The Dude Skrivet 23 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2006 Kom på idag att jag och en vän ska hålla i måndagens idrottslektion på 80 minuter och måste akut komma på nåt bra, drar nämligen till Stockholm imorgon och kommer tillbaka på söndag. Har ni nåt schyst tips på aktiviteter? Uppvärmning, huvudgrej, och nåt avslappningsmoment får det väl bli. Skulle iofs kunna skita i det eftersom även om man får IG i kursen IdrottA kan det inte sänka ens snitt och jag måste få MVG för att det ska betyda nåt (vilket jag inte lär få) Men det vore ju lite taskigt att bara komma där på måndag morgon och säga att man inte har nåt >< Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
rabarben Skrivet 23 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2006 Spökboll som uppvärmning kanske? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 23 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2006 Fotboll lär väl gå hem? Sen kan man ju göra lite strech-övningar och kubba runt i cirklar som uppvärmning osv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 23 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2006 (redigerad) Håller med spökboll är kul. Men välj inte fotboll. Det gillar inte tjejerna. Kör då hellre Volleyboll eller badminton. Redigerad 23 februari, 2006 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 23 februari, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2006 Håller med spökboll är kul. Men välj inte fotboll. Det gillar inte tjejerna. Kör då hellre Volleyboll eller badminton. Badminton var en bra ide, spelar ju det själv privat på söndagskvällarna, fast bara för skoj skull då. Men det kanske är lite svårt att få det uppstyrt, hmm. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 23 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2006 Äh, det måste ju vara lättare än tex. fotboll. Bara spänna upp näten dela upp sig två och två och sen spela. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 23 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2006 Skeppsbrott som en uppvärmning är riktigt bra. Man får upp pulsen snabbt och de flesta i min idrottsklass( 8a och 8b) tyckte det var kul. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 23 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2006 Håller med spökboll är kul. Men välj inte fotboll. Det gillar inte tjejerna. Kör då hellre Volleyboll eller badminton. Kör inte ni killar och tjejer för sig? Jag ska också ha gympa nästa vecka. Och alla som har haft det innan mig har kört Fotboll och innebandy så jag ska köra stationer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Corleone Skrivet 23 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2006 (redigerad) När vi på våran skola får i uppgift att hålla i en gympalektion, så brukar nästan alla elever utforma upplägget exakt likadant, eftersom att läraren värderar vissa övningar och andra ting i ens framförande. Han värderar att man dirigerar klara direktiv och, oavsett övningar, demonstrerar hur man ska gå tillväga för att genomföra dem. Som uppvärmning gillar han att man, till musik, samlar klassen i en ring och sedan låter dem följa efter en och imitera ens rörelser. Destu varierande rörelser, destu bättre. Gör ungefär 10 övningar som tillsammans sträcker sig över en period på 5 minuter. Exempel på rörelser är "Indianhopp", "Sidstepp", och att i intervaller sträcka händerna i luften. Sedan ska man ha en huvuddel i lektionen som värderas extra mycket av läraren. Här är det bra att ha konditionsövningar, eller styrketränging. Ställ ut stationer som man i grupper ska genomföra på en minut innan de går vidare till nästa. Använd även här musik. Sist ska man ha en bra avslutning, och detta brukar lösas med 10 minuter streetching. Visa klassen vilka övningar de ska göra. Variera i övningar här. Ingen musik är nödvändig här... När jag och några kompisar gjorde ovanstående ting för klassen, fick vi ett gott betyg. Redigerad 23 februari, 2006 av Corleone Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
diarrehampus Skrivet 23 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2006 Börja jogga runt lite i hallen, efter det kör ni spökboll När du ska köra badminton delar ni upp i 2 lag Dom ska stå på ett led på varsin sida av nätet Ena börjar serva och ställer sig sist i ledet, så alla får slå ett slag i taget Det är rätt bra Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Chilli_13 Skrivet 23 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2006 Jogga lite, spela innebandy går hem hos dom flesta, sen avslutar du med en ½timmes stenhård fys, kan börja med att sätta en typ 15 konor längs med långsidan, och då ska dom springa mellan dom och starten (typ idioten) och sen kör ni typ armhävningar sit-ups osv, joba 70 sek, vilar 20 jobbar 70 sek , vilar 20 sek osv.... sen avslutar du med idioten 2 ggr till det är väldigt givande och eran idrottslärare blir förmodligen ganska nöjda mer er... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr.Dumbom Skrivet 23 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2006 Kör Catch The Flag! Om du har aldrig kört det kan jag förklara hur det går ut på. Lägg två band/västar i varje hörn av gympasalen. Och fängelset kan ni antagligen köra i målen som brukar vara i gympasalar. Dela in gruppen i två olika lag och sen har varje lag en varsin sida och gränsen går på mitten av planen. Nu gäller det att springa in och ta flaggan eller befria den som står i målet och man kan endast ta två åt gången. Den som blir tagen på "motståndarnas sida går automatiskt till fängelset på motståndarnas sida. Man kan även stå vid mitten och dra över folk. För att vinna gäller det att springa över och ta flaggan aka bandet/västen och lägga den på sin egen planhalva. Jävligt kul och det uppskattas av både killar och tjejer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pKz Skrivet 23 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2006 Kör inte ni killar och tjejer för sig? Haha, uschia. Skulle aldrig palla. ^^ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts