Jump to content

Moppetråden!


3reZZ
 Share

Recommended Posts

Eftersom du har gjutna fälgar så behövs ingen slang då man kan få det tillräckligt tätt. Så blir det ett hål i däcket är det bara att spruta in nån sorts däcklagning. Såå tätar det hålet och håller relativt bra.

Är bland annat så på bilar mm...

Redigerad av Fireblade
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så blir det ett hål i däcket är det bara att spruta in nån sorts däcklagning. Såå tätar det hålet och håller relativt bra.

Är bland annat så på bilar mm...

Även kallad däckfix. Håller tillräckligt länge för att ta sig hem eller till däckverkstad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste bara fråga, är det någon här som ser det som ett stort nöje att fara på långa turer? Jag älskar det allafall. Förhoppningsvis ska jag och en kompis köra upp till våran stugan (ligger några mil från Kramfors, Ångermanland) och sedan blir det att bära av till högakustenbron. Blir nog mång fina kort. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om det är rätt tråd, men känns inte som någon idé att skapa en ny tråd om det. Men jag vill veta hur en motor funkar :D

Oj, kan bli vääldigt brett. Men jag tar det lite kortfattat. Finns ju massvis av olika typer, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8-cylindrigt osv.. Sen har vi 2-takt och 4-takt. Det en motor behöver för att fungera är bränsle och luft som blandas tillsammans. Det far in via antingen en förgasare eller om det är insprutning (antingen elektronisk eller mekanisk). Sedan far bränsleblandningen vidare in i cylindern/cylindrarna och väl där inne pressar kolven ihop blandningen och tändstiftet ger gnista så det skapas en liten "explosion". Denna "explosion" som även kallas arbetstakten gör att kolven flyger ner som i sin tur gör att vevaxeln snurrar som i sin tur ger drivkraft. Sedan finns det olika cylinder-sorter, raka, v-motor m.m

Sen finns det bensin, diesel och massa andra olika sortes drivmedel. Vissa av de fungerar på lite olika sett. Man kan gå nästan hur långt som helst. Är så otroligt brett. Men det kanske gav dig lite mer kött på benen.

Men observera att det var Mycket kortfattat och många bitar borta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, kan bli vääldigt brett. Men jag tar det lite kortfattat. Finns ju massvis av olika typer, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8-cylindrigt osv.. Sen har vi 2-takt och 4-takt. Det en motor behöver för att fungera är bränsle och luft som blandas tillsammans. Det far in via antingen en förgasare eller om det är insprutning (antingen elektronisk eller mekanisk). Sedan far bränsleblandningen vidare in i cylindern/cylindrarna och väl där inne pressar kolven ihop blandningen och tändstiftet ger gnista så det skapas en liten "explosion". Denna "explosion" som även kallas arbetstakten gör att kolven flyger ner som i sin tur gör att vevaxeln snurrar som i sin tur ger drivkraft. Sedan finns det olika cylinder-sorter, raka, v-motor m.m

Sen finns det bensin, diesel och massa andra olika sortes drivmedel. Vissa av de fungerar på lite olika sett. Man kan gå nästan hur långt som helst. Är så otroligt brett. Men det kanske gav dig lite mer kött på benen.

Men observera att det var Mycket kortfattat och många bitar borta.

Tack! :D . Alla här verkar kunna så mycket om det, och jag har inte en aning alls om hur allt fungerar, så jag ville bara ha en liten koll på det. Nu kanske jag vet lite vad ni snackar om i framtiden :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...