Jump to content

Moppetråden!


3reZZ
 Share

Recommended Posts

Känner mig väldigt okunnig:

Mäts hastigheten i motorn, eller vid däcken som en cykeldator gör? :lol:

För en cykeldator mäter ju vid däcket, och beroende på vart på däcket man fäster magneten, så blir det ju olika hastigheter.

Sätter man den längst in mot navet, så blir det högre hastighet än om man sätter den längst ut på ekrarna. Eller är jag helt ute och cyklar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känner mig väldigt okunnig:

Mäts hastigheten i motorn, eller vid däcken som en cykeldator gör?:lol:

För en cykeldator mäter ju vid däcket, och beroende på vart på däcket man fäster magneten, så blir det ju olika hastigheter.

Sätter man den längst in mot navet, så blir det högre hastighet än om man sätter den längst ut på ekrarna. Eller är jag helt ute och cyklar?

vad pratar du om nu? cykeldator? isf så mäts hastigheten vid hjulet, ja. eller vad är det som skulle mätas i motorn?

det stämmer att cykeldatorn visar olika hastigheter beroende på var man sätter den, därför är den rätt värdelös..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

det stämmer att cykeldatorn visar olika hastigheter beroende på var man sätter den, därför är den rätt värdelös..

Det gör den väl ändå inte, de inre delarna av ekrarna snurrar ju exakt lika många varv som de yttre delarna.

Det gäller ju bara att ställa in rätt tumstorlek på däcken, det är allt.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

vad pratar du om nu? cykeldator? isf så mäts hastigheten vid hjulet, ja. eller vad är det som skulle mätas i motorn?

det stämmer att cykeldatorn visar olika hastigheter beroende på var man sätter den, därför är den rätt värdelös..

Det jag pratar om är: Hur mäts hastigheten på en vanlig moped? Eu-moped i det här fallet. Mäter den vid däcket med hjälp av nånting, eller sitter hastighetsmätaren kopplad till motorn?

@mr_tobbe: Jag kan inte ställa in sådant med min cykeldator. Köpte min på nån mässa för en hundring, så det är en fäst-magneten-vid-däcket-och-datorn-vid-styret dator. Ingen hi-tech här inte.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@mr_tobbe: Jag kan inte ställa in sådant med min cykeldator. Köpte min på nån mässa för en hundring, så det är en fäst-magneten-vid-däcket-och-datorn-vid-styret dator. Ingen hi-tech här inte.

Jo det kan du nog. Testat att trycka in båda knapparan och hålla inne i några sekunder?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det gör den väl ändå inte, de inre delarna av ekrarna snurrar ju exakt lika många varv som de yttre delarna.

Det gäller ju bara att ställa in rätt tumstorlek på däcken, det är allt.

jo, det är rätt självklart. men tar det exakt lika lång tid för båda varven?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jo, det är rätt självklart. men tar det exakt lika lång tid för båda varven?

Självklart.

Jag tänkte på exakt samma sätt som du gjorde förut, men om man bara simulerar det i huvudet så ser man det ganska lätt.

Ett varv är alltid ett varv, varesig du har fäst den allra innerst, eller allra längst ut, och det=exakt lika lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart.

Jag tänkte på exakt samma sätt som du gjorde förut, men om man bara simulerar det i huvudet så ser man det ganska lätt.

Ett varv är alltid ett varv, varesig du har fäst den allra innerst, eller allra längst ut, och det=exakt lika lång tid.

nej, tydligen var det inte så självklart.

men om det är som du säger så visst, orkar inte fundera djupare i det för tillfället då jag bara ser en enda dimma framför ögonen pga trötthet..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, här ser man snuten 2-3 gånger på ett år ^^

Skitsnack!!

De kommer ju för fan en gång i veckan. :ermm:

Senaste hojjen: inr4qqfop0.jpg bytte till mig skiten mot en mt motor med kassa ramlager o ett sprucket motorfäste :) men har en nyrenoverad motor ligger som ska slängas i mt ramen, snarast :)

Sitter för tillfället en portad 5.5:a :P men ska köpa trevligare saker senare, då ja sålde mina crossar idag, o fick en slant:

ay2qhuzabd.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skitsnack!!

De kommer ju för fan en gång i veckan. :P

Senaste hojjen: inr4qqfop0.jpg bytte till mig skiten mot en mt motor med kassa ramlager o ett sprucket motorfäste :P men har en nyrenoverad motor ligger som ska slängas i mt ramen, snarast :shifty:

Sitter för tillfället en portad 5.5:a :D men ska köpa trevligare saker senare, då ja sålde mina crossar idag, o fick en slant:

ay2qhuzabd.jpg

Till och från pizzerian kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...