Jump to content

Åsikter om Irakkriget!

Alfa
 Share

Recommended Posts

Som någon redan sa: Detta kan man diskutera hur länge som helst.. för alla vi här på forumet är olika och har olika åsikter! Det måste respekteras! Och det gör jag i alla fall..

Jag själv är verkligen emot Bushs politik.. Visst många Iraker är glada över att saddam inte längre är där. Men nu är det verkligen våldsamt där.. skulle amerikanrna lämna Irak skulle nog rebbellerna ta över.. För dom dödar ju sina egna oxå- mest irakiska poliser, som e enligt rebbellerna förrädare.. USA försöker nu på något sätt hålla freden där, men det blir ju bara värre och värre.. Varje dag ser man ju på nyheterna hur våldet ökar.. jag vet inte, men USA skulle nog aldrig ha åkt dit överhuvudtaget.. Visst det var nog inget bra att leva i Irak under Saddams diktatur, men det var inte lika mycket våld som det e nu.. Det var inga självmordsbombare mm mm som höll på.

Jag tror att det är mycket värre nu än för 5år sedan.. Undrar när det kommer ta slut..??

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 46
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Jag är imot Irakkriget.

Pga alla oskyldiga människor som har dött pga Usch och hans kompaner.

Det skulle bli ett jävla rabalder ifall t ex Kina skulle anfalla USA och döda en massa osklydiga människor skulle det bli ett jävla rabbalder.

Redigerad av bdullha
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som någon redan sa: Detta kan man diskutera hur länge som helst.. för alla vi här på forumet är olika och har olika åsikter! Det måste respekteras! Och det gör jag i alla fall..

Jag själv är verkligen emot Bushs politik.. Visst många Iraker är glada över att saddam inte längre är där. Men nu är det verkligen våldsamt där.. skulle amerikanrna lämna Irak skulle nog rebbellerna ta över.. För dom dödar ju sina egna oxå- mest irakiska poliser, som e enligt rebbellerna förrädare.. USA försöker nu på något sätt hålla freden där, men det blir ju bara värre och värre.. Varje dag ser man ju på nyheterna hur våldet ökar.. jag vet inte, men USA skulle nog aldrig ha åkt dit överhuvudtaget.. Visst det var nog inget bra att leva i Irak under Saddams diktatur, men det var inte lika mycket våld som det e nu.. Det var inga självmordsbombare mm mm som höll på.

Jag tror att det är mycket värre nu än för 5år sedan.. Undrar när det kommer ta slut..??

Jag menade inget illa som du tror men jag har sett hur disskutioner här har bara ställt till med mer oro och konflikter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har rätt.

Visst är det fel, men Saddam hade iallafall kontroll. Det var ju somsagt att han skötte allting, många liv spilldes men då fanns ju iallafall kontrollen. Shia, Suni och allt va de heter fick ju chansen att sticka upp och försöka ta kontrollen.

Risken är ju nu att det blir krig. Jag har inte riktigt koll på det här, men Shia (som är i norr?) slår kanske ihop sig med saudi och de andra med kurderna (Suni? :ermm:) osv.

Hoppas ni fattar ... :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Iraq body count har mellan 33489 och 37589 civila dödats av militären.

Iraq body count

"Dödats av militären"?

Har kollat deras senaste uppdates:

"Feb 28: 22-23 by suicide bomber, Amin, Baghdad"

"Feb 20: 12-14 by suicide bomber, Kadhimiya, Baghdad"

"Feb 23: 47 men found shot dead in Nahrawan"

"Feb 28: Two police shot dead in Mosul"

"Feb 28: Twenty-five by car bomb, Hurriyah, Baghdad"

Har USA's militär självmordsbombare i deras styrkor? NOPE! Det är antalet Irakier dödde av USA, Saddams styrkor OCH FRAMFÖRALLT av terrorister.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett totalt misslyckande är ändå inte Irak...

Enligt AP är elektriciteten återställd och till och med bättre än innan kriget. Enligt FN:s "World Food Program" har nästan alla irakier tillräckligt med mat. I mitten av 2004 var alla Iraks 240 sjukhus öppna (sjukvårdsbudgeten under Saddams tid var 16 miljoner dollar, nu är den 1000 miljoner dollar [1]). Nästan alla skolor och universitet har öppnats. Iraks media är inte längre cencurerad. I augusti 2004 fick 80 000 nya irakier om dagen ett jobb. 100 nya arbetsplatser har öppnat och minst 900 till öppnar snart. Iraks BNP har vuxit med 52 % efter kriget.

Tycker det är fel att säga att Saddam lika gärna kunnit sitta kvar och låta folket leva i terror, eftersom det dog färre innan USA kom. Just nu kan man tycka det, men då hade Saddam suttit kvar i tjugo år till och sen hade hans barn fått tagit över makten. På så sätt kunde diktaturen i Irak fortsatt i decennier - om bara ett decenium kanske det är demokrati och fred i Irak. I längden hade alltså fortsatt diktatur dödat fler.

Men USA's sätt att göra det på, "Gå-in-med-militären-och-visa-upp-oss", är helt åt helvete. Diplomatin är alltid det mäktigaste vapnet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Dödats av militären"?

Har kollat deras senaste uppdates:

"Feb 28: 22-23 by suicide bomber, Amin, Baghdad"

"Feb 20: 12-14 by suicide bomber, Kadhimiya, Baghdad"

"Feb 23: 47 men found shot dead in Nahrawan"

"Feb 28: Two police shot dead in Mosul"

"Feb 28: Twenty-five by car bomb, Hurriyah, Baghdad"

Har USA's militär självmordsbombare i deras styrkor? NOPE! Det är antalet Irakier dödde av USA, Saddams styrkor OCH FRAMFÖRALLT av terrorister.

Jag vet inte, men det stod så här: "Civilians reported killed by military intervention in Iraq" Alltså miltärt ingripande, så jag antog att det var miltärern.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor