Tackleberry Skrivet 17 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2006 För högstadieelever, och det var förra året. I år vann jag... @GTApimpfoolife: När man anger 1 januari brukar det betyda att man av någon anledning inte vill ange sitt födelsedatum. Vann vad..? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xogede Skrivet 17 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2006 (redigerad) Vann vad..? Högstadiets Mattetävling Redigerad 17 mars, 2006 av Xogede Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 17 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2006 Ring till Lunds universitet Det gjorde jag och 3 andra när vi hade en mattetävling i skolan, alla medel tillåtna.. Ringde dit, bad att får prata med någon mattematikansvarig och lite sånt.. Till sist så fick vi ställa några frågor och fick svaren efter några minuter Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 17 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2006 (redigerad) Hmm...för din skola eller? (hade min varit med hade du nämligen inte vunnit ) Redigerad 17 mars, 2006 av Qouad Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
rabarben Skrivet 17 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2006 Och vilken årskurs är detta för typ eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xogede Skrivet 18 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2006 Hmm...för din skola eller? (hade min varit med hade du nämligen inte vunnit ) Hmpffft... *tar ett bloss* Hela Sverige faktiskt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 18 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2006 antagligen inte, eftersom min skola inte varit med, eller hur? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 18 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2006 Jag har alltid undrat varför man måste lära sej sådan matte för.. Man kommer ju inte behöva det i livet precis.. Det är väl om du har mer andvancerade jobb som: Civilinjenjör, Civilekonom och varför inte revisor? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xogede Skrivet 18 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2006 antagligen inte, eftersom min skola inte varit med, eller hur? Antagligen inte vad? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 18 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2006 (redigerad) Hela sverige som var med i tävlingen -.- Redigerad 18 mars, 2006 av Qouad Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Esperanto Skrivet 18 mars, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2006 (redigerad) Allihopa, jag behöver inte hjälp med talet. Men däremot begöver jag hjälp med denna. Jag ska räkna ut kvadratens sida. Redigerad 18 mars, 2006 av Esperanto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 18 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2006 (redigerad) Allihopa, jag behöver inte hjälp med talet. Men däremot begöver jag hjälp med denna. Jag ska räkna ut kvadratens sida. Det där är väl ingen kvadrat? edit: tröööööög-ante Redigerad 18 mars, 2006 av Kebab Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
[B][O][T] Skrivet 18 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2006 Det där är väl ingen kvadrat? Titta en gång till, borde inte gå att missa. BOT Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Esperanto Skrivet 18 mars, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2006 Någon mattesnille? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 18 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2006 Whaaat? hur kunde jag se så fel? hade kunnat svära på att det var en rektangel, nämligen.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
[B][O][T] Skrivet 18 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2006 BOT Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xogede Skrivet 18 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2006 Hela sverige som var med i tävlingen -.- Inte i finalen, så klart. I uttagningen däremot, var alla skolor med som ansåg sig ha värdiga deltagare, vilket är ungefär 400 st skolor. @Esperanto: (x=kvadratens sida) 1. Arean av triangeln till höger om kvadraten + arean av triangeln till vänster om kvadraten = (10-x)x/2. 2. Arean av triangeln övanför kvadraten = (6-x)x/2. 3. Arean av alla tre småtrianglarna är då (10-x)x/2+(6-x)x/2 = 5x-(x^2)/2+3x-(x^2)/2 = 8x-x^2 4. Arean av alla tre småtrianglarna är samtidigt arean av den stora triangeln (6*10/2=30) minus arean av kvadraten (x^2). Alltså är 8x-x^2 = 30-x^2 5. 8x-x^2 = 30-x^2 --> 8x = 30 --> x = 3,75 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Esperanto Skrivet 18 mars, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2006 (redigerad) Tack så mycket Xogede. Men ett prolem till (jag suger på matte). Man ska räkna ut den lilla trianglens area och höjd. Redigerad 18 mars, 2006 av Esperanto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
jaeger Skrivet 18 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2006 Får jag fråga, varför behöver du svara på dessa mattetal? Bygger du en tidsmaskin? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 18 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2006 (redigerad) Tack så mycket Xogede. Men ett prolem till (jag suger på matte). Man ska räkna ut den lilla trianglens area och höjd. Den lilla & den stora är likformiga och proportionen mellan dom får du genom att dela 3 med 8 (=0,375) Sen bara 0,375*5=1.875 cm Eller nej god damn it. Har du inte hela triangelns höjd kan du inte räkna ut svaret... Redigerad 18 mars, 2006 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts