Jump to content

AirSoft Sport

GRIM(back
 Share

Recommended Posts

Här kan man snacka om Airsoft sport, tips,vård,råd,taktik m.m

Hoppas tråden håller sig fri från spam denn gång! ;)

Främst airsoftvapen från Marui,ICS,ClassicArmy,tanaka,Kwa och andra kända märeken...

Vad är Airsoft?

Airsoft är ett taktiskt actionspel som spelas med hjälp av realistiska luftvapenreplikor. Dessa är i regel elektriska eller gasdrivna och kan oftast skjuta både ”enkelskottseld” eller ”automateld”. Ammunitionen som används är 6mm plastkulor.

Spelen bygger oftast på olika scenarion där lagen/sidorna kämpar för att uppnå vissa mål. Det kan vara alltifrån att slå ut hela motståndarsidan till att ta en flagga och föra till sin egen bas. Det finns många varianter och det är egentligen bara fantasin som sätter stopp för vilka scenarion man kan spela. Det vanligaste sättet att spela är att så fort man känner att man blir träffad så ropar man träff och sträcker upp vapnet över huvudet. Man går sedan omedelbart av banan/spelområdet till den så kallade ”Safe Zonen” där man väntar på att nästa spelrunda skall komma igång. Ibland används något som kallas för ”Respawn” (återfödelse) då kan vid vissa tidsintervaller gå in på banan igen och åter delta i det pågående spelet.

Airsoft kan både spelas ute och inne, utespel benämns oftast som ”skogspel” och innespel som CQB-spel (Close Quarter Battle). Vid skogspel används ofta trimmade vapen med längre pipor för räckvidden och precisionens skull. Vid inomhusspel så är det i princip otrimmade, smidigare vapen som gäller.

Sj har jag en M15a4 3 magg från Classicarmy hel metall

och en Glock18c som kan skuta fullauto och semi från KWA ska upgradera snart med 50 kulors magg och metall mantel...

Här e vår Fina Butik i Halmstad, helstad upbygd med undergångar 2 vånings hus och bilar, tunnor mm

BILDER :D

Liten Film i arenan (lite seg)

Redigerad av GRIM(back
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 72
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Är du med i filmen? Hur fungerar Airsoft- sport egentligen?

Nope tror filmen e arrangerad, jag kör i vanliga kläder, det e mest hardcore 30 åriga hemvärns snubbar som klär ut sej så ;) dom tar det en aning för hårt :D men ska ha en väst dock :ermm:

Man har 2 lag så finns Killer so mman hör på namnet skuta ut andra lagetm, en kula så är du träffad

sen fins kapture the flag mna ska ta motsåndarens flagga

sen Streetfight man får bara vara på gatorna... sen finns olika avenemang som tex Zombie spel där man bara får ha pistoler, finns lite olika fighter med olika typer av vapen Pistol,k-pistar och gevär...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här e mer om Airsoft

Vad är Airsoft för något?

Airsoft är ett taktiskt actionspel som spelas med hjälp av realistiska luftvapenreplikor. Dessa är i regel elektriska eller gasdrivna och kan oftast skjuta både ”enkelskottseld” eller ”automateld”. Ammunitionen som används är 6mm plastkulor.

Spelen bygger oftast på olika scenarion där lagen/sidorna kämpar för att uppnå vissa mål. Det kan vara alltifrån att slå ut hela motståndarsidan till att ta en flagga och föra till sin egen bas. Det finns många varianter och det är egentligen bara fantasin som sätter stopp för vilka scenarion man kan spela. Det vanligaste sättet att spela är att så fort man känner att man blir träffad så ropar man träff och sträcker upp vapnet över huvudet. Man går sedan omedelbart av banan/spelområdet till den så kallade ”Safe Zonen” där man väntar på att nästa spelrunda skall komma igång. Ibland används något som kallas för ”Respawn” (återfödelse) då kan vid vissa tidsintervaller gå in på banan igen och åter delta i det pågående spelet.

Airsoft kan både spelas ute och inne, utespel benämns oftast som ”skogspel” och innespel som CQB-spel (Close Quarter Battle). Vid skogspel används ofta trimmade vapen med längre pipor för räckvidden och precisionens skull. Vid inomhusspel så är det i princip otrimmade, smidigare vapen som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grim jag väntar fortfarande på en snabb recension av glocken  :)

Aha ok, jo den var jävligt najs har inga bilder än men här e en likadan samma företag och model.

Det unika med den är att den har fin rekyl kan skuta semi och FULL AUTO! :o men rekylen stegrar rätt mycket då så man missar måler med någon decimet med i närstrid gör det inget.... finns ju Metall mantel och förlängt magg o köpa till den osm jag ochså ska ha, så jag tycker du ska satsa på den... om du inte vill ha DE som ochså e rolig den har Hardkick som är kraftigaste rekylen i en airsoft, men köp maruis DE den e bäst tycker jag.... har 2 Chromade DEs från marui....

Marui_Desert_Eagle_631272_0.jpg

Redigerad av GRIM(back
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, måste lysa lite med min okunskap (Men jag provade på att skjuta med riktiga vapen när jag var i Thailand. ++ till mig) om vapen. :">

Har alltid fått för mig att det heter softair gun?! Eller airsoft vapen och softair guns är olika grejer? :o

Sjukt cool bana btw.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, måste lysa lite med min okunskap (Men jag provade på att skjuta med riktiga vapen när jag var i Thailand. ++ till mig) om vapen. :">

Har alltid fått för mig att det heter softair gun?! Eller airsoft vapen och softair guns är olika grejer? :o

Softairgun e typ hobbex o marknad grejejr :) airsoft är oftast seriösare grejjer

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Softairgun e typ hobbex o marknad grejejr :o airsoft är oftast seriösare grejjer

Så vad är skillnaden?

Man kan skjuta med båda och det gör ont att bli skjuten med båda.. ?

De vapen jag sett på typ hobbex med fler ser naturtrogna ut men det är inte samma?

Köpte en pistol när jag var yngre som sköt gula plast kulor.

Men skillnaden på detta är att det är bättre kvalitet?

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så vad är skillnaden?

De vapen jag sett på typ hobbex med fler ser naturtrogna ut men det är inte samma?

Airsoft är det riktiga namnet, sen vet jag inte riktigt hur softairgun kom in i bilden, men det används av de oseriösa. Med oseriösa så menar jag Hobbex, Teknikmagasinet osv.

Exempel på seriösa återförsäljare är Combatzone.se och Roligt.nu, de sysslar med "sporten" airsoft och riktar sig inte till minderåriga som Hobbex t ex.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så vad är skillnaden?

Airsoft är i största delen av metall eventuella plast delar men då är det det på den riktiga med, den skuter semi och full auto, skuter längre hårdare bättre precision och har mycket mycket mycket bättre kvalite och hållbarhet.

Softairguns ochså kallad springers brukar vara i lätt plast skuter ett skott sen får man göra matel rörelse mellan varje skott, och väger ingen ting brukar hängasej o gå sönder fort osv...

@Hampus du menade nog Fakewar som har lite bättre priser sen finns DenTrinity som har mycket customdelar och andra Airsoft vapen, väldigt stort sortiment!

Redigerad av GRIM(back
Länk till kommentar
Dela på andra sidor