Jump to content

Moppetråden!


3reZZ
 Share

Recommended Posts

Pratade lite med min bror nyss och han nämnde något om en avgasadapter som man kan ha en otrimmad och en trimmad som man kan byta imellan, någon som vet lite mer om dom och vart man skulle kunna hitta en sån till en beta?

Tack för alla svar föresten

Aldrig hört talas om något sånt ^^ men alltid finns det delar man kan byta för att trimma och att otrimma.

Men vad är det för maskin på din lilla pärla? :angry:

Minarelli AM6?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Merkky, jag postade 18:45 och han 20:50, förstår inte riktigt.

Tror fortfarande på tomgångsskruven jag, kör den varm o sen ställer du om tomgången igen.

Jag tror det var till juster. Att juster skulle göra som du sagt med tanke på att tomgången var skyhög när motorn var varm. Alltså ska han ställa in den när motorn är varm och inte när den är kall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Några saker som kan leda till problem med tomgången..

- Gasvajjern är för spänd.

- Tomgångsskruven är för långt inne.

- Om ni bestyckat med ett passligt munstycke när det var minus grader. Får mopeden

för lite bensin när det blir + grader.

- Om ni bestyckat med ett passligt munstycke på plusgrader. Får mopeden

för mycket bensin när det är vinter.

- Smutsigt luftfilter = för lite luft och för mycket bensin, rengör det genom att blåsa av det med tryckluft eller tvätta med vatten och lite fettlösningsmedel.

- Inget luftfilter = för mycket luft och för lite Bensin Går att fixa genom att ställa om nålen

eller byta munstycke. Eller om det finns en luftskruv ställa ned luftintaget.

- Smuts i förgasarn, kan leda till problem. Men då skruvar ni låss den och rengör den grundligt med vatten eller tryckluft, huvudsaken är att den är båda torr och ren när ni lägger dit den tillbaks.

- Vatten i luftburken, mer eller mindre vanligt på vissa mopeder. Gör att det blir svårare att få in syre.

Det känner man igen när mopeden går dåligt när det regnar eller är vått ute.

- Bensinblandingen kan också ställa till med saker till en viss del, för mycket bensin gör det enklare för.

motorn att varva, för mycket gör det tyngre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var tomgångsskruven som var boven. Farsan fixade till det så nu går den som den ska :unsure:

Lägger till en bild vettja, det är en Malaguti XSM. Vad jag vet så finns det inte så många utav dessa i sverige.

IMGP0204_999730_0.jpg

På med Motard ringarna nu tilll sommaren ^_^

Har flera gånger blivit drabbad av den-farliga-lutningspunkten när man lutar för mycket i kurvor och korsningar så förlorar enduro ringarna greppet. SM ringar har en lite bättre lutningspunkt <_<

En gång var det livshotande, kom 70 km/h i en korsning ingen kom från vänster och jag skulle styra till höger, lutade för mycket. Mopeden skurrade och var svår att få i balans tillbaks, bilar kommer mot mig, men

som tur var slog det i i en trotoar kant och hojjen retade upp sig, körde upp på gångbanan och slapp olyckor ^^

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...