Jump to content

Ilskna föräldrar stoppar Crazy Frog

JMC
 Share

Recommended Posts

Ilskna föräldrar stoppar Crazy Frog

Ringsignalen Crazy Frog kan inte ha undgått någon vid det här laget. Företaget Jamster, mer känt som Jamba i Sverige, ligger bakom den irriterande, men ack så populära ringsignalen. Jamsters affärsmetoder har dock ifrågasatts ett par gånger och företaget har hamnat i blåsväder mer än en gång med en pågående utredning i Storbritannien och stämning i Kalifornien.

Många föräldrar har blivit upprörda då deras barn lagt ner stora summor på företagets tjänster, utan föräldrarnas tillåtelse. Med anledning av detta har Jamster nu lanserat en tjänst som gör att man kan spärra vissa telefonnummer så att de inte kan handla från Jamster. Man matar in ett telefonnummer på Jamsters hemsida, får sedan ett SMS med ett lösenord, vilket man knappar in på hemsidan. På så vis kan endast personer med tillgång till abonnemanget, och inte vemsomhelst, spärra numret hos Jamster. Företaget har tidigare kritiserats mycket för vilseledande reklam och anklagats för att locka med gratis nerladdningar som de facto inte är gratis. Nu hoppas man kunna råda bot på sådan oro med hjälp av denna nya tjänst.

Än så länge finns tyvärr inte tjänsten hos Jamsters svenska filial, Jamba.

Fler nyheter:

Crazy Frog blir barnförbjuden

Den brittiska reklamgranskningsnämnden, ASA, har efter klagomål bestämt sig för att förbjuda tevereklamen med Crazy Frog innan klockan nio på kvällen.

Crazy Frog, den ökända datoranimerade grodan, gör reklam för ringsignaler till mobiltelefoner. Dock framgår det inte särskilt tydligt att det inte gäller ett enstaka köp, utan istället ett abonnemang för köp av mobiltelefonsignaler.

Eftersom reklamen främst tycks vara riktad till barn har det hela slutat med saftiga mobiltelefonräkningar för föräldrarna. För att skydda barnen, eller föräldrarna om man så vill, har ASA infört förbudet.

Företaget bakom reklamen - Jamster, i Sverige mer känt som Jamba, har överklagat beslutet med hänvisning till en undersökning som visar på att bara 3,87 procent av deras kunder är under 16 år. ASA avfärdade dock överklagan relativt snabbt, eftersom undersökningen endast var baserad på samtal till Jamsters kundservice.

Källor: idg.se

Har du använt Jambas tjänster? Skriv varför isåfall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt jambas tjänster :P ... varför?... jag ville ha en sån där Disco software i min mobil ;P men den funkade inte :D .... det va nåt Java fel så jag kontakta Jamba så fick jag välja nåt annat.... då valde jag en sån ficklampa till mobilen och den funkade inte heller! B) så jag fick välja nåt nytt igen. och jag tog California Love... (Låten med 2Pac)... :unsure::)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor