Jump to content

Ett mattetal

Esperanto
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 76
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

@Xogede: Vart kan man läsa om denna tävling du snackar om hela tiden? :wub:

Ska inte säga något om att jag hade slagit dig eller något men jag kan lova dig att min lärare nog inget vet, vi är nämligen två i min klass som läst 1 matte A-kurs (för sp) och är halvvägs i en matte B. och sen är det en som snart är klar med matte A. tror du inte han skulle vilja ha med någon av oss i den?

Och för er som inte tror mig för att man egentligen inte ska läsa Matte A/B innan man går på gymnasiet så kan jag säga att det är av modellen som är äldre än den dem har nu, vet ej huruvida man ska få det egentligen men vi får det iaf.

Edit: och kan du tipsa om någon sida med SVÅRA matte uppgifter som man inte löser på typ 1 minut ^^,

Högstadiets matematiktävling: http://matematiktavling.org/hmt/

Uppgifter: http://shap.homedns.org/sks/svenska/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Xogede: Vart kan man läsa om denna tävling du snackar om hela tiden? >_<

Ska inte säga något om att jag hade slagit dig eller något men jag kan lova dig att min lärare nog inget vet, vi är nämligen två i min klass som läst 1 matte A-kurs (för sp) och är halvvägs i en matte B. och sen är det en som snart är klar med matte A. tror du inte han skulle vilja ha med någon av oss i den?

Och för er som inte tror mig för att man egentligen inte ska läsa Matte A/B innan man går på gymnasiet så kan jag säga att det är av modellen som är äldre än den dem har nu, vet ej huruvida man ska få det egentligen men vi får det iaf.

Edit: och kan du tipsa om någon sida med SVÅRA matte uppgifter som man inte löser på typ 1 minut ^^,

Det där är inget speciellt. Både jag och Everest gjorde maA och maB i nian och fick MVG i båda. Kurserna läste vi med en NV-klass på närmaste gymnasieskolan.

Vi testade då intagningprovet för mattetävlingen och jag fick rätt på ca 1-2 av 6 uppgifter.

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är inget speciellt. Både jag och Everest gjorde maA och maB i nian och fick MVG i båda. Kurserna läste vi med en NV-klass på närmaste gymnasieskolan.

Vi testade då intagningprovet för mattetävlingen och jag fick rätt på ca 1-2 av 6 uppgifter.

Du missförstog mig nog, det var inte menat som skryt på något sätt alls. Jag bara tycker att man som lärare skulle vilja ha med elever som visar sig vara lite bättre än de flesta andra i sådana här grejer.

...Låter skoj att få läsa den med en NV klass, jag har fått sitta i min vanliga klass med min vanliga lärare >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du missförstog mig nog, det var inte menat som skryt på något sätt alls. Jag bara tycker att man som lärare skulle vilja ha med elever som visar sig vara lite bättre än de flesta andra i sådana här grejer.

...Låter skoj att få läsa den med en NV klass, jag har fått sitta i min vanliga klass med min vanliga lärare >_<

Tog det inte alls för skryt :) Menade bara att det kan vara svårare än vad du tror.

Vi läste den inte riktigt tillsammans med NV-klasen, nationella proven gjorde vi där samt de första proven (de senare fick våran lärare så vi kunde göra dem i vårat klassrum). Men vi läste kursen parallellt med deras klass, gjorde samma prov etc.

Vi satt också i samma klassrum som resten av klassen, fast med en utvikbar vägg, så vi hade ungefär ett eget grupprum där vi räknade. Sen hade vi extramatte några timmar i veckan :(

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen hade vi extramatte några timmar i veckan >_<

Det där tycker jag låter lite sjukt. Borde inte skolan använda resurserna till de som verkligen behöver det istället? Det är alltid sådant bråk om att elever som har det svårt får för lite hjälp, borde de inte lägga tiden på dem istället isf?

Ibland är världen konstig. Man säger att man vill en sak, men gör en helt annan...

EDIT:

Jag klandrar inte er för att ni fick extramatte, jag klandrar skolan för att prioritera fel saker.

Redigerad av Tackleberry
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där tycker jag låter lite sjukt. Borde inte skolan använda resurserna till de som verkligen behöver det istället? Det är alltid sådant bråk om att elever som har det svårt får för lite hjälp, borde de inte lägga tiden på dem istället isf?

Ibland är världen konstig. Man säger att man vill en sak, men gör en helt annan...

EDIT:

Jag klandrar inte er för att ni fick extramatte, jag klandrar skolan för att prioritera fel saker.

Men ibland prioriterar bara lärarna de eleversom de vet kommer att lära sig och kommer ha nytta av det iframtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT:

Våran skola hade läxhjälp för dem som behövde två gånger i veckan har jag för mig.

På våra extra lektioner var våran lärare inte där så ofta, behövde vi hjälp fanns han på sitt rum. Lektionerna var inte obligatoriska utan frivilliga från våran sida, våran lärare var bara snäll att låta oss använda klassrummet.

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Våran skola hade läxhjälp för dem som behövde två gånger i veckan har jag för mig.

På våra extra lektioner var våran lärare inte där så ofta, behövde vi hjälp fanns han på sitt rum. Lektionerna var inte obligatoriska utan frivilliga från våran sida, våran lärare var bara snäll att låta oss använda klassrummet.

Mmm, men det ändå fel. För hur ofta skulle en lärare fråga någon mindre begåvad elev om den vill ha extra lektioner? Visst, det händer, men det borde hända mycket oftare. Självklart är det bra att de som vill får lära sig, men det är ganska många som inte riktigt vet vad de vill under högstadietiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Uppgift:

Niklas tömde sin spargris. Det fanns dubbelt så många femkronor som enkronor och fem fler tiokronor än enkronor. Totalt fanns det 470 kr i spargrisen.

Hur många mynt fanns i spargrisen?

Totalt värde av enkronorna=x

Totalt värde av femkronorna=2(5x)=10x

Totalt värde av tiokronorna=10x+50

Totalt värde=x+10x+10x+50=470 --> 21x+50=470 --> 21x=420 --> x=20

Du har alltså 20 enkronor, 20*2=40 femkronor, 20+5=25 tiokronor.

20+40*5+25*10=20+200+250=470

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Totalt värde av enkronorna=x

Totalt värde av femkronorna=2(5x)=10x

Totalt värde av tiokronorna=10x+50

Totalt värde=x+10x+10x+50=470 --> 21x+50=470 --> 21x=420 --> x=20

Du har alltså 20 enkronor, 20*2=40 femkronor, 20+5=25 tiokronor.

20+40*5+25*10=20+200+250=470

Tack så mycket, Hew.

Upggift:

Arnold,Sylvester och Bruce vann på stryktipset. Arnold tog 1/3, Sylvester tog 4/7 och Bruce tog resten som var 1500 kr.

Hur stor var vinsten?

Redigerad av Esperanto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket, Hew.

Upggift:

Arnold,Sylvester och Bruce vann på stryktipset. Arnold tog 1/3, Sylvester tog 4/7 och Bruce tog resten som var 1500 kr.

Hur stor var vinsten?

Först gör du om så alla får samma nämnare.

Arnold - 1/3=7/21

Sylvester - 4/7=12/21

7/21+12/21=19/21

21-19=2

Bruce får alltså 2/21

1500/2=750

1/21 är alltså 750:-

7*750=5250

12*750=9000

1500+5250+9000=15750

Svar: 15750 kr.

Länk till kommentar