Esperanto Skrivet 16 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2006 Finns det någon mattesnille som kan hjälpa mig med detta tal. Jag vill också ha förklaringar på talet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Donkeey Skrivet 16 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2006 (redigerad) Skit samma fattar inte hur jag ska göra.. Redigerad 16 mars, 2006 av Donkeey Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xogede Skrivet 16 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2006 (redigerad) 2 7 2(x-5)+7(x+5) 9x+25 ----- + ----- = ------------------ = --------- x+5 x-5 (x+5)(x-5) x^2-25 9x+25 40-x --------- = --------- --> 9x+25 = 40-x --> 10x+25 = 40 --> 10x = 15 --> x = 1,5 x^2-25 x^2-25 Redigerad 16 mars, 2006 av Xogede Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Esperanto Skrivet 16 mars, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2006 (redigerad) Tack så mycket Xogede, och när du ändå är på gång så kan du väl hjälpa mig med denna också. Eller någon annan. Redigerad 16 mars, 2006 av Esperanto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTApimpfoolife Skrivet 16 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2006 Esperanto är 26. Xogede är tydligen 15. Hmm. Vad är det som jag tycker känns konstigt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Esperanto Skrivet 16 mars, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2006 Esperanto är 26. Xogede är tydligen 15. Hmm. Vad är det som jag tycker känns konstigt? Ingenting Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
jaeger Skrivet 16 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2006 Seriöst, hur ofta kommer man underfund med tal som sådana där i verkliga livet? hmm, för att öppna denna dörr behöver jag dela x med 28, ta roten ur 20 och multiplicera det med pi, dela med 4, räkna ut arean av dörren och sen öppna den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alfa Skrivet 16 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2006 (redigerad) Ja. Redigerad 16 mars, 2006 av Alfa Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tojo909 Skrivet 16 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2006 Jag har alltid undrat varför man måste lära sej sådan matte för.. Man kommer ju inte behöva det i livet precis.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SAAB Skrivet 16 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2006 Jag har alltid undrat varför man måste lära sej sådan matte för.. Man kommer ju inte behöva det i livet precis.. Säg inte det. Hanterar du exempelvis ekvationer bra så kan det ibland gå fortare att tänka i de banorna än på det vanliga sättet. Beroende på talets längd och sådana saker förstås. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tojo909 Skrivet 16 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2006 @SAAB jag har 24år och har verkligen aldrig behövt använda sådan matte.. Jobbar på en bensinstation och plus/minus/dela/multiplikation kan jag ju.. Och räkna ut hur mycket procent av något är.. det är det ända jag behöver.. i alla fall för det jobbet.. Någon vetenskapsman e ja ju inte Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Foo Skrivet 17 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2006 (redigerad) Till alla er som tror att man inte behöver matte vill jag bara säga en sak: Allt du ser är matte! Varför tror du bilen ser ut som den gör?, varför ser broar ut som de gör?, varför ser byggnader ut som ge gör? Joo, för att nån har beräknat att dessa konstruktioner är de bästa med tanke på hållfastighet i samband med så låga materialkostnader som möjligt! Försök att beräkna meterialkostnad på en ihålig kon-kropp med: tjockleken: 1cm höjd: 1 dm bas: 1 dm som har en sid-kropp som kan liknas vid en andra-grads kurva, utan att ha läst Matte D (E)! Redigerad 17 mars, 2006 av Foo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 17 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2006 En typ hjälplärare under våra matte lektioner som typ ska hjälpa de med problem som är typ 60 eller ngt säger att han aldrig någonsin haft någon nytta av att kunna ekvationer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 17 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2006 En typ hjälplärare under våra matte lektioner som typ ska hjälpa de med problem som är typ 60 eller ngt säger att han aldrig någonsin haft någon nytta av att kunna ekvationer. Men det beror ju typ på vad man ska arbeta som, tycker du typ inte det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
jaeger Skrivet 17 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2006 Det beror ju självklart vad man ska bli, men vet väl innan högstadiet om man ens yrke behöver dessa mattekurser. T.ex, jag vet att jag inte kommer ha någon nytta av NO, då jag troligtvis ska gå en juristlinje eller kanske en Business linje. Vad har jag för nytta av att veta att en röd blodkropp inte har någon kärna? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xogede Skrivet 17 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2006 Esperanto är 26. Xogede är tydligen 15. Hmm. Vad är det som jag tycker känns konstigt? 14 faktiskt... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 17 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2006 Men det beror ju typ på vad man ska arbeta som, tycker du typ inte det? Det har du rätt i. Känner dock att mycket utav det man lär sig i S-kursen i matte är ganska onödigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bullet Skrivet 17 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2006 Esperanto är 26. Xogede är tydligen 15. Hmm. Vad är det som jag tycker känns konstigt? XarN är väll 2a i sverige för ungdomar eller ngt =) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTApimpfoolife Skrivet 17 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2006 14 faktiskt... 1:a Januari? Det är 17:de Mars nu. Men skitsamma, du fyller 15 iår i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xogede Skrivet 17 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2006 XarN är väll 2a i sverige för ungdomar eller ngt =) För högstadieelever, och det var förra året. I år vann jag... @GTApimpfoolife: När man anger 1 januari brukar det betyda att man av någon anledning inte vill ange sitt födelsedatum. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts