Plaisir Skrivet 21 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2006 Är det bara jag som har hört att även studiebidraget skulle höjas med hundra kronor och inte bara barnbidraget?? För på CSN's hemsida står det att studiebidraget fortfarande är på 950 kronor. Någon som har en förklaring?? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 21 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2006 Mjo, de har sagt det. Finns en topic om detta. Konstigt. Var är mina pengar..? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
jaeger Skrivet 21 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2006 Hur mkt höjdes barnbidraget med? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zack Skrivet 21 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2006 Hur mkt höjdes barnbidraget med? 100 kr tror jag, nu har de 1050 kr. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 21 januari, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2006 (redigerad) Det höjs med 100 kronor har jag för mig... Fuck Zack va först. @Cortez: Ja, jag tror jag läste det där/här första gången. Tror det var en länk till någon sida där det stod att vi skulle få det. Redigerad 21 januari, 2006 av packe_88 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 21 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2006 Så bra då. För jag ska börja få studiebidrag om ett halvår Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 21 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2006 Så bra då. För jag ska börja få studiebidrag om ett halvår Samma här! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 21 januari, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2006 Fast det den här tråden handlar om är ju att vi inte fått några pengar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 21 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2006 Fast det den här tråden handlar om är ju att vi inte fått några pengar Jajävlar, ja . Får väl rädda mitt skinn genom att säga..ehm. jo just det! Jag blev väldigt glad när barnbidraget höjdes. Jag hade ingen aning om att det skulle det förrens brevet singlade ner i brevlådan. (kom som ett brev på posten, så att säga. hohoho ) Plus att man fick 200 retroaktivt. 1200 på ett bräde, inte illa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 21 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2006 Studiebidraget höjs från och med februari.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 21 januari, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2006 Enligt ssu's sida så ska denna ändring inte träda i kraft förrens i Juni och det skall börjas betalas ut retroaktivt i April. Vad fan betyder retroaktivt?? Vet det långt där inne men har inte sovit så mycket på sistonde Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 21 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2006 Jag är väldigt skeptisk till det nuvarande barn/studiebidragssytemet. Man har ingen som helst koll på vad pengarna går till - staten ska inte ge ungdomar pengar till alkohol. Iofs borde det vara föräldrarnas ansvar, men alla bryr sig inte om vad barnen gör med sina stålar. Och höjt bidrag är bara en massa onödiga extrakostnader. Sänk bidraget och använd pengarna till något smartare än att kasta dem på giriga ungdomar. Själv får jag bara 300:- av mitt studiebidrag. Resten behåller föräldrarna, men då slipper jag betala för kläder, osv och kan även få lite saker då och då. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 21 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2006 men alla bryr sig inte om vad barnen gör med sina stålar. Typ raka motsatsen till min mamma. Hon vill veta allt jag köpt och hon har alltid kommentarer om det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 21 januari, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2006 Jag är väldigt skeptisk till det nuvarande barn/studiebidragssytemet. Man har ingen som helst koll på vad pengarna går till - staten ska inte ge ungdomar pengar till alkohol. Iofs borde det vara föräldrarnas ansvar, men alla bryr sig inte om vad barnen gör med sina stålar. Och höjt bidrag är bara en massa onödiga extrakostnader. Sänk bidraget och använd pengarna till något smartare än att kasta dem på giriga ungdomar. Själv får jag bara 300:- av mitt studiebidrag. Resten behåller föräldrarna, men då slipper jag betala för kläder, osv och kan även få lite saker då och då. Men eftersom att föräldrarna får pengarna direkt in på sina konton. Först när du fyller 18 får du dina pengar in på ditt eget konto. Men jag förstår vad du menar med att föräldrarna inte bryr sej om vad deras barn gör. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 21 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2006 (redigerad) Själv får jag bara 300:- av mitt studiebidrag. Resten behåller föräldrarna, men då slipper jag betala för kläder, osv och kan även få lite saker då och då. Så är det väl hos de flesta? Man får vecko/månadspeng när man är yngre och sen hela bidraget när man börjar studera på riktigt. I vår familj fick vi iaf hela studiebidraget när vi började gymnasiet. Men det du sa om att inte ge pengar till alkohol. Även 16-17åringar, som i min mening är mogna för alkohol, får ju studiebidrag, och nåt ska man väl göra på sin fritid? Vissa väljer sig att festa, andra kanske köper datorspel. Ska staten betala det då? Staten betalade ditt DH, då kan väl staten betala min öl. Redigerad 21 januari, 2006 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Azore Skrivet 21 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2006 Först när du fyller 18 får du dina pengar in på ditt eget konto. Jag längtar till måndag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 21 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2006 Först när du fyller 18 får du dina pengar in på ditt eget konto. Det är möjligt för folk under 18 år att skaffa sig ett konto, och föräldrar kan fixa så att de 950 kr:orna skickas över direkt till sonen/dotterns konto när de skickas in eller så kan föräldrarna lägga in själva manuellt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 21 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2006 (redigerad) Det är väl skillnad på alkokol och DH? Det är knappast bra att börja med alkohol när man är 16-17, och inte känner sig själv så bra än. DH är å andra sidan inte heller så hälsosamt, men det är ju bara två ggr per, en del festar varje helg. Jag går i gymnasiet och får inte hela studiebidraget. Det hade varit en annan sak om något studiebidrag inte funnits, och päronen gett dig pengar som du köpt alkohol för. Fast det beror ju också på hur man ser det. Redigerad 21 januari, 2006 av Jacker Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 22 januari, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2006 (redigerad) Det är möjligt för folk under 18 år att skaffa sig ett konto, och föräldrar kan fixa så att de 950 kr:orna skickas över direkt till sonen/dotterns konto när de skickas in eller så kan föräldrarna lägga in själva manuellt. Då står inte kontot i ditt namn.. Eftersom att CSN inte får skicka ut pengar till minderåriga. Att föräldrarna kan föra över pengarna har jag inte sagt någonting om alls. Det är klart att de kan har det själv så. Plus att du inte får öppna konto när du är under 18. Om du har ett konto med ett uttagskort som det står ditt namn på innebär det att dina föräldrar har skrivit på ett papper som ger dig fullmakt till detta konto vilket inebär att det är helt okej för dig att ta ut pengar utan dina föräldrars vetskap (som om någon bryr sig egentligen). Pengarna från CSN kommer alltid in på någon utav dina föräldrars konto innan de kommer till dig (när du är under 18). Även fast det står "Studiebidrag/Barnbidrag" på uttagskvittot så har pengarna varit på din förälders konto innan. Anledningen till att det står detta är för att man kan "döpa" överföringar som sker tex varje månad. Är det något annat jag behöver förklara om banker och liknande?? @Azore: Fyller du 18 på måndag?? Redigerad 22 januari, 2006 av packe_88 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 22 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2006 Anser att man bör införa studieLÖN. Alltså att man får minst tolvtusen i månaden av staten för att man pluggar. Jag ser på en hög utbildning som en investering från statens sida, som personen i fråga betalar tillbaks i form av skatt... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts