Jump to content

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Crusader
 Share

Recommended Posts

Tror inte det finns någon dator som man kan maxa på allt och ha över högst 40 FPS.

Var det Pain To ThE MaX som hadde en sån där OMGSUPERDATOR? :P

Där det var 30 FPS på Ultra High grafik.

"omgsuperdator" är det nog inte (i wish ;) ). Men den är snabb och extremt tyst :ermm:

Först vill jag säga till den som skulle köpa ett 7900GTX; Du kommer få mycket mer än 30fps.

Jag kör spelet maxat, 1280X1024 och med HDR. Här kommer dock det som skiljer sig från alla nvidia kort, jag kör även med 16xHQAF och 4xAA (+AAA). Notera: AA. Skillnaden är så stor, att jag inte kan vara utan AA längre. Även med dessa galna inställningar får jag klart över 80fps inomhus, men även över 35fps utomhus. Om jag på något sätt tyckte att spelet gick långsamt skulle jag aldrig köra med dessa inställningar.

Här får ni se hur spelet ser ut på min dator (med 16xHQAF, 4xAA med Adaptive Antialiasing):

http://forums.tweakguides.com/showpost.php...9&postcount=134

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Först vill jag säga till den som skulle köpa ett 7900GTX; Du kommer få mycket mer än 30fps.

Jag kör spelet maxat, 1280X1024 och med HDR. Här kommer dock det som skiljer sig från alla nvidia kort, jag kör även med 16xHQAF och 4xAA (+AAA). Notera: AA. Skillnaden är så stor, att jag inte kan vara utan AA längre. Även med dessa galna inställningar får jag klart över 80fps inomhus, men även över 35fps utomhus. Om jag på något sätt tyckte att spelet gick långsamt skulle jag aldrig köra med dessa inställningar.

Här får ni se hur spelet ser ut på min dator (med 16xHQAF, 4xAA med Adaptive Antialiasing):

Härligt att höra. Visserligen körde dom med 1600x1200 i testet. Men det kommer jag inte att göra.

Tänkte bara visa er denna söta Wood Elf modden jag hittade.

Kika här!

Redigerad av thotim
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"omgsuperdator" är det nog inte (i wish :P ). Men den är snabb och extremt tyst :(

Hehe, oavsett vad det e du har till dator så är jag Extremt avundsjuk :wub:

I super Dell datorn, fans det ett *Power of 4" Grafikkort, det var et 7900GT/GTX?

Lite onödigt mycke jag vet, men det skulle väl ha så mycke memory så man kör spelet helt laggfritt?

När jag tar deafult settings, så blir det ultra high. Ska pröva ;)

Ultra High, 1280 X 1024, Tog bort gräset ser bättre ut helt utan än att det sticker upp små grästorvor här och där,

HDR, Full på Actor Fade, medium på dom övriga, ocg detta resulterade till 25 FPS.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

25 fps utomhus är bra. Jag vet dock inte om det är helt smart att helt stänga av gräs helt och hållet. Testa följande tips först:

- Ändra "Shadow Filtering" till "LOW". Tro mig när jag säger att man inte ser någon skillnad. Behövde jag fps skulle jag inte tveka på att ändra denna inställning till low.

- Stäng av "Self shadows" helt och hållet. Gör ingen nytta förutom att helt dra ned fps i onödan.

- Stäng av "shadows on grass" då dessa är buggade/kostar onödigt mycket prestanda för tillfället.

- Fundera på att ändra till 1024X768 då just 1280X1024 med HDR kan vara lite för jobbigt för annat än de absolut snabbaste korten.

- Dra upp gräs till max igen och ändra följande i Mina dokument\My games\Oblivion "oblivion.ini"-filen;

uInterior Cell Buffer=12

uExterior Cell Buffer=72

iPreloadSizeLimit=52428800

Dessa inställningar kommer att få spelet att "flyta bättre" utan "små pauser".

iMinGrassSize=120

Denna kommer att öka fps när du är runt gräs. Därav kanske du kan ha gräs på fullt istället för att helt stänga av det. I andra spel än oblivion skulle jag inte bry mig om gräset. Men i detta spel tycker jag det ser helt otroligt ut, se själv;

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

25 fps utomhus är bra. Jag vet dock inte om det är helt smart att helt stänga av gräs helt och hållet. Testa följande tips först:

- Ändra "Shadow Filtering" till "LOW". Tro mig när jag säger att man inte ser någon skillnad. Behövde jag fps skulle jag inte tveka på att ändra denna inställning till low.

- Stäng av "Self shadows" helt och hållet. Gör ingen nytta förutom att helt dra ned fps i onödan.

- Stäng av "shadows on grass" då dessa är buggade/kostar onödigt mycket prestanda för tillfället.

- Fundera på att ändra till 1024X768 då just 1280X1024 med HDR kan vara lite för jobbigt för annat än de absolut snabbaste korten.

- Dra upp gräs till max igen och ändra följande i Mina dokument\My games\Oblivion "oblivion.ini"-filen;

uInterior Cell Buffer=12

uExterior Cell Buffer=72

iPreloadSizeLimit=52428800

Dessa inställningar kommer att få spelet att "flyta bättre" utan "små pauser".

iMinGrassSize=120

Denna kommer att öka fps när du är runt gräs. Därav kanske du kan ha gräs på fullt istället för att helt stänga av det. I andra spel än oblivion skulle jag inte bry mig om gräset. Men i detta spel tycker jag det ser helt otroligt ut, se själv;

38FPS när jag står stilla och 37 när jag rörs.

Tog också av skuggorna, så flyter det på perfekt,

Men Loading Area kommer jag inte undan :ermm:

Hehe :wub:

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon sida där man kan skriva in sina inställningar och kolla om datorn klarar spelet? Alltså jag vill kolla hur bra min nya dator klarar Oblivion och jag har inte den än.

Hoppas ni fattar.

Tror inte det finns något sånt, men prova sök i google.

Annars så kan du ju ta reda på det själv.

genom att ta reda på vad du har för dator, skriv Oblivion System Requirements i google.

sen ser du vad du har gemnlikt eller bra i.

Det har väldigt höga krav, så jag tror inte ens en vanlig hemdator klarar av det på medium grafik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det finns något sånt, men prova sök i google.

Annars så kan du ju ta reda på det själv.

genom att ta reda på vad du har för dator, skriv Oblivion System Requirements i google.

sen ser du vad du har gemnlikt eller bra i.

Det har väldigt höga krav, så jag tror inte ens en vanlig hemdator klarar av det på medium grafik.

Det gör det visst. Kolla på dem flesta bilderna i den här tråden :unsure: .

Länk till kommentar
Dela på andra sidor