Jump to content

Moppetråden!


3reZZ
 Share

Recommended Posts

Jo, det var enkelt när jag tog det också. Jag hade ingen teorilektion, varken före eller efter provet.

Jag hade ingen uppkörning.

Det var en dubbel? Så det bara är att trycka bakåt och framåt? I sådana fall hade jag också en sån på min K50.

Det var så att man lärde flytta foten när man skulle växla, det var lite svårt om man växlade ner med hälen

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så jävla gött, lämnade in moppen efter att den hade stått i garaget i 3-5 månader. Den starta inte och var allmänt cp innan den slutade funka totalt. Iallafall, fick tillbaka den i torsdags förra veckan, och på lördagen så pajja den igen :o Lämnade in den i tisdags.. Hoppas dom har hittat felet på tills på måndag....

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så jävla gött, lämnade in moppen efter att den hade stått i garaget i 3-5 månader. Den starta inte och var allmänt cp innan den slutade funka totalt. Iallafall, fick tillbaka den i torsdags förra veckan, och på lördagen så pajja den igen :o Lämnade in den i tisdags.. Hoppas dom har hittat felet på tills på måndag....

En moped lämnar man inte in. Man fixar det själv.

En moped är väldigt simpel vad gäller konstruktion, jämfört med bilar och andra större fordon.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men felet är oftast relativt enkelt att lokalisera, och själv laga.

Det brukar inte direkt vara några avancerade grejer, om man är det minsta kunnig och intresserad.

Den sista mopeden jag hade var inte enklare än vad min 940 är i alla fall. Dom två var näst intill helt och hållet byggda med samma princip och svårighetsgrad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tja tja, skulle vilja ha tips på en bra moped sida där dom säljer stylings saker.

Måste rusta upp moppen innan försäljningen :mellow::)

Ett tips. Släng inte ut massa pengar på styling om du ändå ska sälja den, du får antagligen inte tillbaka dom pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips. Släng inte ut massa pengar på styling om du ändå ska sälja den, du får antagligen inte tillbaka dom pengarna.

Men asså, Tänkte bara köpa nya blinkers. (mina är trasiga.)

Typ med annat plast än det vanliga orange/gula.

Och kanske en under kåpa istället för stänkskärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade på en speedfight 2 idag. Han vill ha 17 för den, men jag vill få ner priset en bra bit. Den hade några rätt djupa repor på nästan alla kåpor, han hittade den i en buske lämnade den till snuten, och då ingen hade anmält den stulen fick han den för 200kr av dom, och han har lagt ut ca 2000 i reperationskostnader. Den har inga packspeglar, bortskruvad plåt, rätt slitna däck.. vad tror ni jag kan pruta ner den till som max ? Min pappa känner hans föräldrar, om det nu skulle hjälpa till med priset.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade på en speedfight 2 idag. Han vill ha 17 för den, men jag vill få ner priset en bra bit. Den hade några rätt djupa repor på nästan alla kåpor, han hittade den i en buske lämnade den till snuten, och då ingen hade anmält den stulen fick han den för 200kr av dom, och han har lagt ut ca 2000 i reperationskostnader. Den har inga packspeglar, bortskruvad plåt, rätt slitna däck.. vad tror ni jag kan pruta ner den till som max ? Min pappa känner hans föräldrar, om det nu skulle hjälpa till med priset.

Vad du kan pruta ner den till beror helt på säljaren. Men om det inte går att sänka priset kraftigt så skulle i alla fall jag leta vidare..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har faktiskt inte hunnit prata med honom om prutningen än, får göra det på msn ikväll. Men han verkar rätt hungrig på snabba pengar, och han tjänar ju dryga 13.000 på affären, så en bit ska jag ändå kunna få ner det eller ? :)

Jo du lär få ner den en bit, den har ju antagligen varit stulen eller nått. Skulle inte förvåna mig om tändningslås och dyl också är paj.

Men det verkar vara ett saftigt överpris hur som helst. För dom pengarna får man en Fräsch Speedfight 2.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo du lär få ner den en bit, den har ju antagligen varit stulen eller nått. Skulle inte förvåna mig om tändningslås och dyl också är paj.

Men det verkar vara ett saftigt överpris hur som helst. För dom pengarna får man en Fräsch Speedfight 2.

Jag kan kolla om jag kan få en bild på den senare. Alltså, det är inget som helst fel på prestandan. Den går 45 i uppförsbacke med min farsa på som väger iaf 90-95kr. Och den uppförsbacken är brant !. Elstarten räcker det med att du nuddar så startar den, och bromsarna tar somfan

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan kolla om jag kan få en bild på den senare. Alltså, det är inget som helst fel på prestandan. Den går 45 i uppförsbacke med min farsa på som väger iaf 90-95kr. Och den uppförsbacken är brant !. Elstarten räcker det med att du nuddar så startar den, och bromsarna tar somfan

När jag menar fräsch menar jag bra i skicket i både utseende och det tekniska. Att den gör 45 i uppförsbacke säger inte så mycket om hur fin i motor den är, kan ju vara trimmad. Om inte så är det väl inge större fel. Men med detta så vill jag inte få dig till negativa tankar och strunta i köpet helt och hållet, tvärtom, tycker bara du ska tänka till lite då det finns fräschare för samma prislapp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag skulle behöva tips om hur jag ska få min Motorhispania Furia SM 05 att gå bättre utan att slänga en massa onödiga pengar på trim. Den har gått lite över 200mil och är trimmad enbart med dragen plugg och 76 munstycke, det sitter en 16mm förgasare på orginal.För tillfället gör den 75 med ett bra axx men jag är inte riktigt nöjd. Några förslag vad jag mer kan göra för att få moppeskrället att gå fortare utan att slänga ut några större summor pengar? :):)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag skulle behöva tips om hur jag ska få min Motorhispania Furia SM 05 att gå bättre utan att slänga en massa onödiga pengar på trim. Den har gått lite över 200mil och är trimmad enbart med dragen plugg och 76 munstycke, det sitter en 16mm förgasare på orginal.För tillfället gör den 75 med ett bra axx men jag är inte riktigt nöjd. Några förslag vad jag mer kan göra för att få moppeskrället att gå fortare utan att slänga ut några större summor pengar? :):)

Hur mycket är du beredd att lägga ut?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag skulle behöva tips om hur jag ska få min Motorhispania Furia SM 05 att gå bättre utan att slänga en massa onödiga pengar på trim. Den har gått lite över 200mil och är trimmad enbart med dragen plugg och 76 munstycke, det sitter en 16mm förgasare på orginal.För tillfället gör den 75 med ett bra axx men jag är inte riktigt nöjd. Några förslag vad jag mer kan göra för att få moppeskrället att gå fortare utan att slänga ut några större summor pengar? :):)

Drevning är ett vanligt och ganska enkelt sätt att trimma. Drevning behövs när du har trimmat mopeden och då den varvar allt för mycket. Då sätter du på ett större drev där fram eller ett mindre där bak, för att den skall gå fortare. Överdriv aldrig när du drevar, för då kan mopeden bli slö istället.

Kolven sitter på vevstaken, alltså i cylindern. Den rör sig med en ohygglig snabb fart.

Att jacka kolven är nästan det bästa sättet du kan trimma din moped med. När du jackar kolven förlänger du nämligen insugningstakten > mer bensin > mer effekt > snabbare > Precis som för all annan trimning gäller det att vara försiktig när du filar i kolven. Helst ska du helt låta bli att röra originalkolven, och istället köpa en annan kolv som du kan trimma.

Redigerad av Bozzard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...