Jump to content

Åsikter om Irakkriget!

Alfa
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 46
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Roligt?

Ja, han tyckte det.

Tycker dock att det är fel att dra in en hel nation i detta som vissa här gör. Folk är så noga med att man inte ska dra in alla araber i terroristattacker då ska man fan inte dra in alla amerikaner i detta heller. Punkt!

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allvarligt talat så tror jag att USA har gjort mer skada en nytta. Har sett många dokumentärer där man fått tagit del av invånarnas åsikter. Där i princip 80% av de frågade sig själva, varför kom USA och dödade deras barn och förstörde deras hem?

Jag tror starkt på att många Irakier föredrog det gamla. Har en hel del Irakiska kompisar som skulle knappt kunna sitta i samma rum som en Amerikan efter det som har hänt.

/Alfa

Beror ju på vilka typer av muslimer man frågar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Först så ger dom Irak en massa vapen och sen så anfaller dom Irak.. samma grej med Afganistan. Afganistan hjälpte dom oxå i kriget mot Ryssland.. Gav dom en massa vapen mm mm, Och sen så krigade USA själva med dom..det är verkligen roligt tycker jag.. USA borde ta det lite lugnare för dom försöker ta över hela världen och leker världspolis.. Krigen dom startar är ju deras eget fel..

Skulle dom sluta kriga och låta alla länder sköta sina problem själva så skulle terroristattackerna oxå sluta..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha läst en hel del trådar, där väldigt många kritiserar Saddam Hussein och lyfter upp USA som landet som skapat fred i Irak måste jag bara gratulera George Bush. Världen gick på det, den Amerikansk regering har lyckats med att bringa fred i världens befolknings ögon.

Men mig lurar de inte. Häromdagen upptäckte jag en tråd som visade två tortyrfilmer som Saddam regimen utfört på bland annat Shiamuslimer. Många reagerade starkt på dessa filmer och mer eller mindre applåderade USA för gripandet av Saddam Hussein.

Nu vill jag säga min åsikt i en helt ny tråd där många förmodligen kommer att kritisera mig, mitt mål är helt klart att få Er att tänka som mig men det finns inget rätt eller fel, varje individ har rätt till sin åsikt, du behöver inte hålla med men respektera åsikterna som framhålls i tråden.

Jag tycker helt klart att USA gjorde ett fatalt misstag av att invadera Irak. Och ännu mer tycker jag att det vore bäst i att låta Saddam Hussein vara kvar som diktator och låta demokratin stanna utanför Irak. Irak är ett land med många olika folkgrupper, så många under en så lång tid att det inte finns en chans att lägga fram valsedlar på bordet och tro på fullaste allvar att vemsomhelst kommer att gå och rösta utan att behöva vara orolig att gå en säker väg till döds.

Irak behöver diktatur, det var bra med Saddam. Han var en grym människa som dödade många människor. Men han hade en sak som USA inte har och det är MAKT. Saddam kontrollerade i princip allting, människoliv spilldes men hade mer kontroll i Irak än vad USA någonsin kommer att ha. George Bush har nu insett detta och har i ett tal berättat att England och USA kommer att lämna Irak inom året, vi får se hur det går.

Ska jag vara ärlig tror jag att det är värre i Irak nu än vad det var innan USA kom. Människor dör hej vill på gatorna, USA bringar fram så oerhört mycket hat hos främst Irakiska ungdomar att USA inte bara krigar mot terrorismen och Saddam, utan står även nu i krig med Iraks befolkning.

Förresten, jag hoppas att ingen på fullaste allvar tror att det finns någon nation i världen som kan TOTAL förstöra en odemokratisknation och sedan bygga upp demokrati i landet.

/Alfa

Jag håller med om att det var ett misstag att gå in i Irak.

Men det är BULLSHIT att man inte bör införa demokrati. Jag måste påminna er om att USA också har många klaner, och ingen kommer och dödar grannen för att han röstade "fel". Och så får jag påminna er om att ALLA LÄNDER PÅ DENNA JORD en gång var diktaturer. Sverige var exempelvis en diktatur ända in på 1900-talet.

Irak kommer funka som en demokrati, men det kan ta typ femtio år innan demokratin verkligen slår rot.

Och om det här med att "väldigt många människor upp USA", måste jag påminna dig om att majoriteten av alla svenska ungdomar gör tvärt om. De hackar ner på USA för att dom gjorde det, då man jämför med Vietnam. I vietnam dog hundra gånger fler personer, i ett land som hade en tiondel av Iraks befolkning. DESSUTOM så är de flesta Irakier dödade av SINA EGNA, och inte USA!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

"Irak kommer funka som en demokrati, men det kan ta typ femtio år innan demokratin verkligen slår rot."

Kan du förklara för mig hur de ska införa demokrati i ett land med så många folkgrupper som hatar varandra?

Och sedan ta och förklara för mig VEM som ska göra det? Har du ingen verklighetsuppfattning alls, tror du på allvar att USA ska införa demokrati i "skitlandet"? De bryr sig ett inte dugg om Irak, de vill visa sin makt och ha olja, nu har de det, dags att dra.

Snälla, jag vill verkligen veta, jag måste ha missat någonting stort?

För så som jag har förstått det så finns det inte en ända djävel som är så dum att han går in i Irak lägger ned tid och pengar på att skapa Demokrati i ett land där allt går åt helvete och inte få ut någon som helst vinst på det.

Den ända lösning som är trots allt inte är mänsklig vore att slumpa en viss folkgrupp som får leva i Irak, ta resten av alla muslimer och avrätta de. Då skulle landet kunna bli demokratiskt, men hell no att det kommer att hända och tur det.

"DESSUTOM så är de flesta Irakier dödade av SINA EGNA, och inte USA!"

Sant, men på grund av USA.

/Alfa

Redigerad av Alfa
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är såklart bra att Saddam inte längre är diktator i Irak, men Bush anledning att gå in i Irak är bara fel.

Först var det p.g.a. misstänkt samarbete med Usama, sen massförstörelse-vapen och nu var det att bli av med Saddam.

Jag tror själv att Bush bara ville ha ett krig, precis som alla amerikanska presidenter vill ha, eftersom det samlar hela folket med presidenen så han kan bli omvald.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Irak kommer funka som en demokrati, men det kan ta typ femtio år innan demokratin verkligen slår rot."

Kan du förklara för mig hur de ska införa demokrati i ett land med så många folkgrupper som hatar varandra?

Vad har demokrati och konflikter folkgrupper emellan med varandra att göra? Det finns folkgrupper som hatar varandra här i Sverige också, och våran demokrati funkar.

"DESSUTOM så är de flesta Irakier dödade av SINA EGNA, och inte USA!"

Sant, men på grund av USA.

De Irakier som "dödar sina egna" är extremister, skulle man få tag i hjärnan/hjärnorna bakom dåden skulle våldet i Irak minska betydligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har demokrati och konflikter folkgrupper emellan med varandra att göra? Det finns folkgrupper som hatar varandra här i Sverige också, och våran demokrati funkar.

De Irakier som "dödar sina egna" är extremister, skulle man få tag i hjärnan/hjärnorna bakom dåden skulle våldet i Irak minska betydligt.

Du kan inte gämföra ett land som Sverige med Irak.

Låt oss säga att man inför demokrati, vem blir ledaren? Den som folket väljer?

Och när en annan grupp inte gillar den nya ledaren? Då börjar dödandet.

Det är inte som i Sverige att man kan hantera situationen som den kommer. Vi dödar inte varandra oavsett parti som vinner valet.

Men så funkar det inte överallt. Inser du äns vilket starkt hat de här olika folkgrupperna har till varandra?

Jag har en vän som är från Irak, hans pappa skulle aldrig kunna äns PRATA OM shia muslimer. Han hatar de grovt. Och med hat menar jag verkligen hat. Finns inte en chans att dessa kommer överrens. Då de flesta är uppfostrade med att hata.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni borde alla se Michael Moores dokumentärfilm FAHRENHEIT 9/11..

Jag ändrade åsikt när jag såg den. finns att hyra. USA hade inget i Irak att göra..

Vi kollade på den i skolan. och en annan Michael Moore film som handlar om vapenlagen i USA.

Och i den fick man se hur mycket konflikter USA varit inblandad i. När USA bombae Kosovo eller va der serbien. Vet inte säkert så fick man se Bill Clinton i ett tal säga att tyvär hade några av deras bomber landat på en skola och ett sjukhus i det landet. En timma senare är det två elever som gör en massaker på en skola i Colerado. Då är Bill Clinton ledsen i TV. Det Michael Moore ville visa var att när några Amerikanska barn dog va han mycket mer ledsen. Mne det var inte lika sorglit att bomba barn i balkan

Redigerad av Moroni_Family
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kollade på den i skolan. och en annan Michael Moore film som handlar om vapenlagen i USA.

Ja den såg jag om vapenlagen. Helt sjukt om han som sov med en pistol under kudden på nätterna. Han kände sig inte hotat eller så men han sa: "därför lagen ger mig rätt att göra det"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor