Alfa Skrivet 11 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2006 (redigerad) Efter att ha läst en hel del trådar, där väldigt många kritiserar Saddam Hussein och lyfter upp USA som landet som skapat fred i Irak måste jag bara gratulera George Bush. Världen gick på det, den Amerikansk regering har lyckats med att bringa fred i världens befolknings ögon. Men mig lurar de inte. Häromdagen upptäckte jag en tråd som visade två tortyrfilmer som Saddam regimen utfört på bland annat Shiamuslimer. Många reagerade starkt på dessa filmer och mer eller mindre applåderade USA för gripandet av Saddam Hussein. Nu vill jag säga min åsikt i en helt ny tråd där många förmodligen kommer att kritisera mig, mitt mål är helt klart att få Er att tänka som mig men det finns inget rätt eller fel, varje individ har rätt till sin åsikt, du behöver inte hålla med men respektera åsikterna som framhålls i tråden. Jag tycker helt klart att USA gjorde ett fatalt misstag av att invadera Irak. Och ännu mer tycker jag att det vore bäst i att låta Saddam Hussein vara kvar som diktator och låta demokratin stanna utanför Irak. Irak är ett land med många olika folkgrupper, så många under en så lång tid att det inte finns en chans att lägga fram valsedlar på bordet och tro på fullaste allvar att vemsomhelst kommer att gå och rösta utan att behöva vara orolig att gå en säker väg till döds. Irak behöver diktatur, det var bra med Saddam. Han var en grym människa som dödade många människor. Men han hade en sak som USA inte har och det är MAKT. Saddam kontrollerade i princip allting, människoliv spilldes men hade mer kontroll i Irak än vad USA någonsin kommer att ha. George Bush har nu insett detta och har i ett tal berättat att England och USA kommer att lämna Irak inom året, vi får se hur det går. Ska jag vara ärlig tror jag att det är värre i Irak nu än vad det var innan USA kom. Människor dör hej vill på gatorna, USA bringar fram så oerhört mycket hat hos främst Irakiska ungdomar att USA inte bara krigar mot terrorismen och Saddam, utan står även nu i krig med Iraks befolkning. Förresten, jag hoppas att ingen på fullaste allvar tror att det finns någon nation i världen som kan TOTAL förstöra en odemokratisknation och sedan bygga upp demokrati i landet. ---------------------------------------------------------------------------------------- "Irak kommer funka som en demokrati, men det kan ta typ femtio år innan demokratin verkligen slår rot." Kan du förklara för mig hur de ska införa demokrati i ett land med så många folkgrupper som hatar varandra? Och sedan ta och förklara för mig VEM som ska göra det? Har du ingen verklighetsuppfattning alls, tror du på allvar att USA ska införa demokrati i "skitlandet"? De bryr sig inte ett dugg om Irak, de vill visa sin makt och ha olja, nu har de det, dags att dra. Snälla, jag vill verkligen veta, jag måste ha missat någonting stort? För så som jag har förstått det så finns det inte en ända djävel som är så dum att han går in i Irak lägger ned tid och pengar på att skapa Demokrati i ett land där allt går åt helvete och inte få ut någon som helst vinst på det. Den ända lösning som är trots allt inte är mänsklig vore att slumpa en viss folkgrupp som får leva i Irak, ta resten av alla muslimer och avrätta de. Då skulle landet kunna bli demokratiskt, men hell no att det kommer att hända och tur det. /Alfa Redigerad 11 mars, 2006 av Alfa Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
epix Skrivet 11 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2006 På en punkt håller jag med, och det är att just din syn på att ett omdemokratiskt land inte kan bli demokratiskt. Det är sant att det finns många olika spridda folkgrupper, klaner och liknande och att få dom att få samma åsikt som regeringen är miserabelt, ett drömtänkande. Men att dom tog ner Saddam Hussein är positivt. Det fanns inga anledningar till tortyr, tortyr är ALLTID fel, även i en diktatur. Min åsikt är att separera folkgrupperna in till egna demokratiskta länder där dom kommer överens, oberoende av dom andra folkgrupperna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alfa Skrivet 11 mars, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2006 (redigerad) Epix; Jag ber dig att tänka om. Tror du inte att tortyr förekommer bland Amerikanska soldater på Irakiska krigsfångar? I sådana fall tar du fel. Det finns flera video och fotodokument på mer än hundra Amerikanska soldater som misshandlar och torterar Irakier. EDIT: Att göra ett land till flera olika nationer fungerar inte, det har vi redan fått klara bevis på från bland annat Turkiet. Vi måste lära oss att acceptera världens orättvisor. De har funnits i tusentals år och inget blir bättre, det är fakta och ingen personlig åsikt. /Alfa Redigerad 11 mars, 2006 av Alfa Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pKz Skrivet 11 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2006 Eftersom jag suger på att disskutera eller hurfan det stavas så kan jag bara säga en sak: USA försöker iallafall, och det är väl bra. Tror inte Irak hade det så bra innan USA kom dit med kriget iallafall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
epix Skrivet 11 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2006 Epix; Jag ber dig att tänka om. Tror du inte att tortyr förekommer bland Amerikanska soldater på Irakiska krigsfångar? I sådana fall tar du fel. Det finns flera video och fotodokument på mer än hundra Amerikanska soldater som misshandlar och torterar Irakier. EDIT: Att göra ett land till flera olika nationer fungerar inte, det har vi redan fått klara bevis på från bland annat Turkiet. Vi måste lära oss att acceptera världens orättvisor. De har funnits i tusentals år och inget blir bättre, det är fakta och ingen personlig åsikt. /Alfa Jag skrev aldrig att USA inte torterar. Det låter som du tycker att det är rätt att Irak torterade människor bara för att USA gör det med sina krigsfångar. "Om dom ska få göra det ska väl vi också få göra det". Hur har vi fått klara bevis av det från Turkiet? Jag tror vi redan har accepterat världens orättvisor, och vi försöker knyta upp det. Men dina åsikter säger att du vill ha det såhär eftersom det inte finns nån annan lösning vilket jag tror finns. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bashil Skrivet 11 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2006 Nej, dethär var tråkigt lås, tack! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jesper Skrivet 11 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2006 Bara för att du tycker ett ämne är tråkigt kan det ju inte låsas. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 11 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2006 Irak behöver diktatur, det var bra med Saddam. Han var en grym människa som dödade många människor. Men han hade en sak som USA inte har och det är MAKT. Saddam kontrollerade i princip allting, människoliv spilldes men hade mer kontroll i Irak än vad USA någonsin kommer att ha. George Bush har nu insett detta och har i ett tal berättat att England och USA kommer att lämna Irak inom året, vi får se hur det går. Varför Saddam hade kontroll över landet var att reglerna var hårda. Det kan också USA göra men då får de medierna emot sig. Om det blir upplopp i en by i Irak så kommer inte USA fram med pansarvagnar och pepprar ner folket det gjorde saddam. Irak behöver diktatur? Tycker du det är rättvist att Saddam ska ha makten över miljontals människor som lever i fattigdom bara för att han kan hålla ordningen med sina grova medel? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 11 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2006 (redigerad) Alfa: Du vet ju inte hur irak-frågan kommer att sluta, om hundra år kanske det är ett demokratiskt land, jag vet inte heller. Men jag vet att Saddam var en farlig människa som inte FÅR ha makten över ett folk. Att göra ett land till flera olika nationer fungerar inte, det har vi redan fått klara bevis på från bland annat Turkiet. Vi måste lära oss att acceptera världens orättvisor. De har funnits i tusentals år och inget blir bättre, det är fakta och ingen personlig åsikt. Skojar du min doja? Studera nuvarande demokratiers historia för sådär 500 år sen, vilka hade folkvalda regeringar och religionsfrihet då? Inga jag kan komma på. Klart vi går mot det bättre! Sen att dela Irak i flera olika nationer tycker inte jag heller är lösningen. Ett land med så många folkgrupper och religioner kräver snarare en opartisk regering, utan religiösa åsikter, och nej Hamas ligger inte i den kategorin så visst är det inte bra nu heller. Redigerad 11 mars, 2006 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
jaeger Skrivet 11 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2006 The Dude kommer in ännu en gång och pwnar. Förändringen i Irak är ju inte slut än. Den har knappt börjat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nord Skrivet 11 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2006 (redigerad) Håller ett extra öga på denna tråden, folk har en tendens att urarta inom detta ämnet. Redigerad 11 mars, 2006 av A.A Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 11 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2006 Om USA har ljugit är jag helt emot det. Om man inte trodde att Irak hade massförstörelsevapen så var det helt fel. Men om USA har talat sanning hela tiden så är jag för. Bara bra att jäveln vid makten är borta då. Men jag vet inte, USA ljuger nog en del. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tojo909 Skrivet 11 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2006 Ni borde alla se Michael Moores dokumentärfilm FAHRENHEIT 9/11.. Jag ändrade åsikt när jag såg den. finns att hyra. USA hade inget i Irak att göra.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 11 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2006 Ni borde alla se Michael Moores dokumentärfilm FAHRENHEIT 9/11.. Jag ändrade åsikt när jag såg den. finns att hyra. USA hade inget i Irak att göra.. Den har jag sett. Himla bra film. Det är väl i den där han tar upp Bushs pappas kontakter med Bin Ladins och det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tojo909 Skrivet 11 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2006 Ja, Bush har kontakt med saudiarabien och med bin ladins släkt..han tom samarbetar med dom!! otäckt!! USA Hade verkligen inget i Irak att göra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 11 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2006 Efter att ha läst en hel del trådar, där väldigt många kritiserar Saddam Hussein och lyfter upp USA som landet som skapat fred i Irak måste jag bara gratulera George Bush. Världen gick på det, den Amerikansk regering har lyckats med att bringa fred i världens befolknings ögon. Men mig lurar de inte. Häromdagen upptäckte jag en tråd som visade två tortyrfilmer som Saddam regimen utfört på bland annat Shiamuslimer. Många reagerade starkt på dessa filmer och mer eller mindre applåderade USA för gripandet av Saddam Hussein. Nu vill jag säga min åsikt i en helt ny tråd där många förmodligen kommer att kritisera mig, mitt mål är helt klart att få Er att tänka som mig men det finns inget rätt eller fel, varje individ har rätt till sin åsikt, du behöver inte hålla med men respektera åsikterna som framhålls i tråden. Jag tycker helt klart att USA gjorde ett fatalt misstag av att invadera Irak. Och ännu mer tycker jag att det vore bäst i att låta Saddam Hussein vara kvar som diktator och låta demokratin stanna utanför Irak. Irak är ett land med många olika folkgrupper, så många under en så lång tid att det inte finns en chans att lägga fram valsedlar på bordet och tro på fullaste allvar att vemsomhelst kommer att gå och rösta utan att behöva vara orolig att gå en säker väg till döds. Irak behöver diktatur, det var bra med Saddam. Han var en grym människa som dödade många människor. Men han hade en sak som USA inte har och det är MAKT. Saddam kontrollerade i princip allting, människoliv spilldes men hade mer kontroll i Irak än vad USA någonsin kommer att ha. George Bush har nu insett detta och har i ett tal berättat att England och USA kommer att lämna Irak inom året, vi får se hur det går. Ska jag vara ärlig tror jag att det är värre i Irak nu än vad det var innan USA kom. Människor dör hej vill på gatorna, USA bringar fram så oerhört mycket hat hos främst Irakiska ungdomar att USA inte bara krigar mot terrorismen och Saddam, utan står även nu i krig med Iraks befolkning. Förresten, jag hoppas att ingen på fullaste allvar tror att det finns någon nation i världen som kan TOTAL förstöra en odemokratisknation och sedan bygga upp demokrati i landet. /Alfa Ingen har sagt att det är lätt att införa demokrati i ett land, men jag tror knappast att Irakierna föredrar Saddam framför USA. Många av upploppen i Irak startas av extremister och folk som är ute efter bråk. Vad du inte heller verkar ha hajat är att Saddam hade en s.k terrorregim, där folk levde under konstant skräck. Regeringen hade spioner överallt och folk vågade inte ens säga vad de tyckte om regeringen till sina nära och kära. Det var bra att USA avsatte Saddam, men sättet dem gjorde det på var mindre bra. Mer diplomati hade varit bra, och om inte det funkat hade t.ex. FN kunnat införa sanktioner mot regeringen, bojkottat dem osv. Något som jag tycker är skamligt är att omvärlden gjort väldigt lite åt situationen i Irak. Finns mycket som vi kan göra, men inte vill. USA har skapat många problem, men allt är inte deras fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cyper Skrivet 11 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2006 Bara för att du tycker ett ämne är tråkigt kan det ju inte låsas. Roligt värre. Tyvärr så bryr dig inte hela forumet om vad du tycker. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alfa Skrivet 11 mars, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2006 Alfa: Du vet ju inte hur irak-frågan kommer att sluta, om hundra år kanske det är ett demokratiskt land, jag vet inte heller. Men jag vet att Saddam var en farlig människa som inte FÅR ha makten över ett folk. Skojar du min doja? Studera nuvarande demokratiers historia för sådär 500 år sen, vilka hade folkvalda regeringar och religionsfrihet då? Inga jag kan komma på. Klart vi går mot det bättre! Sen att dela Irak i flera olika nationer tycker inte jag heller är lösningen. Ett land med så många folkgrupper och religioner kräver snarare en opartisk regering, utan religiösa åsikter, och nej Hamas ligger inte i den kategorin så visst är det inte bra nu heller. The Dude; Du verkar inte förstå problemet, de olika folkgrupperna vill inte ha en opartisk regering. De vill ha sin egna religion med sitt egna land, och det kan vi omöjligt ändra på. Ja, du har rätt att för 500 år sedan fast det inga folkvalda regeringar med religionsfrihet. Men jag står fast vid att världen är i princip lika orättvis som förr, demokratin blir bättre i Europa, men på annat håll blir den sämre. Människor dör varje dag av orättvisor/krig och ska sanningen fram så är de flesta civila och inte soldater. Så nej, vi går inte ett dugg mot bättre enligt mig. Jeager; Jo förändringarna i Irak är i princip slut nu, då stormakterna tänker dra tillbaka varenda trupp. Och all Ni som tar mig för att vara en ond människa som tro att jag tycker att Saddam regim ska tortera människor, nej absolut inte. Det jag menar är att det dör fler "oskyldiga" nu än vad det gjorde innan USA kom in. Och jag gissar på att om 100 år är vi tillbaka där vi började, en ny Saddam som tar över Irak. Jag menar inget illa, men Irak är ett fattigt land med väldigt många outbildade människor, mycket lätt offer säger jag. Jag tycker absolut inte Saddam gör bra politik, Gud nej. Det jag menar är att han hade mycket mer kontroll över landet. Han dödade människor, men åtminstone visste han vem han dödade, nu dör Irakier på löpande band av olika folkgrupper och amerikanske trupper. /Alfa Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alfa Skrivet 11 mars, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2006 (redigerad) Ingen har sagt att det är lätt att införa demokrati i ett land, men jag tror knappast att Irakierna föredrar Saddam framför USA. Många av upploppen i Irak startas av extremister och folk som är ute efter bråk. Vad du inte heller verkar ha hajat är att Saddam hade en s.k terrorregim, där folk levde under konstant skräck. Regeringen hade spioner överallt och folk vågade inte ens säga vad de tyckte om regeringen till sina nära och kära. Det var bra att USA avsatte Saddam, men sättet dem gjorde det på var mindre bra. Mer diplomati hade varit bra, och om inte det funkat hade t.ex. FN kunnat införa sanktioner mot regeringen, bojkottat dem osv. Något som jag tycker är skamligt är att omvärlden gjort väldigt lite åt situationen i Irak. Finns mycket som vi kan göra, men inte vill. USA har skapat många problem, men allt är inte deras fel. Allvarligt talat så tror jag att USA har gjort mer skada en nytta. Har sett många dokumentärer där man fått tagit del av invånarnas åsikter. Där i princip 80% av de frågade sig själva, varför kom USA och dödade deras barn och förstörde deras hem? Jag tror starkt på att många Irakier föredrog det gamla. Har en hel del Irakiska kompisar som skulle knappt kunna sitta i samma rum som en Amerikan efter det som har hänt. /Alfa Redigerad 11 mars, 2006 av Alfa Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tojo909 Skrivet 11 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2006 Det roligaste med detta tycker jag e att USA hjälpte Irak för typ 25år sedan. Dom gav bort en massa vapen och hjälpte Irak i kriget mot Iran.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts