Jump to content

Hackers, ett problem?

SlewME
 Share

Recommended Posts

Hej alla glada barn och ev. sura barn.

Förord

Hackers är ju egentligen inte ett problem såvida de inte är på elite-nivå.

Endel hackar ju andra både över msn eller andras hemsidor, vissa bättre och vissa är sämre men något som många har gemensamt är ju att de är noobs. I många fall så behöver man bara byta lösenord så är de utestängda.

De läser på en hemsida om hur man kan försöka gå runt olika säkerhetshål och många lyckas också MEN hur är det med ipadressen mina vänner?

Folk "hackar" ju med sin egna ipadress vilket serverarna loggar på sekunden.

En kille som kallar sig "Mygan" har hackat massa kunder på mitt webbhotell pga. säkerhetshål som jag har täppt till. Han är abuseanmäld till telia då han gjorde den tabben att han inte döljde sin ipadress - ska bli kul att se vad telia svarar på detta.

Hur han gick till väga är att han gjorde ett script som han valde vart på servern som filerna skulle laddas upp på och vipps - nu kan han ladda upp vad han vill.

Ett hål som är fixat nu och backup från tidigare tillfälle går att få vid förfrågan.

Nåväl, har snackat lite kort om hackers som varit inne och läst lite på diverse sidor om hur man går runt vissa saker som är osäkra men har missat 90% av hela poängen. Visst är det kul för stunden men det är inte lika kul när man får brev hem till sina föräldrar från ispn som ger en skriftlig varning, då är det inte kul längre.

Frågor

Så mina frågor till er är:

1. Har ni någon gång försökt att hacka eller har hackat för att förstöra?

2. Har ni någon gång försökt att hacka eller har hackat för at visa fel och brister i en sida?

3. Vill du lära dig hacka och varför? Vad har du för mål?

Slutsats

Det finns många "hackers" som använder sig utav metoder som är testade 100 gånger förut och tycker att de är jätte "1337" och dessa utgör i 99 fall utav 100 inget hot. Det som däremot man ska passa sig för är folk som är på elite-nivå. Detta var två typer utav hackers jag pratade om och som fråga två lyder Har ni någon gång försökt att hacka eller har hackat för at visa fel och brister i en sida. , dessa är givetvis också ett hot men inget hot man ska vara rädd för, reparera de fel och brister som denne person hittade och se glad ut - skulle dock uppskatta om folk frågar innan de gör någon med en sida. I mygans fall så var det mest ett bakslag för han själv då backuper finns att tillgå och han är abuseanmäld - kan inte bli bättre -_-

Diskutera nu haning nu, inget annat. Vad anser du? Rätt eller fel?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 109
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

1. Nej.

2. Tja, jag "hackade" moderatorforumet på Traditions Klotterplank för något år sedan. Jag gissade alltså på lösenord, och klarade av det på första försöket eftersom det var "moderator", ganska lätt alltså. Fast nu måste man vara moderator för att komma in där och inte gör det mig något direkt. I och för sig var det inte för att visa fel eller brister, men det var inte heller för att förstöra och jag tycker att det passar bättre här.

3. Nej, det vill jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Frågor

2. Har ni någon gång försökt att hacka eller har hackat för at visa fel och brister i en sida?

1. Nej.

2. Nej.

3. Hackers är ju ofta mycket skickliga med datorer (Äkta hackers då, inte några som bara laddar hem något program) så det skulle ju iofs. kunna vara bra, men inte direkt, nej. -_-

Redigerad av Spam Snuten
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

nat. Vad anser du? Rätt eller fel?

• 1. Ja och lyckats, men inte för att förstöra.
    2. Nej
    3. Nej, har inget intresse av det.

BOT

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra skrivet! Precis som en äkta hacker

"Mygan" är en galning, var man än gick in på Beffo så stod det bara "Jag mygan har hackat denna sida! ^_^ "

Var det han som krashade servern några dagar också?

1. Inte vad jag kommer ihåg på rak arm ^_^

2. Ja, Beffo Webhotell för någon timme sen för att testa hur mygan hade gjort

3. Ja, för att alla i min klass alltid tror att det är jag när minsta dialogruta dyker upp på deras monitor, skulle vara kul att göra något på riktigt för en gångs skull -_-

Edit:

Spam Snuten; ordet du söker är ScriptKiddie

Edit:

Siana, Optix är för mesar ^_^

Edit:

Beffo, du har lovat att sluta med klantkraschar

Redigerad av GTaJäGaReN
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Var det han som krashade servern några dagar också?

Nej det var det inte, han har inget med det att göra. Det var mitt fel.

Ang. dina krashar som du får helatiden måste det bero på något mellan server och din dator. Har aldrig problem hemifrån mot servern.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Frågor

1. Mjo, var hemma hos en kompis för ganska så många år sedan och då lekte vi lite med något noobigt h4x-program.

2. Nepp

3. Nix

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Nej.

2. Nej

3. Ja, vet ej -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Frågor

1 - Jag har ''hackat'' in mig på en 'kompis' lunar. Han var så dum att han gav mig sitt lösenord för att ändra hans krypin innan så...Varför jag gjorde det? För han ringde var 5:e minut för att skojja med mig och sen lägga på...han lärde sig sen, 2 års Lunar Pro var borta :P Han ringde aldrig mer sen! :) Men annars gör jag inte det.

2 - Nej, aldrig!

3 - Bryr mig inte om att hacka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Frågor

1. Ja, men inte för att förstöra.

2. Nej

3. Ja, för att utveckla mina data kunskaper. Förstå hur en hackare fungerar. Om jag lär mig att hacka så vet jag vad jag är ute efter. Och då kan jag förstå vad en hackare också är ute efter. Och då kanske jag kan hindra dom att försöka hacka min data tillex?.

:P

EDIT: Vet inte om jag verkligen har försökt hacka eller bara försökt komma in i deras källa. Aja. :)

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor