Jump to content

Undersökning om Skolidrott

FishShit
 Share

Hur ofta har du idrott i skolan?  

104 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

• Inlägg 52
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag vet att folk kommer skriva att det finns feta barn och så som inte tränar själva, men de kan ju bestämma själva om de vill vara feta eller inte, det är som tvinga dom att motionera. Skolan ska ju vara om att lära sig något, inte springa runt och svettas och idrotta.

Idrott är verkligen inte mitt favoritämne men jag håller inte alls med dig. Vi som är unga och går i skolan idag är de som en dag ska ta över jobben och driva samhället vidare. För att vi ska klara den uppgiften är det lika viktigt att vi är vid god fysisk hälsa som att vi kan läsa och skriva.

Mitt argument för varför vi ska ha skolidrott är för att det motiverar folk att börja idrotta även på fritiden och ger åtminstone några timmars motion i veckan åt dem som inte idrottar någonting annars. Bra kondition och hälsa gör också att man rent allmänt klarar sig bättre i skolan eftersom man blir piggare och kan koncentrera sig bättre på skolarbetet.

Man kan inte bara säga "de bestämmer själva om de vill vara feta eller inte" för huruvida framtidens befolkning har bra eller dålig hälsa påverkar inte bara dem utan hela samhället. Man måste också tänka på hur den enskilda individen mår och hjälpa barn som är feta att ändra sina vanor. För dem är idrotten i skolan första steget till ett hälsosammare liv.

Idag när allt fler är överviktiga pga datorer och skräpmat är det särskilt viktigt att det finns idrott på skolschemat och det spelar inte ens någon roll hur bra man är i det ämnet för det sämsta betyget räknas ändå bort när man söker till gymnasiet. Det ska självklart finnas obligatorisk idrott för alla i skolan!

Själv har jag en 90-minuters idrottslektion, en gång i veckan, och jag tycker att det är tillräckligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor