Jump to content

LAN-problem

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Tjena!

Jag har två XP-datorer som jag vill använda i ett lokalt nätverk för fildelning och nätverksspelande. De har fungerat förut, men när jag nu försöker igen efter en tids routerproblem får jag upp meddelande om att "datorn kunde inte erhålla en giltig nätverksadress från nätverket." Vissa grejer som kan ha med saken att göra är att båda är direktkopplade till min router, båda har samma externa ip, och att det kanske är något med windows/nortonbrandväggarna. Jag har trixat en del med Port forwarding och fått det att funka utmärkt, men det är ju modemets inställningar??

Båda har som sagt samma yttre ip, men det borde ju inte spela nån roll. Båda har olika ip till både internet-nätverkskorten och lan-nätverkskorten. Ändå kommer meddelandet (bild) upp om att datorn inte kan fixa ett ip... vad fasen är fel? ^_^ När den ena datorn stängs av, så märker den andra att kabeln inte är ansluten. Det är alltså inte någon trasig sladd det gäller. Alla fyra nätverkskort är aktiverade, även om problemen förmodligen bara gäller två av dem.

Om det är nån kan hjälpa mig med det här vore jag glad... jag är vanligen ganska hypad på det här, men XP tillåter ju inte särskilt många inställningar att ändras manuellt, så på den fronten tycker jag att 98 var bättre. Det tycker jag förresten på alla andra fronter med, hehe -_-

post-22-1138213502_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@ Bobbo Viking: Hmm, jag har inga hundar, duger det med min fisk?

@ Fabian: Hmm, formatera säger du. Ja, det borde ju lösa problemet. Varför inte?

Format c:

Format d:

Format e:

Nä, det hjälpte inte, nu hittar inte datorn nån hårddisk längre.... -_-^_^

@Matteus: Varför skulle problemet ligga i routern? Det begriper jag inte. Då försvinner ju dels portforwarding-inställningarna (som visserligen inte var så svåra), men problemet kan väl inte ha med routern att göra? Eller?

Jag märkte förresten att det fanns en datorhjälpstråd, men den var ju inte klistrad så jag såg den såklart inte. Att söka efter lan-problem med forumsökmotorn antog jag skulle bli hopplöst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, nu har jag resettat routern både en och två och tio gånger. Problemet kvarstår, men nu kan jag dessutom inte komma åt modemets inställningar. Vissa gånger hittas inte sidan, andra gånger kommer man fram till msn-sök, andra gånger kommer man faktiskt fram till login-rutan för inställningarna - men när jag skriver in namn & lösenord kommer rutan upp igen, ca fem gånger innan jag länkas vidare till ett felmeddelande: "Authorization required".

Vad är felet? ;) Och ännu viktigare: vad ska jag göra åt det? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor