Jump to content

Moppetråden!


3reZZ
 Share

Recommended Posts

Och förresten, jag har fortfarande inte hajat riktigt hur det är med skjutsing på 30-moppe som är byggd för 1 passagerare. Måste jag ta sån där EU-tjossan för att få skjutsa en tex. 15-åring på min?

"Jag har en moped i klass 1 får jag skjutsa?

Passagerare får medtas om mopeden är byggd för det."

"Jag har en moped i klass 2 får jag skjutsa?

Passagerare får medtas om mopeden är byggd för det. Ett barn under 10 år, eller två barn under 6 år om föraren är lägst 18 år, får alltid skjutsas om lämpligt säte och skydd för hjulet finns för barnet."

Från polisen.se

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Jag har en moped i klass 1 får jag skjutsa?

Passagerare får medtas om mopeden är byggd för det."

"Jag har en moped i klass 2 får jag skjutsa?

Passagerare får medtas om mopeden är byggd för det. Ett barn under 10 år, eller två barn under 6 år om föraren är lägst 18 år, får alltid skjutsas om lämpligt säte och skydd för hjulet finns för barnet."

Från polisen.se

Okej, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kört moped på allmän väg? (trimmad dessutom)

Ja köra moped på allmän väg är ju inte direkt olagligt, men den är dessutom trimmad? Ja då är det olagligt.

Att köra trimmat och bli stoppad är inte så kul, kan vara värre ju mer trim du har. Men du bryter mot en del lagar, bla oregistrerad mc, inget körkort, obesiktad mc, har du kört fort kan det även vara fortkörning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Erhmm, jo... Vad händer om jag blir tagen på bar gärning av "das polismann"?

Min kompis blev tagen idag med sin trimmade moppe, en 30 moppe som går i 80.

Just för tillfället har dom bara tagit moppen, antingen får han tillbaka den utan trimm eller så får han itne tillbaka den överhuvudtaget.

Sedan fick han vänta ett par år med bilkörkortet, dom ska skicka böter på alla regler och lagar som han brutit mot.

några av dom som Azore rabblade upp

oregistrerad mc, inget körkort, obesiktad mc, har du kört fort kan det även vara fortkörning.

Lägg där till, köra med trimm, inte dom försäkringar som behövs för lätt mc.

Finns säkert fler, kommer bara inte på några.

Så är det en risk du vill ta så fortsätt åk, annars skiter du i det :lol:.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har en hond mt5, har trimmat den så den går 95km/h. Nej jag har aldrig blivit jagad av snuten.

Snuten va vid vår skola idag o skulle kolla våra moppar så man fick ju springa som fan ner för en backe. typ 500 meter... sen fick man köra snabbt som fan o ställa den nån annanstans.

Redigerad av mfd
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äsch, bara det inte är mc-snuten är det bara att gasa ifrån :lol:

Cykelvägar duger alltid :P .

Annars får man gasa som ett djur på vägen i hoppp om att dom tappar bort en haha :o, det är darrigt medans jaget håller på, men när det är över så är man så chockad och lättad så man bara garvar åt elendet (Hur fan stavar man det ?) :o.

Om man åker kul verkar det däremot inte vara roligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Cykelvägar duger alltid :o .

Annars får man gasa som ett djur på vägen i hoppp om att dom tappar bort en haha :lol:, det är darrigt medans jaget håller på, men när det är över så är man så chockad och lättad så man bara garvar åt elendet (Hur fan stavar man det ?) :o.

Om man åker kul verkar det däremot inte vara roligt.

Jo cykelvägar är fint om det är polisbil, annat är det om det är mc-polisen, då är det lika bra att ge upp, åtminstone här i stan då de kör med endura-cyklar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...