Jump to content

Moppetråden!


3reZZ
 Share

Recommended Posts

Kan en moped tjuvdra luft från andra ställen än en läcka i insuget? Min moped har oroväckande hög tomgång och jag börjar fundera, allting sitter fast och packningen verkar leva.

Sen bluddrar den, först hade vi blandat bensinen för tjockt för uppstarten, men efter ett tag blandade vi ut med ren bensin. Det släpper efter man hållit full gas ett tag, då kommer den upp i varv. Fortfarande för mycket olja?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan en moped tjuvdra luft från andra ställen än en läcka i insuget? Min moped har oroväckande hög tomgång och jag börjar fundera, allting sitter fast och packningen verkar leva.

Sen bluddrar den, först hade vi blandat bensinen för tjockt för uppstarten, men efter ett tag blandade vi ut med ren bensin. Det släpper efter man hållit full gas ett tag, då kommer den upp i varv. Fortfarande för mycket olja?

Cylinderfoten kan ha en spricka som leder till tjuvluft också

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säkert blivit frågat utav eminem33 men vad är bötern på att köra trimmat(Dragen plugg that is) Och hur mycket extra böter ifall man försöker köra ifrån polsen?

Och finns det något annat att göra än att dra pluggen på en beta crossmoppe för att få den att gå lite snabbare?(00:a)

Pallar inte köra runt i 40 och sega i 25 i uppförsbackar med den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säkert blivit frågat utav eminem33 men vad är bötern på att köra trimmat(Dragen plugg that is) Och hur mycket extra böter ifall man försöker köra ifrån polsen?

Och finns det något annat att göra än att dra pluggen på en beta crossmoppe för att få den att gå lite snabbare?(00:a)

Pallar inte köra runt i 40 och sega i 25 i uppförsbackar med den.

Varioatorbrickan?

Vilken modell har du? :wub:

Nåja, Idag har jag beställt ett däck, Kopplingsko, tändhatt och luftfilter och fixat så den inte blöddrar som den gjorde förut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De kan ske när som hällst!! Inget håller i evigheter..

MEn kan vara topplockspackningen som e paj oxå

Men inte under en helt orörd vinter? :P

Den ja! Måste jag kolla upp.. Det är ändå dags att riva den och byta lite packningar runt omkring motorn så, läcker olja som ett såll.

Nej, det är nog lite osannolikt. Om du inte har "råkat" slå på cylindern med en kofot :)

Jag kan inte minnas nånting i det slaget iaf.. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säkert blivit frågat utav eminem33 men vad är bötern på att köra trimmat(Dragen plugg that is) Och hur mycket extra böter ifall man försöker köra ifrån polsen?

Och finns det något annat att göra än att dra pluggen på en beta crossmoppe för att få den att gå lite snabbare?(00:a)

Pallar inte köra runt i 40 och sega i 25 i uppförsbackar med den.

Varioatorbrickan?

Vilken modell har du? :)

Variatorbricka på en crossmoppe, sällan :angry:

Gammal årsmodell, kan inte vara så många strypningar :P

Att ta bort brickan/pluggen ur avgassystemet borde redan göra mycket.

Vill du ha den att gå bara lite fortfare så går det att fila/slipa/borra upp den så den blir lite större.

Vill du ha den att gå ännu fortare så köper du ett effektavgassystem.

Angående extra böter så borde det bli omkring 1000 kronor för äventyrande av trafik eller vad det heter.

Kan bli grovt också som är då lite mer smärtsammare.

Men försök att hålla registerskylten så gömd som möjligt om du tänker dra ifrån dom någon gång :)

Brukar alltid vara billigaste utvägen att köra ifrån dem.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säkert blivit frågat utav eminem33 men vad är bötern på att köra trimmat(Dragen plugg that is) Och hur mycket extra böter ifall man försöker köra ifrån polsen?

Och finns det något annat att göra än att dra pluggen på en beta crossmoppe för att få den att gå lite snabbare?(00:a)

Pallar inte köra runt i 40 och sega i 25 i uppförsbackar med den.

Du kan ju tex klämma i lite bättre ramlager, kanske c4 lager, en racing vev, en annan cyllinder på mer cc en annan reed ventil, ett störe insug + fögge, ett effektrör mm

Sen kan visserliggen "modifera lite" tex borra upp cylinderns kanaler, bygga avstämmt rör om man vill mm.

Har fan ingen hoj i bruk just nu :) har en skuren k50 som går o starta, men inte så mkt mer än de...

Sen har man ett projekt(lr massor) de e iaf en kawasaki kx ram som man ska på me en yz50 motor på!!(samm motor som dt50mx, men den ska tydligen vara på 100cc o 5 växlad.. crossen den satt på e även unik, då den tydligen är importerad från usa o de e möjligt att de e den ända i sverige :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Variatorbricka på en crossmoppe, sällan :angry:

Gammal årsmodell, kan inte vara så många strypningar :)

Att ta bort brickan/pluggen ur avgassystemet borde redan göra mycket.

Vill du ha den att gå bara lite fortfare så går det att fila/slipa/borra upp den så den blir lite större.

Vill du ha den att gå ännu fortare så köper du ett effektavgassystem.

Angående extra böter så borde det bli omkring 1000 kronor för äventyrande av trafik eller vad det heter.

Kan bli grovt också som är då lite mer smärtsammare.

Men försök att hålla registerskylten så gömd som möjligt om du tänker dra ifrån dom någon gång :P

Brukar alltid vara billigaste utvägen att köra ifrån dem.

00:a så har ingen skylt ; )

Jag hade pluggen dragen innan jag ens kunde växla ordentligt och då gick den i 80-90 enligt mätaren, men vill inte ha den i så hög hastighet. Bara lite jobbigt att ligga bakom polarna och komma sist överallt.

Och ifall man skulle trimma den genom att dra pluggen hur stor skillnad blir det på ljudnivån? Och kan man köpa något till för att minska ljudet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

00:a så har ingen skylt ; )

Jag hade pluggen dragen innan jag ens kunde växla ordentligt och då gick den i 80-90 enligt mätaren, men vill inte ha den i så hög hastighet. Bara lite jobbigt att ligga bakom polarna och komma sist överallt.

Och ifall man skulle trimma den genom att dra pluggen hur stor skillnad blir det på ljudnivån? Och kan man köpa något till för att minska ljudet?

Som sagt gör hålet lite större på pluggen, vips så går den lite fortare ^^

sänka ljudnivån hmm... Om jag värkligen skulle bry mig i ljudnivån skulle jag skära upp ljuddämparen och

försöka få den lite mer ljudisolerad jenom att lägga dit mera Isolerande material, eller eventuellt bygga om innehållet :angry:

Vill du ha den att gå bara lite fortfare så går det att fila/slipa/borra upp den så den blir lite större.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pratade lite med min bror nyss och han nämnde något om en avgasadapter som man kan ha en otrimmad och en trimmad som man kan byta imellan, någon som vet lite mer om dom och vart man skulle kunna hitta en sån till en beta?

Tack för alla svar föresten

Redigerad av Troxie
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...