Jump to content

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Crusader
 Share

Recommended Posts

Bokade ett 360 i förmiddags, bokade samtidigt Gears of War och Oblivion, Anledningen till att jag skriver det här är denna: Är det värt att köpa den smått överdimensionerade spelguiden till spelet eller klarar man sig utan den? Hur användbar är den?

Ingen aning... Tror du klarar dig utan den.

Tips: Spela inte igenom hela spelet med en karaktär på låg level. Oblivion har inga krav på vilken level din karaktär är, så man kan göra precis allt ifrån början. Det tråkiga då är att man gör typ allt precis i början på spelet, så sedan har man ingen lust att levla. Och om man kommer upp i level finns det inget kul att göra. Världen anpassar sig efter din karaktär, så man hittar inga kul grejer förens på högre levels. Också ett skäl till att gå upp lite i level...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar lvling och stats systemet som Morrowind eller är det annorlunda?

Det funkar på liknande sätt men är samtidigt väldigt annorlunda. Man behöver inte levla för att kunna få upp skills eller bli bättre utan istället så har det med vad för typer av loot du hittar och vad för fiender du träffar på och hur svårt det är. Destu högre level destu svårare blir spelet så man måste vara försiktig så man inte levlar för mycket för snabbt. I princip så ska man kunna klara huvuduppdraget på level 1 men då träffar man typ bara på råttor genom hela spelet och får bara skräp som loot. Med andra ord, väldigt tråkigt.

Man måste fortfarande levla för att få upp styrka och de andra stats. Och du kan fortfarande multiplicera stats så att du kan lägga till 5 istället för bara 1, som i Morrowind.

Man får en chans att gå upp i level efter att ha fått upp 1 skill med 10 poäng. För att få 5x så måste man få upp flera olika skills INNAN den ena går upp 10 poäng. (Vilket är riktigt svårt) Sedan är det bara att sova.

Men som sagt, levla inte för mycket för snabbt för då blir du level 20 innan du vet ordet av och får träffa på gigantiska fiender medans du själv inte ens kan göra någon skada på dem.

Måste nog säga att det är lite av spelets dåliga sida. Man kan vara stark, slå ner fienderna utan större problem, sedan levlar man och plötsligt så har man det svårt att överleva. De nya fienderna som kommer ibland är lite för svåra. Men samtidigt är det kul att spelet aldrig blir för lätt utan man får alltid tufft motstånd genom hela spelet. Plus att man får bättre loot efterhand som fienderna får bättre rustningar för att inte glömma att alla ruiner återfår sina fiender och loot efter 5 dagar vilket gör att man kan resa runt till över 200 ruiner om och om igen. Spelet tar aldrig slut.

Ang. spelguiden. Det hela beror på hur mycket du vill få ut av spelet. Vill du göra allt som finns i det, veta alla roliga små hemligheter man kan hitta eller hur man startar ett Goblinkrig. Vill du levla rätt och ha bra tipps hur du gör det så ska man ha en guide.

Själv så använder jag sällan min guide, bara när jag fastnat eller om det är en speciell grej jag letar efter. Men den har sina tillfällen då den känns väldigt bra att ha.

Men annars så funkar forumet på Elderscrolls.com aldeles utmärkt. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack, Crusader. :) Har läst om Oblivion recensioner jag läste när de var nya och jag är riktigt sugen på att få sätta igång.

Dock lite osäker på vilken typ av rad och klass jag ska välja. Startar nog flera olika karaktärer, som jag gjorde i Morrowind, så kan jag testa lite olika spelstilar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Ingen fara. :lol:

Hoppas du gillar spelet.

Heh, ja det är kul att köra lite olika karaktärer att testa. :o De jag har behållit är min Tjuv/Krigare Weslor (Alla mina huvudkaraktärer i TES spel har samma namn. :P ) som är gjord för att likna mig samt Häxan Pomperipossa (Som är gammal, gräsligt ful, har mögelfärgat hår och en gigantisk näsa. :o ).

Usch, nu blev jag sugen på att spela Oblivion igen, jag som har så många andra spel jag spelar nu. :)

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack, Crusader. :o Har läst om Oblivion recensioner jag läste när de var nya och jag är riktigt sugen på att få sätta igång.

Dock lite osäker på vilken typ av rad och klass jag ska välja. Startar nog flera olika karaktärer, som jag gjorde i Morrowind, så kan jag testa lite olika spelstilar.

Då får du prova mycket eftersom det finns väldigt många olika, tex pilskytt (min favorit) springa runt i den underbara skogen och upptäcka nya saker hela tiden, se en bandit/björn , går in i "sneak mode" för extra skada, siktar på huvet, och...och... BULLSEYE!

Sen springer jag fram och kollar vart jag träffade, lootar kroppen, och springer vidare :lol:

Några andra olika som jag har testat är "warmage" magi på långt håll, slåss på nära,

Sen den gammla klassiska krigaren, stora farliga vapen och tunga plåt armors :)

Det var iallafall några av mina favoriter, finns säkert några hundra till :o

Redigerad av Santa
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spelar själv WoW, plus att jag har Gears of War till 360 och en hel hög med andra spel jag lånat av en kompis. Sen ska jag skaffa den senaste expansionen till The Sims 2, men trots allt det har jag en känsla av att jag kommer spela mestadels Oblivion. Tittade på när en kille spelade det i affären i säkert en kvart. ser riktigt kul ut. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, sikta på huvudet ger ingen extra skada. :lol: Men jag sikar också på huvudet för känslans skulle. Jag använder pilbåge väldigt mycket. Ett väldigt effektivt distansvapen. Jag är en Stelth krigare som använder pilbåge på långt håll och sedan drar fram svärdet när de kommer nära. Samt använder Magi i vissa fall.

Men visst är det en härlig känsla när de faller efter en pil. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, sikta på huvudet ger ingen extra skada. :o Men jag sikar också på huvudet för känslans skulle. Jag använder pilbåge väldigt mycket. Ett väldigt effektivt distansvapen. Jag är en Stelth krigare som använder pilbåge på långt håll och sedan drar fram svärdet när de kommer nära. Samt använder Magi i vissa fall.

Men visst är det en härlig känsla när de faller efter en pil. :o

mm, riktigt härligt om man prickar på speciella ställen för att testa sin pricksäkerhet :)

föresten, pratade med ett fyllo på en bar nyss, fick en rolig komentar, Notera att min char är en kille :lol:

oblivion200703241632299fb8_863328_0.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bara jag som bara har kört med en enda karaktär? Skapade en Nord-warrior när jag skaffade spelet och har enbart kört med honom och inte skapat någon annan karaktär sedan dess.

Ahh, precis som min Morrowind-karaktär. Men i Oblivion har jag provat olika, eftersom jag vill prova olika raser.

Skaffat Shivering Isles och det är underbart. Bethsda går nästan tillbaks till Morrowind-rötterna men det är fortfarande mycket bra. Galet, och roliga och annorlunda uppdrag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh, precis som min Morrowind-karaktär. Men i Oblivion har jag provat olika, eftersom jag vill prova olika raser.

Skaffat Shivering Isles och det är underbart. Bethsda går nästan tillbaks till Morrowind-rötterna men det är fortfarande mycket bra. Galet, och roliga och annorlunda uppdrag.

Också skaffat det, riktigt roliga miljöer. Känns väldigt långt bort ifrån Cyrodiils gröna skogar med porande vattendrag, gråa borgar och träbyar a lá 1300- tal. Mer surrealistiskt skulle man kunna säga...

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor