Xogede Skrivet 6 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 mars, 2006 Jag la av det och började med C++ istället. Det är vad jag rekommenderar iallafall. Jag med. Men jag har en skum version av ASP .NET som inte stödjer C++. Jag har visserligen lagt av med ASP .NET nu, men man ska ju inte glömma ett språk heller... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 6 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 mars, 2006 Xogede: Kan man hacka exakt vad som helst, om man är tillräckligt duktig? Kanske dåligt formulerat, whatever. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 6 mars, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 mars, 2006 Xogede: Kan man hacka exakt vad som helst, om man är tillräckligt duktig? Kanske dåligt formulerat, whatever. I princip ja. Finns nästan alltid ett kryphål. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 6 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 mars, 2006 I princip ja. Finns nästan alltid ett kryphål. Hm, det enda jag inte fattar är hur man "kommer in" genom hålen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 6 mars, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 mars, 2006 Hm, det enda jag inte fattar är hur man "kommer in" genom hålen. Har inte så mycket överflödig tid att jag orkar hålla på med sånt men man testar sig fram, givetvis ska man ha kunskap också. De flesta testar saker som de vet brukar fungera, fungerar inte det så kommer de inte längre medans andra letar tills de kommer igenom. Du måste givetvis veta hur exempelvis Windows är uppbyggt för att kunna hitta hål också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 6 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 mars, 2006 Hihi, när vi nu är inne på ämnet: finns det något enkelt sätt man kna "ta över" random fjortis- dator, och leka runt. När jag säger leka runt menar jag Optix pro- stajleh, inte förstöra. Optix hade varit perfekt, men det blir ju stoppat av brandväggarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
[B][O][T] Skrivet 6 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 mars, 2006 Datoreliten var kanske en överdrift. Vad jag menade var bättre på datorer/datorsäkerhet än de flesta. Det tvekar Jag däremot inte på BOT Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xogede Skrivet 6 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 mars, 2006 (redigerad) Hm, det enda jag inte fattar är hur man "kommer in" genom hålen. Om det (målet) är open-source, kan man kolla i källkoden efter buggar. En sådan enkel sak som == istället för >= kan vara ett enormt säkerhetshål. Om det inte är open-source, kan man kolla på icke produkt-specifika buggar som motsvarande open-source-produkt har fixat nyligen. Eftersom det bara är tillverkaren av ett icke-open-source-program som kan leta buggar, brukar det ta längre tid att fixa dem. Om målet är en hemsida och man vet att den som sköter den inte prioriterar säkerheten (kollar snett på SlewME ), så kan man bland annat prova på SQL injections, eller (om admin är riktigt n00b) PHP injections. @Siana: Skriv @echo off net stop "Windows Firewall/Internet Connection Sharing (ICS)" i en .bat-fil, och få offret att köra det innan du skickar optix. Finns dock en risk att det dyker upp en obehaglig informationsruta i hörnet. EDIT: @SlewME: Grattis! Redigerad 6 mars, 2006 av Xogede Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 6 mars, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 mars, 2006 (redigerad) (kollar snett på SlewME ) Har lagat många utav hålen tackvare att du hittade dem Det kan jag bara tacka för. SQL inject var ju pinsamt. Men sedan småhål som att jag glömt, vissa grejer vad det gäller att bara tilldela admin saker är inte ovanligt. Redigerad 6 mars, 2006 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xogede Skrivet 6 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 mars, 2006 Har lagat många utav hålen tackvare att du hittade dem Det kan jag bara tacka för. Du måste lära dig att prioritera säkerheten. Steg 1: Skaffa Linux. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 6 mars, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 mars, 2006 (redigerad) Du måste lära dig att prioritera säkerheten. Steg 1: Skaffa Linux. Felet med mig är att jag är en godtrogen människa och bara för att jag inte gillar att sabba så förväntar jag mig inte att andra gör det heller, något jag borde ändra på. Säkerheten kring mina webbserverar är dock annat. Sedan att jag missat open_basedir i php.ini var inte bra. Redigerad 6 mars, 2006 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 7 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 mars, 2006 1. Ja, men inte på så hög nivå skulle man väl kunna säga. 2. Nej. 3. Om jag orkade skulle jag lära mig sånt, kul att kunna. Skulle nog använda kunskaperna i ont syfte, för det mesta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
epix Skrivet 8 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2006 Du måste lära dig att prioritera säkerheten. Steg 1: Skaffa Linux. Visst, det görs inga virus till Linux men jag förstår inte varför folk väljer det till servrar? För att det drar lite prestanda eller? Det är lätt att knäcka som fan ju. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bozzard Skrivet 8 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2006 Lekt lite med uplink Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 8 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2006 (redigerad) Om det (målet) är open-source, kan man kolla i källkoden efter buggar. En sådan enkel sak som == istället för >= kan vara ett enormt säkerhetshål. Men wow, om det är sånt så måste man ju vara riktigt klantig när man skriver koden! Edit: Du menar inte "> istället för >=" då? Redigerad 8 mars, 2006 av Patrik Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 8 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2006 . swerat.com Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 8 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2006 Du menar inte "> istället för >=" då? Nej. Du har aldrig försökt programmera väl? Skulle du gjort det skulle du veta att man använder >=. Aja, inte lätt för dig att veta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 8 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2006 Nej. Du har aldrig försökt programmera väl? Skulle du gjort det skulle du veta att man använder >=. Aja, inte lätt för dig att veta. Eh, Wtf? Har programmerat rätt länge. 1. Alla språk ser inte likadana ut. 2. Jag förstår inte i vilket sammanhang han menade. Så du kan inte säga att man "ska" veta olika saker, eftersom "gramatiken" (om man kan säga så) ser helt annolunda ut i vissa fall. Vet inte ens vilket språk han menar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 8 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2006 Eh, Wtf? Har programmerat rätt länge. 1. Alla språk ser inte likadana ut. 2. Jag förstår inte i vilket sammanhang han menade. Så du kan inte säga att man "ska" veta olika saker, eftersom "gramatiken" (om man kan säga så) ser helt annolunda ut i vissa fall. Vet inte ens vilket språk han menar. Okej. Dom jag har lekt lite med (PHP, C++ och Java) använder >= iaf. Vad kodar du då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 8 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2006 R2D2: Du har fel.. Patrik: z>x z är högre än x z >= x z är högre eller likamed x Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts