FoxtroT Skrivet 10 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2007 Japp det blir exakt, men om du inte har tillgång till gps visar en rätt inställd cykelmätare nästan exakt som gps Okej! det viste jag inte Blir väl att använda min "hi-tech" cykelmätare på moppen då Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 10 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2007 Känner mig väldigt okunnig: Mäts hastigheten i motorn, eller vid däcken som en cykeldator gör? För en cykeldator mäter ju vid däcket, och beroende på vart på däcket man fäster magneten, så blir det ju olika hastigheter. Sätter man den längst in mot navet, så blir det högre hastighet än om man sätter den längst ut på ekrarna. Eller är jag helt ute och cyklar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Azore Skrivet 10 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2007 Känner mig väldigt okunnig: Mäts hastigheten i motorn, eller vid däcken som en cykeldator gör? För en cykeldator mäter ju vid däcket, och beroende på vart på däcket man fäster magneten, så blir det ju olika hastigheter. Sätter man den längst in mot navet, så blir det högre hastighet än om man sätter den längst ut på ekrarna. Eller är jag helt ute och cyklar? vad pratar du om nu? cykeldator? isf så mäts hastigheten vid hjulet, ja. eller vad är det som skulle mätas i motorn? det stämmer att cykeldatorn visar olika hastigheter beroende på var man sätter den, därför är den rätt värdelös.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 10 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2007 (redigerad) det stämmer att cykeldatorn visar olika hastigheter beroende på var man sätter den, därför är den rätt värdelös.. Det gör den väl ändå inte, de inre delarna av ekrarna snurrar ju exakt lika många varv som de yttre delarna. Det gäller ju bara att ställa in rätt tumstorlek på däcken, det är allt. Redigerad 10 mars, 2007 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 10 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2007 (redigerad) vad pratar du om nu? cykeldator? isf så mäts hastigheten vid hjulet, ja. eller vad är det som skulle mätas i motorn? det stämmer att cykeldatorn visar olika hastigheter beroende på var man sätter den, därför är den rätt värdelös.. Det jag pratar om är: Hur mäts hastigheten på en vanlig moped? Eu-moped i det här fallet. Mäter den vid däcket med hjälp av nånting, eller sitter hastighetsmätaren kopplad till motorn? @mr_tobbe: Jag kan inte ställa in sådant med min cykeldator. Köpte min på nån mässa för en hundring, så det är en fäst-magneten-vid-däcket-och-datorn-vid-styret dator. Ingen hi-tech här inte. Redigerad 10 mars, 2007 av RavenE Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FoxtroT Skrivet 10 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2007 Det gör den väl ändå inte, de inre delarna av ekrarna snurrar ju exakt lika många varv som de yttre delarna. Det gäller ju bara att ställa in rätt tumstorlek på däcken, det är allt. Precis. --- En EU moped mäter hastigheten inne i navet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 10 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2007 @mr_tobbe: Jag kan inte ställa in sådant med min cykeldator. Köpte min på nån mässa för en hundring, så det är en fäst-magneten-vid-däcket-och-datorn-vid-styret dator. Ingen hi-tech här inte. Jo det kan du nog. Testat att trycka in båda knapparan och hålla inne i några sekunder? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Azore Skrivet 10 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2007 Det gör den väl ändå inte, de inre delarna av ekrarna snurrar ju exakt lika många varv som de yttre delarna. Det gäller ju bara att ställa in rätt tumstorlek på däcken, det är allt. jo, det är rätt självklart. men tar det exakt lika lång tid för båda varven? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 10 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2007 jo, det är rätt självklart. men tar det exakt lika lång tid för båda varven? Självklart. Jag tänkte på exakt samma sätt som du gjorde förut, men om man bara simulerar det i huvudet så ser man det ganska lätt. Ett varv är alltid ett varv, varesig du har fäst den allra innerst, eller allra längst ut, och det=exakt lika lång tid. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Azore Skrivet 10 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2007 Självklart. Jag tänkte på exakt samma sätt som du gjorde förut, men om man bara simulerar det i huvudet så ser man det ganska lätt. Ett varv är alltid ett varv, varesig du har fäst den allra innerst, eller allra längst ut, och det=exakt lika lång tid. nej, tydligen var det inte så självklart. men om det är som du säger så visst, orkar inte fundera djupare i det för tillfället då jag bara ser en enda dimma framför ögonen pga trötthet.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
hubbert Skrivet 11 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2007 Är det värt att plana toppen på sin MT5? Dvs ger det nån märkbar effekt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 11 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2007 Weei snön e borta från vägarna Snart är det nog dags att försäkra moppen så man kan ut och åka Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 11 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2007 Weei snön e borta från vägarna Snart är det nog dags att försäkra moppen så man kan ut och åka Äsch, försäkring är för töntar Körde igår för det var så länge sen. Tog också ut fyrhjulingen, 300cc, och körde. Gissa vem som vann i "dragrace" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Azore Skrivet 11 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2007 Körde igår för det var så länge sen. Tog också ut fyrhjulingen, 300cc, och körde. Gissa vem som vann i "dragrace" den gamla treväxlade cykeln med punkterat bakdäck? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 12 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2007 Egentligen borde jag ta isär svingen på Puchen, men tiden räcker fan inte till. Får se om jag beställer axeln eller inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
hubbert Skrivet 12 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2007 Det roligaste som finns är ju att bus-köra med moppe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ULTIMA TURE Skrivet 12 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2007 Okej, här ser man snuten 2-3 gånger på ett år ^^ Skitsnack!! De kommer ju för fan en gång i veckan. Senaste hojjen: bytte till mig skiten mot en mt motor med kassa ramlager o ett sprucket motorfäste men har en nyrenoverad motor ligger som ska slängas i mt ramen, snarast Sitter för tillfället en portad 5.5:a men ska köpa trevligare saker senare, då ja sålde mina crossar idag, o fick en slant: Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 12 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2007 den gamla treväxlade cykeln med punkterat bakdäck? Nästan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
diarrehampus Skrivet 14 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2007 Skitsnack!! De kommer ju för fan en gång i veckan. Senaste hojjen: bytte till mig skiten mot en mt motor med kassa ramlager o ett sprucket motorfäste men har en nyrenoverad motor ligger som ska slängas i mt ramen, snarast Sitter för tillfället en portad 5.5:a men ska köpa trevligare saker senare, då ja sålde mina crossar idag, o fick en slant: Till och från pizzerian kanske. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FoxtroT Skrivet 14 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2007 Kul. Nu står min moppe på polisstationen, jag vart tagen för ca 1 timme sen. FY FAAAAAAN VAD FÖRBANNAD OCH LEDSEN JAG ÄR! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts