Merkky Skrivet 28 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 28 mars, 2008 Bögköra till Själevad? Javisst! Moppen tas fram igen om ungefär en månad när försäkringen börjar att gälla igen, längtar redan Jag kör knappast ut till själevad, utan nån speciell anledning.. Jag vill bara veta att mopeden fungerar, så jag vet att jag kan ta mig runt om det behövs. Körkort till hösten, då jävlar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Complex Skrivet 30 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2008 Fick precis reda på att min polare e klar me ett bygge åt mig! Han skulle bygga om motorfästerna på en kawasaki kx80 ram åt mig, så jag kan ha en k50 motor! Han byggde även om rambågarna mm. Sen återstår de bara o ta elsystemet från min k50 ram o nån lyktkåpa o lysen från nån annan hoj.. Sen har man en ovanlig crossmoppe, som faktiskt går o ha försäkrad som 30 moppe.. Tycker de är kul med ovanliga byggen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 30 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2008 (redigerad) Det snöar då blir de inge moppe åking imöra... Vafan, snö är det bästa som finns när man kör moped Finns inget bättre än att drifta med sidan före i korsningar och kurvor, visst ibland händer det att man hamnar omkull, men då är det bara att fortsätta och försöka öva in lite balans. När det blev snöfritt 2 veckor blev jag van med att köra på torr asfalt. Sen när det började snöa igen så hamnade jag omkull 2 gånger på 1 dag eftersom jag inte var van ^^ Men snart blev jag van igen och kunde fint köra å drifta i 40 - 60 km/h hastighet ^^ Ju högre hastighet desto svårare är det att hamna omkull, men man fattar inte det p.g.a. Rädslan att köra omkull i höga hastigheter. @ERROLS_TRUMMA: 30 moppe? Är du från dannmark? 30 i Dannmark 45 i Sverige 65 i Finland (visst det är 45, men dom brukar inte straffa en föräns mopeden går över 65) Redigerad 30 mars, 2008 av I lol Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Complex Skrivet 31 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2008 (redigerad) Vafan, snö är det bästa som finns när man kör moped Finns inget bättre än att drifta med sidan före i korsningar och kurvor, visst ibland händer det att man hamnar omkull, men då är det bara att fortsätta och försöka öva in lite balans. När det blev snöfritt 2 veckor blev jag van med att köra på torr asfalt. Sen när det började snöa igen så hamnade jag omkull 2 gånger på 1 dag eftersom jag inte var van ^^ Men snart blev jag van igen och kunde fint köra å drifta i 40 - 60 km/h hastighet ^^ Ju högre hastighet desto svårare är det att hamna omkull, men man fattar inte det p.g.a. Rädslan att köra omkull i höga hastigheter. @ERROLS_TRUMMA: 30 moppe? Är du från dannmark? 30 i Dannmark 45 i Sverige 65 i Finland (visst det är 45, men dom brukar inte straffa en föräns mopeden går över 65) Men ditt jävla ålbete!! 45 moppe e ju eu moppe, ditt jävla spärrskaft!! ok, 25 moppe. 45 är de i norge, även finland om ja inte minns fel, ska fråga en polare som bor där. Vet iaf att man lär ha reggskylt i både finland o norge. De där me o köra o drifta e riktigt, de e bara rediga karlar som kör o driftar(verkar tyvär finnas för många fruntimmer här) Redigerad 31 mars, 2008 av ERROLS_TRUMMA Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
iweX Skrivet 31 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2008 Fick precis reda på att min polare e klar me ett bygge åt mig! Han skulle bygga om motorfästerna på en kawasaki kx80 ram åt mig, så jag kan ha en k50 motor! Han byggde även om rambågarna mm. Sen återstår de bara o ta elsystemet från min k50 ram o nån lyktkåpa o lysen från nån annan hoj.. Sen har man en ovanlig crossmoppe, som faktiskt går o ha försäkrad som 30 moppe.. Tycker de är kul med ovanliga byggen. Men ditt jävla ålbete!! 45 moppe e ju eu moppe, ditt jävla spärrskaft!! ok, 25 moppe. 45 är de i norge, även finland om ja inte minns fel, ska fråga en polare som bor där. Vet iaf att man lär ha reggskylt i både finland o norge. De där me o köra o drifta e riktigt, de e bara rediga karlar som kör o driftar(verkar tyvär finnas för många fruntimmer här) ? Du sa 30 moppe = Inte EU eller? Vi andra är KANSKE försiktiga om våra moppar och kör inte på vinter, som vissa andra idioter.. (du). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 31 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2008 (redigerad) Men ditt jävla ålbete!! 45 moppe e ju eu moppe, ditt jävla spärrskaft!! ok, 25 moppe. 45 är de i norge, även finland om ja inte minns fel, ska fråga en polare som bor där. Vet iaf att man lär ha reggskylt i både finland o norge. De där me o köra o drifta e riktigt, de e bara rediga karlar som kör o driftar(verkar tyvär finnas för många fruntimmer här) Ja, i Finland har man registerskylt. Hastighetgränsen är 45, men någon generation poliser senare än när det blev bestämt om dom provar mopeden, så säger dom att: Om mopeden går över 65 får du bilskatt! Men har man då också kortet till lätt motorcykel får man också behålla körkortet, annars tar dom det några månader (oftast är det max 3 månader) men är man 15 får man också kortet till lätt motorcykel först när man är 17. Men 30 moppe har jag aldrig hört om föräns jag såg en på en dansk Derbilia (Derbi + aprilia) sida. Kan någon förklara lite mer om dem? vet bara att dom oftast är max 3 växlad, och går 30 km/h. Vi andra är KANSKE försiktiga om våra moppar och kör inte på vinter, som vissa andra idioter.. (du). Jahapp, är man en idiot om man riskerar något för att ha lite kul? Se bara på Formel 1 förare, NHL spelare, Motocross förare. Kan hända mycket värre saker än att en liten moped hamnar omkull och får en repa Helt ofarlit att köra omkull i hastigheter under 60, så länge inte någon bil är bakom eller framför. Men köra omkull i 80 däremot Trotoarkant + Is = Mopeden flyger in i en snöhög, och själv glider man 15 meter frammåt. Styret blev bara snett gick utmärkt att räta ut för hands, och så fick jag lite ont i armar och ben Redigerad 31 mars, 2008 av I lol Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chucky.swe Skrivet 31 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2008 Oja, finns fan inget roligare än att köra på vintern, är grymt härligt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Complex Skrivet 31 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2008 Ja, i Finland har man registerskylt. Hastighetgränsen är 45, men någon generation poliser senare än när det blev bestämt om dom provar mopeden, så säger dom att: Om mopeden går över 65 får du bilskatt! Men har man då också kortet till lätt motorcykel får man också behålla körkortet, annars tar dom det några månader (oftast är det max 3 månader) men är man 15 får man också kortet till lätt motorcykel först när man är 17. Men 30 moppe har jag aldrig hört om föräns jag såg en på en dansk Derbilia (Derbi + aprilia) sida. Kan någon förklara lite mer om dem? vet bara att dom oftast är max 3 växlad, och går 30 km/h. Jahapp, är man en idiot om man riskerar något för att ha lite kul? Se bara på Formel 1 förare, NHL spelare, Motocross förare. Kan hända mycket värre saker än att en liten moped hamnar omkull och får en repa Helt ofarlit att köra omkull i hastigheter under 60, så länge inte någon bil är bakom eller framför. Men köra omkull i 80 däremot Trotoarkant + Is = Mopeden flyger in i en snöhög, och själv glider man 15 meter frammåt. Styret blev bara snett gick utmärkt att räta ut för hands, och så fick jag lite ont i armar och ben Ok! Men nu förtiden sälgs de visserliggen inga "30 moppar" i sverige. dom har ändrat till "25 moppar" Men finns inte många sådanna heller! Tomos flexer tillverkas som 25moppe iaf vad jag vet.. annars äre nog bara eu 45 mopeder. Däremot ÄLDRE mopeder som tex puch, mt, dt mfl alla innan eu mopparna kom + nåra nyare, då tex en del derbi, rieju, nyare scootrar som inte är eu är 30 mopeder.. och dom klassas fortfarande som de. Däremot funderar jag på det, eftersom jag har en cross ram, med mopedmotor, jag vet en som byggde om en kawa ram med zundapp motor o försäkrade den som moped, han lära dock "besiktiga" den. Så jag tänkte ju göra samma sak(dock ej försäkra) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eminem33 Skrivet 2 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 2 april, 2008 En kompis sa till mig idag att om man inte har röd bromslampa eller va man kallar det?? så får man böter?? jag har vit bromslampa?? Edit: jag gjorde moppe provet idag och fick bara ett fel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
iweX Skrivet 2 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 2 april, 2008 En kompis sa till mig idag att om man inte har röd bromslampa eller va man kallar det?? så får man böter?? jag har vit bromslampa?? Edit: jag gjorde moppe provet idag och fick bara ett fel Jag tror du måste ha röd bromslampa annars kan man tro att du åker mot en, Annars så har jag vitt glas med en röda lampa. Men har du vitt glas med en vit lampa? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eminem33 Skrivet 2 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 2 april, 2008 Jag tror du måste ha röd bromslampa annars kan man tro att du åker mot en, Annars så har jag vitt glas med en röda lampa. Men har du vitt glas med en vit lampa? aa jag har vitt glas med en vit lampa i... skit Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Complex Skrivet 2 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 2 april, 2008 ja om du har eu moppe lär du ha röd. samma gäller bakljus. men tror inte dom bryr sej! e sällan man blir stoppad ändå. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 2 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 2 april, 2008 (redigerad) Jag tror du måste ha röd bromslampa annars kan man tro att du åker mot en, Annars så har jag vitt glas med en röda lampa. Men har du vitt glas med en vit lampa? Nix. Man måste ha röd backlampa för att rött är färg som inte förstör (vad det nu än heter men jag kallar det för celler nu för tillfället) "cellerna" i ögonen. Kommer ett vitt sken emot ögonen så ser man dåligt en stund, en massa fläckar etc. tills det bildats nya "celler". Men ett rött sken i samma ljusstyrka förstör inget. Därför skall det helst vara röd baklampa eftersom bilister/motorcyklister etc. som kör bakom en inte skall förlora dessa "celler" och få tillfälligt försämrat synfält. Men poliserna brukar oftast vara nöjda bara alla lamporna lyser, och baklampan synns tydligt. Men att sätta på en blå baklampa skulle jag inte rekomendera, synns ännu sämre än vitt i dagsljus. Vet inte hur systemet till mopedkörkortsprovet fungerar i sverige, men i finland så är det maximum 3 fel på text frågor och maximum 3 på trafiksituationsbilderna. Men jag må Grattulera dig iaf Redigerad 2 april, 2008 av I lol Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 2 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 2 april, 2008 Vi andra är KANSKE försiktiga om våra moppar och kör inte på vinter, som vissa andra idioter.. (du). Vad i helvete är farligt med att köra på vintern?! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 2 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 2 april, 2008 (redigerad) Vad i helvete är farligt med att köra på vintern?! Haha, det är livsfarligt att köra omkull i 45 ^^ Som jag antar att varenda ens moped går här. Några fina tips till nybörjare på vintern: Enduro cyklar: - Skaffa enduro ringar. - Ta det lite försiktigare i kurvor och korsningar, när ni kör på is. - Luta er aldrig, när ni kör på is - Snö, ger fint grepp med enduro ringar. Luta er eller whatevah you wan't, men inte för mycket. - Snö, omöjligt med Motard ringar, inget grepp alls, lämna cykeln hemma så länge ni inte vill skuta hem skiten. - Men framför allt, sitt inte och spänn er!! Slappna av, följ mjukt med mopedens rörelser. Redigerad 2 april, 2008 av I lol Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
guardian Skrivet 5 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 5 april, 2008 Haha, det är livsfarligt att köra omkull i 45 ^^ Som jag antar att varenda ens moped går här. Några fina tips till nybörjare på vintern: Enduro cyklar: - Skaffa enduro ringar. - Ta det lite försiktigare i kurvor och korsningar, när ni kör på is. - Luta er aldrig, när ni kör på is - Snö, ger fint grepp med enduro ringar. Luta er eller whatevah you wan't, men inte för mycket. - Snö, omöjligt med Motard ringar, inget grepp alls, lämna cykeln hemma så länge ni inte vill skuta hem skiten. - Men framför allt, sitt inte och spänn er!! Slappna av, följ mjukt med mopedens rörelser. Vinterkörning minnen från moppetiden för typ fyra vintrar sen då jag och en polare hade varsin "isracing" hoj DT vs. MT5 han skulle såklart köra där isen är mörkare än andra ställen och nu kan nyfikna dykare finna en DT där Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 5 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 5 april, 2008 Ikväll händer det. Puchen ska ut, motorn ska rivas, och den ska gå innan natten är slut! Bara att hoppas att jag inte har nåt lagerras nånstans... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chucky.swe Skrivet 5 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 5 april, 2008 YAAAY! Har kört lite idag och höll på att skita på mig halvvägs hem, ECR slangen som sitter på kröken och går in till luftburken och sen ut, den slangen har iallafall lossnat (spruckit) så nu låter den som en jävla cross! Trodde först att det hade blivit en spricka i röret/kröken eftersom det är rostigt men icke, kollade vidare lite o sen ser jag ECR slangen som var sönder. Så.. Tja.. Hejdå. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 5 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 5 april, 2008 YAAAY! Har kört lite idag och höll på att skita på mig halvvägs hem, ECR slangen som sitter på kröken och går in till luftburken och sen ut, den slangen har iallafall lossnat (spruckit) så nu låter den som en jävla cross! Trodde först att det hade blivit en spricka i röret/kröken eftersom det är rostigt men icke, kollade vidare lite o sen ser jag ECR slangen som var sönder. Så.. Tja.. Hejdå. Då skulle du hört när min vän tappade sitt avgasrör för några år sedan. Det lät som fasen, trots att han var 500 meter bort. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 5 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 5 april, 2008 Då skulle du hört när min vän tappade sitt avgasrör för några år sedan. Det lät som fasen, trots att han var 500 meter bort. Men då är det värre när man hör en polares gammla Yamaha DT när han är 5 km bort ^^ Det höga ljudet kommer från att röret nästan är rakt på de äldre dt:na, 2 böjningar: -Det som böjjer kröken uppåt -Det som böjjer avloppet bakåt Sen har han också på effektrör (vet ej märke) och TK-ljuddämpare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.