Noxzist Skrivet 4 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 4 oktober, 2004 eu mopeder får ju gå i 45 km/h här i sverige..... andra länder tex. norge får dom gå i 60 och i italien får dom följa skyltarna m.m..... Men det heter ju EU moped... så varför är det inte samma hastighetsgräns i hela EU då?. Man borde kalla eu mopeden för SWE mopped just i vårat land. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tedfallkv Skrivet 4 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 4 oktober, 2004 mopeder är överskatat >_> är ju bara att vänta ett år och skaffa 125cc. Jadu.. Alla kanske inte klarar Teorin på första försöket. Och då kostar det ju lite mera Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 4 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 4 oktober, 2004 eu mopeder får ju gå i 45 km/h här i sverige..... andra länder tex. norge får dom gå i 60 och i italien får dom följa skyltarna m.m..... Men det heter ju EU moped... så varför är det inte samma hastighetsgräns i hela EU då?. Man borde kalla eu mopeden för SWE mopped just i vårat land. Nej, de får gå i 52km/h Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tedfallkv Skrivet 4 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 4 oktober, 2004 Nej, de får gå i 52km/h Nej det är 45.. Taget från Vägverkets Hemsida. Moped klass I En EU-godkänd moped konstruerad för att köras i högst 45 km/tim. Denna moped ska vara registrerad. Körkort eller förarbevis För att få köra moped klass I måste du ha körkort, traktorkort eller förarbevis för moped klass I. För att få förarbevis måste man vara 15 år och göra ett teoretiskt prov. Registreringsplikt men inget kontrollmärke En moped klass I måste vara registrerad och ha en registreringsskylt bak. Kontrollbesiktning Mopeden behöver normalt inte kontrollbesiktas, men om polisen stoppar dig på vägen och upptäcker brister på mopeden kan den få körförbud eller också får du ett föreläggande om att besikta den. I så fall måste du rätta till det som är fel och därefter låta kontrollbesikta mopeden hos Bilprovningen. Trafikförsäkring Mopeden måste vara trafikförsäkrad Trafikregler De här reglerna gäller när du kör moped klass I: - Du måste ha en godkänd hjälm, E- eller SIS-märkt. - Du ska köra på vägrenen om det finns en sådan, annars på körbanan. - Du får inte köra i cykelfält eller på cykelbanor. - Du får köra i körfältet för fordon i linjetrafik ("bussfilen"). - Du får inte köra på motorväg eller motortrafikled. - Du får inte låta mopeden skjuta på något annat fordon (t.ex. en cykel) eller låta mopeden dras av något annat fordon. - Du får inte skjutsa fler passagerare än mopeden är byggd för. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
^MeTaNoLiC^ Skrivet 4 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 4 oktober, 2004 (redigerad) mopeder är överskatat >_> är ju bara att vänta ett år och skaffa 125cc. varför inte moped MED 125cc motor? mopeder är inte överskattade, tvärtom.. däremot är dagens "mopeder" o dammsugare jävligt överskattade.. Redigerad 4 oktober, 2004 av ^MeTaNoLiC^ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tedfallkv Skrivet 4 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 4 oktober, 2004 varför inte moped MED 125cc motor? mopeder är inte överskattade, tvärtom.. däremot är dagens "mopeder" o dammsugare jävligt överskattade.. Därför ska man ha en gammal hederlig moped. Som Yamaha FS1, Suzuki K50, Puck Dakota och hela den högen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
3reZZ Skrivet 4 oktober, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 oktober, 2004 med en sådan startteknik är det andra saker som ligger värre till än just kopplingen.. som t.ex ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 5 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2004 varför inte moped MED 125cc motor? mopeder är inte överskattade, tvärtom.. däremot är dagens "mopeder" o dammsugare jävligt överskattade.. för att snuten inte snor din 125cc? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
fr34k Skrivet 5 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2004 sålde min fs1a igår.. saknar den redan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 5 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2004 (redigerad) Nej det är 45.. Taget från Vägverkets Hemsida. En EU-moped som går fortare än 52 km/h är INTE ORIGINAL. Visst, det kan hända att hastighetsmätaren på din moppe visar mer än 52 km/h. Men de allra flesta hastighetsmätare är "glädjemätare" och visar högre hastighet än verklig hastighet. Hastighet Vad gäller för EU samt 30-moppe? En 30-moppe får gå i max 40 km/h, går den i 41-45 km/h så blir det 300:- i böter. Går den över 45 km/h så blir du rapporterad för olovlig körning. Hastigheten mäts på plant underlag med full gas. En EU-Moped får max gå i 52 km/h, går den snabbare så är det olovlig körning. Varför VV (Polisen också) skriver att de får gå i max 45km/h vet jag inte. I verkligheten så får de gå i 52km/h Redigerad 5 oktober, 2004 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Add3 Skrivet 5 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2004 (redigerad) Nej, de får gå i 52km/h Dom får gå 45km/h men överstiger dom 52km/h räknas det som en lätt Mc alltså kan dom inget göra om din moppe går 50Km/h.. Sen varför dom kallas för Eu moped är för att alla Eu mopeder i alla länder måste ha "Eu godkända": Däck,Blinkers,Katalysator osov.. Edit: Stavfel.. Redigerad 5 oktober, 2004 av Add3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 5 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2004 SÅ för att få rätt vinkel på det hela, EU-Mopeder får ha en maxfart på 52Km/h, men får itne framföras på väg i mer än 45Km/h? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Add3 Skrivet 6 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2004 SÅ för att få rätt vinkel på det hela, EU-Mopeder får ha en maxfart på 52Km/h, men får itne framföras på väg i mer än 45Km/h? Nja det är fel att säga att dom får gå så mkt men Polisen kan inget göra om dom går så fort.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
^MeTaNoLiC^ Skrivet 6 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2004 som t.ex ? t.ex. kuggarna på kopplingskorgen, splinesen (om det finns sånna) på drevaxels utgående del (till drevet alltså).. osv.. men man får nog trimma ordentligt om det ska vara någon fara.. vid lite stillsamt stegrande händer nog inget.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
^MeTaNoLiC^ Skrivet 6 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2004 för att snuten inte snor din 125cc? man får vara bra klantig om snuten ska lyckas ta en på en 2-hjuling med 125cc blir det dessutom extra lätt att komma undan.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 6 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2004 man får vara bra klantig om snuten ska lyckas ta en på en 2-hjuling med 125cc blir det dessutom extra lätt att komma undan.. inte där jag bor, åker runt snutar titt som tätt på kvällarna. Sen håller jag fast vid min ståndpunkt att mopeder är överskattat, det räcker med en gammal puch eller crescent, man kommer ju fram dit man ska Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 6 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2004 Nja det är fel att säga att dom får gå så mkt men Polisen kan inget göra om dom går så fort.. Jo det kallas olovlig körning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Barracuda Skrivet 6 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2004 man får vara bra klantig om snuten ska lyckas ta en på en 2-hjuling med 125cc blir det dessutom extra lätt att komma undan.. Man får akta sig så att inte ramen viker sig Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
^MeTaNoLiC^ Skrivet 7 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2004 Man får akta sig så att inte ramen viker sig inte om man har förstärkt den som fan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gtalover87 Skrivet 7 oktober, 2004 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2004 En gång va jag ute med min flakmoppe (fick ingen på 2 hjul av pappa, han tyckte de va för farligt) iaf en gång när jag va ute å körde så stannade jag vid en korsning och kollade om nån bil kom, då kliade de i håret så jag tog av hjälmen medans moppen va på!!! lol........ som tur va såg ingen polis mig, snacka om jag hade ångest efter men asså nu så tycker jag det är lite häftigt Prova inte de här bara nu, det kan gå illa!! Ska spela vidare nu, vi hörs senare alla GTA-polare!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts