Jump to content

Moppetråden!


3reZZ
 Share

Recommended Posts

Garantin gäller säkert fortfarande, om nu inte avgassystemet ändrar farten. Blir effekten oförändrad lär garantin gälla samtidigt som det är lagligt.

Fast det beror ju lite på också, eftersom det är olagligt att ändra orginalutförandet på en EU, men jag vet ju inte om det var en "eu chopper" han skulle ha?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast det beror ju lite på också, eftersom det är olagligt att ändra orginalutförandet på en EU, men jag vet ju inte om det var en "eu chopper" han skulle ha?

Finns detaljer du får ändra på utan att behöva göra en registreringsbesiktning. Jag gav inte ett helt säkert svar, utan jag tycker, om Dee känner sig osäker, antingen höra med återförsäljaren alt ta kontakt med bilprovningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Polisen... :lol: Fick ett snutjag med min kinamoppe igår, roxxen var nerplockad för lackning.

Körde in bakom ICA och gömde den i en buske, lämnade jackan och hjälmen där och gick iväg. Dom körde förbi mig och frågade om jag sett en moppe köra förbi... :P

Anyhows, någon som vet en sida som är som moppenet fast på engelska? Inte scooter-tuning. :wub:

Iofs inte på engelska :P men på norska!! är större än moppenet. www.mopedportalen.com

Nu har man skaffat nåra till moppar!! en honda mb5, en jawa 210, en beta ark, o ja har fått snurr på min puch dakota med fs1 motor.

Redigerad av ULTIMA TURE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Tack Merrky :)

Nej jag har inget trim, funderar på att dra pluggen, men man får ju se ^_^

Merkky... ;)

Pluggen ger inte så mycket på mt50 tror jag, eller hur är det? Fast som är pigga som fan med en 60cc cylinder, lite större förgasare, bredare insug, grövre krök och ev. dreva ner den lite om den blir allt för snabb. Enligt mig är det roligare med en stark mellansnabb moppe än en som knappt orkar backarna på högsta växeln. ;) Hör av dig om du vill ha hjälp att skruva, älskaa. :)

Edit: Puchen är påväg ut, storebror ska bygga en upphöjning till cyllen så avgasporten öppnar som den ska. Längtar tills jag ska putsa mitt avgassystem. :P

post-8856-1179776296_thumb.jpg

Anpassat för min cylinder, bror är duktig på att bygga. :wub: Lägg märke till det vackra insuget också. :wub:

Setup som det ser ut nu:

- 60cc

- 16 mm Dellorto förgasare (egentligen till Drac)

- 15 mm drev fram

- 28 mm drev bak

- Hemmabyggt insug, grövre och lite längre. Förgasaren sticker nu ut på höger sida ovanför kopplingen. Syns på bilden också.

- Hemmabyggt avgas, anpassat för cylindern med optimalt motstånd. Bilden!

Kanske införskaffar en större Dellorto förgasare senare i livet, inga planer än...

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Merkky... :wub:

Pluggen ger inte så mycket på mt50 tror jag, eller hur är det? Fast som är pigga som fan med en 60cc cylinder, lite större förgasare, bredare insug, grövre krök och ev. dreva ner den lite om den blir allt för snabb. Enligt mig är det roligare med en stark mellansnabb moppe än en som knappt orkar backarna på högsta växeln. ^_^ Hör av dig om du vill ha hjälp att skruva, älskaa. :)

Edit: Puchen är påväg ut, storebror ska bygga en upphöjning till cyllen så avgasporten öppnar som den ska. Längtar tills jag ska putsa mitt avgassystem. :P

post-8856-1179776296_thumb.jpg

Anpassat för min cylinder, bror är duktig på att bygga. :wub:

Setup som det ser ut nu:

- 60cc

- 16 mm Dellorto förgasare (egentligen till Drac)

- 15 mm drev fram

- 28 mm drev bak

- Hemmabyggt insug, grövre och lite längre. Förgasaren sticker nu ut på höger sida ovanför kopplingen.

- Hemmabyggt avgas, anpassat för cylindern med optimalt motstånd.

Kanske införskaffar en större Dellorto förgasare senare i livet, inga planer än...

Den där puchen måste kräma på ganska rejält va?.. Vad toppar den?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Merkky... :)

Pluggen ger inte så mycket på mt50 tror jag, eller hur är det? Fast som är pigga som fan med en 60cc cylinder, lite större förgasare, bredare insug, grövre krök och ev. dreva ner den lite om den blir allt för snabb. Enligt mig är det roligare med en stark mellansnabb moppe än en som knappt orkar backarna på högsta växeln. :P

är väl inte speciellt vanligt att man pratar om pluggar på mt5or eller dt som nu antepanteboy äger. man brukar väl byta hela kröken och det ger i princip inte ett piss på en annars orginal mt/dt. näe en sån där lär man byta ut cylindern på för att det ska hända nåt.. 70 cc så blir iaf en dt relativt rapp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den där puchen måste kräma på ganska rejält va?.. Vad toppar den?

Runt 75-80, är ganska nöjd med det. Vill inte köra så mycket fortare, är inte säker på hur det blir efter upphöjningen. :)

är väl inte speciellt vanligt att man pratar om pluggar på mt5or eller dt som nu antepanteboy äger. man brukar väl byta hela kröken och det ger i princip inte ett piss på en annars orginal mt/dt. näe en sån där lär man byta ut cylindern på för att det ska hända nåt.. 70 cc så blir iaf en dt relativt rapp.

Jo kom på att det var en DT. Men somsagt, det ger typ inget. Och som du sa, det ger knappt nåt om man byter krök heller. Ska nog vara ett helt effekt avgas isf. Om man bara slänger på en 70cc så får man ju inte ut effekten från den helt. Då ska man ju byta insuget, förgasaren och avgaset också om man vill ha ut allt från cylindern. Men då blir dom för kraftiga för min smak, tycker inte att man ska trimma moppen så hemskt, ramsne på en sommar. Jag skulle ha nöjt mig med en 60 och tillbehör. :P

Förresten, jag har inte sett av dig här på ett tag.! :wub:

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo kom på att det var en DT. Men somsagt, det ger typ inget. Och som du sa, det ger knappt nåt om man byter krök heller. Ska nog vara ett helt effekt avgas isf. Om man bara slänger på en 70cc så får man ju inte ut effekten från den helt. Då ska man ju byta insuget, förgasaren och avgaset också om man vill ha ut allt från cylindern. Men då blir dom för kraftiga för min smak, tycker inte att man ska trimma moppen så hemskt, ramsne på en sommar. Jag skulle ha nöjt mig med en 60 och tillbehör. :P

Förresten, jag har inte sett av dig här på ett tag.! :wub:

hehe nej en 70 cc med resten orginal lär inte röra på sig allt för bra =)

har iofs aldrig kört 60cc utan enbart 5½ och 70cc. men 70cc är absolut favoriten för mig. enda nackdelen med mycket effekt på dt är att den fjantiga kopplingen slirar riktigt lätt, men det går ju att bygga om de också.. =) minns jag inte fel är det rätt kraftig ram på dt? t.o.m liknande/samma som 125ans förutom framgaffeln? borde ju klara en del då tycker man...

nej det har inte blivit så mkt gtasajten på sista tiden för min del.. en del med skolan att göra så här innan studenten och sen tar nya bilen gärna upp en massa tid också... :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

hehe nej en 70 cc med resten orginal lär inte röra på sig allt för bra =)

har iofs aldrig kört 60cc utan enbart 5½ och 70cc. men 70cc är absolut favoriten för mig. enda nackdelen med mycket effekt på dt är att den fjantiga kopplingen slirar riktigt lätt, men det går ju att bygga om de också.. =) minns jag inte fel är det rätt kraftig ram på dt? t.o.m liknande/samma som 125ans förutom framgaffeln? borde ju klara en del då tycker man...

nej det har inte blivit så mkt gtasajten på sista tiden för min del.. en del med skolan att göra så här innan studenten och sen tar nya bilen gärna upp en massa tid också... :)

70cc är bra kraftigt då. ^_^ Sen tar ju vevlagrerna lite mera stryk av en starkare cylle också... :wub: Men jag tror att dom nya DT50orna har samma ram som 125an, är inte säker. :P

Aha, okej. :wub: Du är inte själv på den fronten!.

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...