Henkibojj Skrivet 25 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2006 Tjena! Jag har två XP-datorer som jag vill använda i ett lokalt nätverk för fildelning och nätverksspelande. De har fungerat förut, men när jag nu försöker igen efter en tids routerproblem får jag upp meddelande om att "datorn kunde inte erhålla en giltig nätverksadress från nätverket." Vissa grejer som kan ha med saken att göra är att båda är direktkopplade till min router, båda har samma externa ip, och att det kanske är något med windows/nortonbrandväggarna. Jag har trixat en del med Port forwarding och fått det att funka utmärkt, men det är ju modemets inställningar?? Båda har som sagt samma yttre ip, men det borde ju inte spela nån roll. Båda har olika ip till både internet-nätverkskorten och lan-nätverkskorten. Ändå kommer meddelandet (bild) upp om att datorn inte kan fixa ett ip... vad fasen är fel? När den ena datorn stängs av, så märker den andra att kabeln inte är ansluten. Det är alltså inte någon trasig sladd det gäller. Alla fyra nätverkskort är aktiverade, även om problemen förmodligen bara gäller två av dem. Om det är nån kan hjälpa mig med det här vore jag glad... jag är vanligen ganska hypad på det här, men XP tillåter ju inte särskilt många inställningar att ändras manuellt, så på den fronten tycker jag att 98 var bättre. Det tycker jag förresten på alla andra fronter med, hehe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 25 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2006 Jag hade ett likadant problem häromdagen. Jag löste det genom att starta om routern. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
fabian Skrivet 25 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2006 Jag hade samma problem förra veckan och jag löste det genom att formatera.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bobbo Viking Skrivet 25 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2006 Jag hade samma problem i förra månaden men jag löste det genom att slå datorn i småbitar och mata hundarna med det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 25 januari, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2006 @ Bobbo Viking: Hmm, jag har inga hundar, duger det med min fisk? @ Fabian: Hmm, formatera säger du. Ja, det borde ju lösa problemet. Varför inte? Format c: Format d: Format e: Nä, det hjälpte inte, nu hittar inte datorn nån hårddisk längre.... @Matteus: Varför skulle problemet ligga i routern? Det begriper jag inte. Då försvinner ju dels portforwarding-inställningarna (som visserligen inte var så svåra), men problemet kan väl inte ha med routern att göra? Eller? Jag märkte förresten att det fanns en datorhjälpstråd, men den var ju inte klistrad så jag såg den såklart inte. Att söka efter lan-problem med forumsökmotorn antog jag skulle bli hopplöst. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
fabian Skrivet 25 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2006 @ Fabian: Hmm, formatera säger du. Ja, det borde ju lösa problemet. . Jo men exakt det där kom upp på morsans dator, vi skulle endå formatera så orkade inte bry mig om det så mycket och efter formateringen så funkade det prima.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bullet Skrivet 25 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2006 Jag hade samma problem förra året så jag åkte aldrig mer på ett skitlan ;< Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 25 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2006 Jag hade aldrig samma problem men jag starta om datorn ändå sen starta jag om routern sen starta alla om sina datorer o sen levde vi alla lyckliga Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RadiuZ Skrivet 25 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2006 Dra ut sladden till routern, räkna till 15, sätt in den igen. Eller starta om routern på ett mer civiliserat sätt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xogede Skrivet 25 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2006 Problemet beror oftast på att routern hängt sig (visst håller tekniken på att bli mer och mer avancerad? ). Starta om den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tossie Skrivet 26 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 26 januari, 2006 MAC filter? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 26 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 26 januari, 2006 Jag hade också samma problem... jag löste det genom att dra ut sladden i Routern och sätta in den igen eller starta om . Sen är det bara att vänta eller trycka på Reparera så är det fixat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 26 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 26 januari, 2006 På 2 olika datorer (med likadant nätverkskort) fick jag så att den blev så efter 1 timmes internetanslutning, bara starta om som funkade. Formattering löste det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 30 januari, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2006 Nä, nu har jag resettat routern både en och två och tio gånger. Problemet kvarstår, men nu kan jag dessutom inte komma åt modemets inställningar. Vissa gånger hittas inte sidan, andra gånger kommer man fram till msn-sök, andra gånger kommer man faktiskt fram till login-rutan för inställningarna - men när jag skriver in namn & lösenord kommer rutan upp igen, ca fem gånger innan jag länkas vidare till ett felmeddelande: "Authorization required". Vad är felet? Och ännu viktigare: vad ska jag göra åt det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts