Jump to content

Studiebidraget?

Plaisir
 Share

Recommended Posts

Fast det den här tråden handlar om är ju att vi inte fått några pengar :wub:

Jajävlar, ja :wub: . Får väl rädda mitt skinn genom att säga..ehm. jo just det! Jag blev väldigt glad när barnbidraget höjdes. Jag hade ingen aning om att det skulle det förrens brevet singlade ner i brevlådan. (kom som ett brev på posten, så att säga. hohoho :unsure: )

Plus att man fick 200 retroaktivt. 1200 på ett bräde, inte illa. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väldigt skeptisk till det nuvarande barn/studiebidragssytemet. Man har ingen som helst koll på vad pengarna går till - staten ska inte ge ungdomar pengar till alkohol. Iofs borde det vara föräldrarnas ansvar, men alla bryr sig inte om vad barnen gör med sina stålar. Och höjt bidrag är bara en massa onödiga extrakostnader. Sänk bidraget och använd pengarna till något smartare än att kasta dem på giriga ungdomar.

Själv får jag bara 300:- av mitt studiebidrag. Resten behåller föräldrarna, men då slipper jag betala för kläder, osv och kan även få lite saker då och då. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väldigt skeptisk till det nuvarande barn/studiebidragssytemet. Man har ingen som helst koll på vad pengarna går till - staten ska inte ge ungdomar pengar till alkohol. Iofs borde det vara föräldrarnas ansvar, men alla bryr sig inte om vad barnen gör med sina stålar. Och höjt bidrag är bara en massa onödiga extrakostnader. Sänk bidraget och använd pengarna till något smartare än att kasta dem på giriga ungdomar.

Själv får jag bara 300:- av mitt studiebidrag. Resten behåller föräldrarna, men då slipper jag betala för kläder, osv och kan även få lite saker då och då. :unsure:

Men eftersom att föräldrarna får pengarna direkt in på sina konton. Först när du fyller 18 får du dina pengar in på ditt eget konto.

Men jag förstår vad du menar med att föräldrarna inte bryr sej om vad deras barn gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så är det väl hos de flesta? Man får vecko/månadspeng när man är yngre och sen hela bidraget när man börjar studera på riktigt. I vår familj fick vi iaf hela studiebidraget när vi började gymnasiet.

Men det du sa om att inte ge pengar till alkohol. Även 16-17åringar, som i min mening är mogna för alkohol, får ju studiebidrag, och nåt ska man väl göra på sin fritid? Vissa väljer sig att festa, andra kanske köper datorspel. Ska staten betala det då? Staten betalade ditt DH, då kan väl staten betala min öl.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Först när du fyller 18 får du dina pengar in på ditt eget konto.

Det är möjligt för folk under 18 år att skaffa sig ett konto, och föräldrar kan fixa så att de 950 kr:orna skickas över direkt till sonen/dotterns konto när de skickas in eller så kan föräldrarna lägga in själva manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl skillnad på alkokol och DH? Det är knappast bra att börja med alkohol när man är 16-17, och inte känner sig själv så bra än. DH är å andra sidan inte heller så hälsosamt, men det är ju bara två ggr per, en del festar varje helg.

Jag går i gymnasiet och får inte hela studiebidraget. Det hade varit en annan sak om något studiebidrag inte funnits, och päronen gett dig pengar som du köpt alkohol för. Fast det beror ju också på hur man ser det.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är möjligt för folk under 18 år att skaffa sig ett konto, och föräldrar kan fixa så att de 950 kr:orna skickas över direkt till sonen/dotterns konto när de skickas in eller så kan föräldrarna lägga in själva manuellt.

Då står inte kontot i ditt namn.. Eftersom att CSN inte får skicka ut pengar till minderåriga. Att föräldrarna kan föra över pengarna har jag inte sagt någonting om alls. Det är klart att de kan har det själv så.

Plus att du inte får öppna konto när du är under 18.

Om du har ett konto med ett uttagskort som det står ditt namn på innebär det att dina föräldrar har skrivit på ett papper som ger dig fullmakt till detta konto vilket inebär att det är helt okej för dig att ta ut pengar utan dina föräldrars vetskap (som om någon bryr sig egentligen). Pengarna från CSN kommer alltid in på någon utav dina föräldrars konto innan de kommer till dig (när du är under 18). Även fast det står "Studiebidrag/Barnbidrag" på uttagskvittot så har pengarna varit på din förälders konto innan. Anledningen till att det står detta är för att man kan "döpa" överföringar som sker tex varje månad.

Är det något annat jag behöver förklara om banker och liknande??

@Azore: Fyller du 18 på måndag??

Redigerad av packe_88
Länk till kommentar
Dela på andra sidor