coola Skrivet 3 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2006 Ska skaffa linser.Gör det ont att ta på dom först gången??.Men först skulle ja ha "prov linser". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 3 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2006 (redigerad) Ont gör det nog inte, frågan är om dina ögon är lättirriterade eller inte. Du håller upp båda över och underlocken och ja... stoppa in dom på båda ögonen åt rätt håll. De kan även glida ner så du får "gräva" efter linserna.. inte trevligt. Redigerad 3 mars, 2006 av Cortez Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Colan K Skrivet 3 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2006 Kan svida ibland, irriterande som hellskotta Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 3 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2006 Haha, nej dem gör inte ont. Det enda är att det är svårt att få in dem i ögonen första gången. Sedan har man inte koll på sin blinkreflex så det är svårt att inte blinka. Det som gör ont är om man pillar på den färgade delen av ögat, den vita delen av ögat gör inte ont att pilla på, då menar jag om man rör direkt med fingret. Med linser gör det aldrig ont, om man inte får in skräp mellan ögat och linsen så det ligger och skaver, men risken är ungefär 0 ifall man håller skälva reningen ordentligt och tvättar sina händer. Men som sagt, det gör inte ont. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
coola Skrivet 3 mars, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2006 Okej tack för alla svar . Nu kan någon mod låsa tråden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
oskaroskar Skrivet 3 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2006 Hum.. skaffa inte 'dygnetrunt linser' på några månader om du ska ha det. Jag gjorde det och nu har jag 'ärr' på hornhinnan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DimpZ Skrivet 3 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2006 Vad menar du oskaroskar? Jag har nu använt linser i ett år, skaver lite ibland men det går snabbt över. Att ha linser är riktigt skönt faktiskt, fritt och luftigt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 3 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2006 Har haft linser nu i lite över en vecka. I början kunde dom kännas riktigt irriterande och det var svårt att få i dom men man vänjer sig snabbt. Kan vara lite jobbiga att få i på morgonen när man ska till skolan då man precis vaknat, akta också så du inte får skräp som något litet hårstrå eller liknande på linsen bara. Annars är linser att föredra framför glasögon då de knappt känns och är aldrig i vägen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
oskaroskar Skrivet 3 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2006 Vad menar du oskaroskar? Jag har nu använt linser i ett år, skaver lite ibland men det går snabbt över. Att ha linser är riktigt skönt faktiskt, fritt och luftigt Jag menar att jag höll på att bli blind för att jag började använda dygnet runt linser för mina ögon var inte vana vid att använda linser Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 3 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2006 Jag har aldrig haft linser men jag känner en som har det. Han har några speciella linser. Det är när dom ligger på ett specielt sätt som han ser perfekt genom dom. Det är nån sorts tyngd på dom som gör så att varje gång han blinkar vrider sig linserna så att dom ligger rätt. Det värsta som har hänt han är att linserna typ ramla av så dom gled ner under underlocket på ögat på nått sätt, minns inte riktigt hur han gjorde för att få bort dom därifrån.. men aja Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 3 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2006 Jag har aldrig haft linser men jag känner en som har det. Han har några speciella linser. Det är när dom ligger på ett specielt sätt som han ser perfekt genom dom. Det är nån sorts tyngd på dom som gör så att varje gång han blinkar vrider sig linserna så att dom ligger rätt. Det värsta som har hänt han är att linserna typ ramla av så dom gled ner under underlocket på ögat på nått sätt, minns inte riktigt hur han gjorde för att få bort dom därifrån.. men aja Japp, det är "tyngder" i dem så de ska ligga rätt. Om dem hamnar bakom ögonlocket brukar det hjälpa att blinka et par ggr så glider den tillbaka, annars får man (om man är erfaren av att pilla runt lite i ögat ONLY !! ^^,) dra upp ögonlocket, och försöka få tag i kanten på linsen och dra ner den till sin rätta position, blinka litegrann, tjuta en skvätt ofrivilligt eftersom det börjar rinna lite tårar. Sedan ska den vara på plats ^^, Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 4 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 4 mars, 2006 Linser kan vara svåra å få i första gången, sen ska man bara använda dom nån timme den dagen, sen nån timme till nästa dag och så vidare. Så man inte använder linserna 14 timmar på ett dygn första gången. Det är viktigt att vänja ögat, har haft linser ett ganska bra tag nu, aldrig hänt att linsen har hamnat bakom ögonlocket. Och allt snack om att man inte ska sova med linser är ganska "förstorat". Ibland brukar jag ta 20 minutare på bussen utan krångel. Men man ska ändå ta av dom om man vet att man ska sova länge. Sen kan det bli rätt jobbigt om man har månadslinser, som jag har. Eftersom att du måste tvätta "behållaren" och linserna å sånt där varje gång du använt. Men det är det väl värt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 4 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 4 mars, 2006 Och allt snack om att man inte ska sova med linser är ganska "förstorat". Ibland brukar jag ta 20 minutare på bussen utan krångel. Men man ska ändå ta av dom om man vet att man ska sova länge. Jag fixar ca 1h på bussen utan problem Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 4 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 4 mars, 2006 Ni två överstående talare. Jo, någon timme klarar man att sova, han som jag hade när jag var nybörjare, osm lärde mig och så sa att om man somnade till framför TV:n så gjorde det ingenting, det är bara att man inte ska sova en hel natt med dem. En kompis gjorde det, linserna var torkade ganska fint morgonen efter ^^, hällde i lite linsvätska direkt i ögonen medans han hade linserna på sig, sedan blev dom fuktiga igen ^^, Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Colan K Skrivet 4 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 4 mars, 2006 Jag har sovit med linser... inget farligt, kanske får lite ögon röda perhaps men ögonen kommer inte frätas bort och du kommer bli blind Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 4 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 4 mars, 2006 Har ni månads dags eller andra sorters linser? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MR_Lene Skrivet 4 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 4 mars, 2006 Jag ska göra linstest på tisdag. Är det bra att ha glasögon att byta med då och då? Eller räcker det med bara linser? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 4 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 4 mars, 2006 Jag ska göra linstest på tisdag. Är det bra att ha glasögon att byta med då och då? Eller räcker det med bara linser? Det är bra att ha glasögon också. Om du inte har nå linser för tillfället, eller just när du vaknar, för du får inte sätta in linserna förrän 30 minuter efter att du vaknat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MR_Lene Skrivet 4 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 4 mars, 2006 Det är bra att ha glasögon också. Om du inte har nå linser för tillfället, eller just när du vaknar, för du får inte sätta in linserna förrän 30 minuter efter att du vaknat. OMG!!! Jag går typ upp 10 min innan skolan börjar? Måste jag gå upp tidigare då altså? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
rabarben Skrivet 4 mars, 2006 Rapportera Share Skrivet 4 mars, 2006 Jag har inte glasögon eller behöver det heller... Men jag bara undrar liksom. Är det inte obehagligt att ha linser? Känns det inte... äckligt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts