Jump to content

Kinesiska googles censur.

P-C
 Share

Recommended Posts

Som ni kanske vet så har google öppnat en server i kina. En dock alltför censurerad server. Söker man på något som kan leda till bloggar, demonstrations-sidor, forum eller nånting annat där man kan visa sina åsikter - tilldelas man enbart sidor som talar EMOT det fria ordet.

Här är ett mejl som min mamma fick i morse där det föreslås ett reportage om det i aktuellt.

Jag vet inte hur mycket vi har gjort om Googles kina-sajt, men vore det inte intressant med ett reportage om den som ett exempel på hur censuren fungerar? Vår korre skulle kunna söka på några "förbjudna" sökord och så gör vi samma sökningar här hemma. Följande jämförelse hittade jag på en internet-blogg, den första är en sökträff på himmelska fridens torg, tiananmen, från det öppna google och den andra är en sökträff i kina.

Fria google

Kineskiska google

För er som inte förstår - tiananamen är vad vi kallar 'Himmelska Fridens Torg' där den 4 Juni 1989 en stor massaker på studentdemonstranter ägde rum - något som Kina gärna vill täcka upp.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor