skriver att de får gå i max 45km/h vet jag inte. I verkligheten så får de gå i 52km/h

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, de får gå i 52km/h

Dom får gå 45km/h men överstiger dom 52km/h räknas det som en lätt Mc alltså kan dom inget göra om din moppe går 50Km/h.. :P

Sen varför dom kallas för Eu moped är för att alla Eu mopeder i alla länder måste ha "Eu godkända": Däck,Blinkers,Katalysator osov.. :lol:

Edit: Stavfel.. :P

Redigerad av Add3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

man får vara bra klantig om snuten ska lyckas ta en på en 2-hjuling ^_^ med 125cc blir det dessutom extra lätt att komma undan..

inte där jag bor, åker runt snutar titt som tätt på kvällarna.

Sen håller jag fast vid min ståndpunkt att mopeder är överskattat, det räcker med en gammal puch eller crescent, man kommer ju fram dit man ska ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En gång va jag ute med min flakmoppe (fick ingen på 2 hjul av pappa, han tyckte de va för farligt) iaf en gång när jag va ute å körde så stannade jag vid en korsning och kollade om nån bil kom, då kliade de i håret så jag tog av hjälmen medans moppen va på!!! :o:D lol........ som tur va såg ingen polis mig, snacka om jag hade ångest efter :wub: men asså nu så tycker jag det är lite häftigt ;)

Prova inte de här bara nu, det kan gå illa!! :rolleyes:

Ska spela vidare nu, vi hörs senare alla GTA-polare!!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...