darkjak Skrivet 22 januari, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2006 Ja, varför inte? Det rersulterar bara i någonting gått. Förutom för alla snåla moderat jävlar som inte tänker ett piss på miljön, fast det är egentligen något gått för dem också bara att dem inte vågar erkänna det(eller för att dem är så korkade så dom fattar inte vad som håller på att hända med vår planet). Men det finns planer på att skaffa biltullar i Köpenhamn och det har dom fått delvis från Sverige. Moderaterna är inte snåla, men dom vill inte försvåra för folket. Som sagt, inför trängselavgifter på platser där det finns mycket smog, som exempelvis Tokyo, Los Angeles, Manhattan, Paris och några ställen till. Men i Sverige finns inte det behovet. Det är dom orsakerna jag har: brist på behov, och inskränkningar på den personliga friheten! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 22 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2006 Moderaterna är inte snåla, men dom vill inte försvåra för folket. Som sagt, inför trängselavgifter på platser där det finns mycket smog, som exempelvis Tokyo, Los Angeles, Manhattan, Paris och några ställen till. Men i Sverige finns inte det behovet. Det är dom orsakerna jag har: brist på behov, och inskränkningar på den personliga friheten! Eller så tar man tunnelbanan. Det går mycket snabbare att åka t-banan än att åka bil kan jag ju säga. Offta att man kommer igenom essingeleden utan kö... pluss att det är billigare med t-banan/bussen. Folk är bara ute efter bekvämlighet, kunna sätta sig i bilen, bara gasa och svänga. Ta bara bilen när ni VÄRKLIGEN behöver den. Snälla försök. Fler kommer ta efter er och så sprider det sig. Tänk er att ha ett nästan helt bilfritt stockholm Och börga INTE tänka så här nu "men om bara jag slutar köra så gör det ingen skilnad" för det gör skilnad. Och tänker alla så blir det en ond cirkel. Moderater tänker i alla fall inte rätt. Var borgare förut(inte moderat dock) men nu har jag mer blivit röd om man säger så. Visst ni får köra på om ni vill men räkna inte med att stockholm kommer ligga åvan vattenytan om 60 år. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
sebbe68 Skrivet 22 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2006 Eller så tar man tunnelbanan. Det går mycket snabbare att åka t-banan än att åka bil kan jag ju säga. Offta att man kommer igenom essingeleden utan kö... pluss att det är billigare med t-banan/bussen. Folk är bara ute efter bekvämlighet, kunna sätta sig i bilen, bara gasa och svänga. Ta bara bilen när ni VÄRKLIGEN behöver den. Snälla försök. Fler kommer ta efter er och så sprider det sig. Tänk er att ha ett nästan helt bilfritt stockholm Och börga INTE tänka så här nu "men om bara jag slutar köra så gör det ingen skilnad" för det gör skilnad. Och tänker alla så blir det en ond cirkel. Moderater tänker i alla fall inte rätt. Var borgare förut(inte moderat dock) men nu har jag mer blivit röd om man säger så. Visst ni får köra på om ni vill men räkna inte med att stockholm kommer ligga åvan vattenytan om 60 år. Eller så tar man tunnelbanan. Det går mycket snabbare att åka t-banan än att åka bil kan jag ju säga. Offta att man kommer igenom essingeleden utan kö... pluss att det är billigare med t-banan/bussen. Folk är bara ute efter bekvämlighet, kunna sätta sig i bilen, bara gasa och svänga. Ta bara bilen när ni VÄRKLIGEN behöver den. Snälla försök. Fler kommer ta efter er och så sprider det sig. Tänk er att ha ett nästan helt bilfritt stockholm Och börga INTE tänka så här nu "men om bara jag slutar köra så gör det ingen skilnad" för det gör skilnad. Och tänker alla så blir det en ond cirkel. Moderater tänker i alla fall inte rätt. Var borgare förut(inte moderat dock) men nu har jag mer blivit röd om man säger så. Visst ni får köra på om ni vill men räkna inte med att stockholm kommer ligga åvan vattenytan om 60 år. Tunnelbanan e svindyr att åka, kostar typ 60 spänn för tre stationer, orka betala det varje dag, bussen är svindyr den me så sorry. Är aldrig runt essigen så orka bry sig. För att köra bil måste man kunna lite mer än gassa och svänga. Tror knappast nån i typ Barkaby bryr sig om jag kör bil in till stan eller inte. Bilfritt Stockholm, fy fan va tråkigt. Flyttar härifrån då, Stockholm har knappt nått typiskt stadstempo idag, fy fan va dött det blir utan bilar..................... näe fy vill inte tänka på det, halva meningen med att bo i stan är att man vill ha liv och rörelse omkring sig, annars hade jag bott ute i bushen. Precis som sossarna tänker rätt daah, imperialiska svin som tror att dom kan bestämma över hela Sveriges befolkning, varje enskild människa berörs av sossarna idag, fy fan. död åt Personn och Freivalds, en polare dog i Thailand på grund av dom, sega handlingslösa idioter, han låg och ruttnade bort på ett sjukhus, fy fan säger ja bara Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zack Skrivet 22 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2006 död åt Personn och Freivalds, en polare dog i Thailand på grund av dom, sega handlingslösa idioter, han låg och ruttnade bort på ett sjukhus, fy fan säger ja bara Jag tror inte det hade blivit bättre med en annan regering. Du är full av crap. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
sebbe68 Skrivet 22 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2006 Jag tror inte det hade blivit bättre med en annan regering. Du är full av crap. Näe ja utrycker bara min åsikter Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zack Skrivet 22 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2006 Näe ja utrycker bara min åsikter Ja? Full av crapiga åsikter då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 22 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2006 (redigerad) Tunnelbanan e svindyr att åka, kostar typ 60 spänn för tre stationer, orka betala det varje dag, bussen är svindyr den me så sorry. Är aldrig runt essigen så orka bry sig. För att köra bil måste man kunna lite mer än gassa och svänga. Tror knappast nån i typ Barkaby bryr sig om jag kör bil in till stan eller inte. Bilfritt Stockholm, fy fan va tråkigt. Flyttar härifrån då, Stockholm har knappt nått typiskt stadstempo idag, fy fan va dött det blir utan bilar..................... näe fy vill inte tänka på det, halva meningen med att bo i stan är att man vill ha liv och rörelse omkring sig, annars hade jag bott ute i bushen. Precis som sossarna tänker rätt daah, imperialiska svin som tror att dom kan bestämma över hela Sveriges befolkning, varje enskild människa berörs av sossarna idag, fy fan. död åt Personn och Freivalds, en polare dog i Thailand på grund av dom, sega handlingslösa idioter, han låg och ruttnade bort på ett sjukhus, fy fan säger ja bara Men det är ju bara det att bilen är nog inte särskilt mycket billigare. Bensinen kostar ju ganska mycket, sen skatt på det okså(?). Och om man tar tunnelbanan varge dag så köper man ju busskort. Då tror jag man tjänar på det. Ni är ju inte medvetna om vad som kommer hända jorden. En äklig sak är att det är ALLTID är ett grått måln över stockholm, som då är rena föroreningar. Redigerad 22 januari, 2006 av aikjonas12 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
sebbe68 Skrivet 22 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2006 Men det är ju bara det att bilen är nog inte särskilt mycket billigare. Bensinen kostar ju ganska mycket, sen skatt på det okså(?). Och om man tar tunnelbanan varge dag så köper man ju busskort. Då tror jag man tjänar på det. Ni är ju inte medvetna om vad som kommer hända jorden. En äklig sak är att det är ALLTID är ett grått måln över stockholm, som då är rena föroreningar. Jo ja är ganska medveten om vad som händer med miljön, men det e knappast Sveriges fel att jorden går mot sin undergång, länder som USA och Kina är dom riktiga problemen. Grått moln? när det har ja nog aldrig sett. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 22 januari, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2006 Ni är ju inte medvetna om vad som kommer hända jorden. En äklig sak är att det är ALLTID är ett grått måln över stockholm, som då är rena föroreningar. Har varit i Stockholm några gånger, och jag kan säga dig att det inte är mindre moln här på Västkusten (bor nästan ute på buschen) än vad det är där borta. Dom dagarna jag var där fanns inte ett enda moln på himlen. Jag anser att det man tjänar på biltullarna bör läggas på BIDRAG för miljöbilar. Typ, "peka ut en bil du har råd med, så betalar vi mellanskillnaden mellan den och miljöversionen". Alltså: du vill ha en Ford Focus, så lockar staten dig till att köpa miljöversionen genom ett bidrag, som gör att du personligen betalar lika mycket för båda två, genom en rabatt på miljöbilen... I DET scenariot går jag med på trängselskatt, men det här kommer ju ta kål på all handel i Stockholm. Och nej, stockholm kommer inte stå under vatten NÅGONSIN. Varför? Man säger att polerna smälter om man håller på i 150 år till. Fast det finns bara olja så det räcker i 20-80 år enligt olika forskare. Då spricker miljöpartiets snack med en gång! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 22 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2006 (redigerad) Inget måln, sa fel. Det är disit om man tittar längre bort, det kan jag säga. Men det finns risk för att Stockholm ligger under vattenytan. Kan inte lova och jag är inte heller säker men vem vet? Om det fortsätter som det gör nu så kan ju för fasen vad som hälst hända.. Jag anser att det man tjänar på biltullarna bör läggas på BIDRAG för miljöbilar. Typ, "peka ut en bil du har råd med, så betalar vi mellanskillnaden mellan den och miljöversionen". Alltså: du vill ha en Ford Focus, så lockar staten dig till att köpa miljöversionen genom ett bidrag, som gör att du personligen betalar lika mycket för båda två, genom en rabatt på miljöbilen... Jo, det skulle kunna gå till annat som gynnar miljön det håller jag med om faktist men biltullar är bätre en ingenting åtminstone, tycker man kan avskaffa biltullarna när fler har skaffat miljöbilar. Redigerad 22 januari, 2006 av aikjonas12 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
sebbe68 Skrivet 23 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 januari, 2006 HOHOHOHOOHHOHOHOHOOHOHOH....................................KUL Kreativa sätt att undvika biltullarna Det stora testet med biltullar är i full gång i Stockholm. De kreativa sätten att undvika betalning är också full gång. Men är det lagligt, egentligen? Uppfinningsrikedomen har varit stor sedan biltullarna infördes i Stockholm vid årsskiftet. Ilskan över att behöva betala skatt har inneburit att en del bilägare helt enkelt tejpat över texten på sina registreringsplåtar. Det är inte lagligt och leder till böter om man blir stoppad av polisen. Att klistra något på regplåten är förbjudet och där finns praxis sedan tidigare domar. Men hur är det egentligen med alla de nya, kreativa knepen som florerar? Vi kan börja med att se vad lagtexten säger: SFS 2001:650, 7kap: 7§ En nummerskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil. 8§ Registreringsskyltarna skall vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat ej placeras så att skyltarna inte går att avläsa. Rakt bakifrån (framifrån), i en vinkel snett ovanifrån, syns texten ganska tydligt. Vilket tullkameran också fixar att se, oftast. Som synes lämnar lagtexten en del utrymme för tolkningar. Regplåtarna "skall hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas" men det är ju inte detsamma som att de måste kunna avläsas i alla tänkbara vinkar. Det sägs heller inte uttryckligen att betalstationer ska kunna avläsa registreringsplåten. Tolkningen av lagtexten blir säkert föremål för nya domstolsförhandlingar men i skrivande stund finns det inte några klara fall som kan vägleda polismännen i deras bedömningar. För att få en heltäckande lag mot all typ av manipulering av regplåtarna krävs förmodligen någon typ av överenskommelse inom EU - och en sådan process blir knappast speciellt snabb. Reflexspray, som gör skylten helt vit vid blixtbelysning, fungerar inte mot tullkameror eftersom de arbetar med infrarött ljus utan blixt. Men snett ovanifrån försvinner texten helt. Det beror alltså mycket på i vilken vinkel som kameran sitter för att skylten ska bli osynlig. Det enklaste sättet att effektivt dölja sin regplåt är istället att montera en "gangsterkeps" - eller "tullkepa" som den också kallas - som täcker skylten för kamerorna (som sitter ganska högt). Regplåten är fullt möjlig att avläsa från markplanet och därmed är det en tolkningsfråga om den inte därmed också uppfyller "lätt kan avläsas" som det heter i lagtexten. Två tullkepor kostar 400 kronor. Lite mer avancerat är den genomskinliga plastskivan som har ett sinnrikt system av prismor. I rak vinkel till regplåten syns texten tydligt (dock med ett visst "blänk") men i sned vinkel försvinner texten helt eller delvis. Den sneda vinkeln uppåt/nedåt är dock inte lika effektiv på att dölja texten som i sidled, se bilderna. Utan att ha testat kan vi tänka oss att de här plastskivorna är effektiva mot automatiska fartkameror, som står vid sidan av vägen, men de är inte lika säkra mot tullkamerorna. Praktiska tester under januari visar att tullkameran registrerar rätt ibland, ibland inte. Ju snedare vinkel man har mot kameran, desto "bättre" fungerar plastskivan. Man ska alltså inte köra rakt under kameran, om möjligt. Två plastskivor kostar cirka 600 kronor. De uppgifter vi har så här långt, en knapp månad in på nyåret, säger att trafikpolisen inte bötfäller bilister med ovan nämnda plastskiva. Mest avancerat är skylthållaren "Tollfree" som helt enkelt vinklar ner skylten och gör den osynlig. Enligt upphovsmännen är skylthållaren gjord för att "ta bort snö", vilket är den nödvändiga omskrivning som behövs för att man inte ska bli dömd för uppvigling till brott. Tyvärr har vi inte haft möjlighet att testa Tollfreee då de haft svårt att hinna med leveranserna. Är den då laglig? Nej, knappast under de sekunder som skylten är nedfälld - då är inte skylten "lätt att avläsa" som det står i lagtexten. Men sen är det en annan sak att polisen knappast kan stå vid alla tullstationer dygnet runt och kontrollera synligheten på alla fordons regplåtar. Vägverket, som lagt ut avläsningen av regplåtarna till Manpower i Linköping, bryr sig inte över dess eventuella lagbrott. En bild som inte kan visa regplåten lämnas åt sitt öde och leder inte till någon vidare typ av utredning, det är polisens sak att sköta på plats. De som beställt transponder till sin bil har gjort tullförsöket en stor tjänst. Det är nämligen transpondern som är den i särklass bästa, tekniska metoden att registrera en bil på väg in eller ut ur Stockholm. Den information som hittills gått ut till bilägarna ger intrycket att transpondern är en förutsättning för betalning med autogiro, men så är det inte alls. Man kan anmäla sig till autogiro utan transponder och därmed går det att kombinera ovan nämnda försök att undvika biltull, samtidigt som man inte riskerar förseningsavgift (med autogiro betalas avgifterna automatiskt). Att få transpondern på plats har lett till en del obehagliga överraskningar. I instruktionerna står det att monteringen av den självhäftande tejp, som ska klistra transpondern mot insidan av vindrutan, måste ske vid minst 15 plusgrader. Knappast tillgängligt i december-januari… En del bilägare har då använt varmluftpistol och värmt upp rutan, vilket i flera fall lett till spänningar i glaset så att vindrutan spruckit! En bättre metod är att använda professionell häftmassa, så kallad butylgummi (kallas även för en massa andra, otryckbara namn). Hittar man det ingen annanstans så finns det som reservdel hos Volvo, där det använts för att fästa vindrutor (partnummer 1277210). Butylgummit är enormt användbart på i stort sett alla material då det fäster mot allt och behåller sin mjuka, klistriga konsistens oavsett temperatur. Försenad inbetalning av biltull kan bli mycket dyrbar. Om inte avgiften betalas inom fem dagar blir det en påminnelseavgift på 70 kronor. Betalar man inte denna inom fyra veckor tillkommer en avgift på 500 kronor. Fyra veckor senare vill Kronofogdemyndigheten ha ytterligare 500 spänn - vilket alltså innebär att en bortglömd vägtull på 10 kronor kan växa till över tusenlappen på två månader. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kebabkurt Skrivet 24 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 24 januari, 2006 Trängselskatten är utmärkt. Själv åker jag bara kollektivtrafik men om jag åkte bil skull jag endå tycka den var bra. Den värnar om miljön (Som vi nu MÅSTE göra någonting åt) och minskar bilköerna. Mer trafikanter i kollektiv trafiken har det inte blivigt, allt är precis som förr. Om nu sossarna inte får in alla dom pengar de har "slängt bort" så spelar det endå ingen roll för vi får bättre miljö och mindre trafik på vägarna. Om ni nu ska börja tjaffsa om " men om inte biltullarna fanns så skulle vi kunna få en extra penna i skolan" eller "dom kunde ju gjort något annat bra med dom istället" så kom med en bra ide på en "bra sak" de kan göra med pengarna istället. Add : Om pengarna inte skulle gå till biltullar skulle väl hela riskdagen ha en brakfest för dom istället så klaga inte nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 24 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 24 januari, 2006 Trängselskatten är utmärkt. Själv åker jag bara kollektivtrafik men om jag åkte bil skull jag endå tycka den var bra. Den värnar om miljön (Som vi nu MÅSTE göra någonting åt) och minskar bilköerna. Mer trafikanter i kollektiv trafiken har det inte blivigt, allt är precis som förr. Om nu sossarna inte får in alla dom pengar de har "slängt bort" så spelar det endå ingen roll för vi får bättre miljö och mindre trafik på vägarna. Om ni nu ska börja tjaffsa om " men om inte biltullarna fanns så skulle vi kunna få en extra penna i skolan" eller "dom kunde ju gjort något annat bra med dom istället" så kom med en bra ide på en "bra sak" de kan göra med pengarna istället. Add : Om pengarna inte skulle gå till biltullar skulle väl hela riskdagen ha en brakfest för dom istället så klaga inte nu. Riktigt riktigt. Sen tenkte jag på det här med att det kostar en hel del och att pengarna kan gå till annat. Men pengarna som man får in genom biltullarna går ju förhoppningsvis till annat arbete som resulterar i bätre miljö. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kebabkurt Skrivet 24 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 24 januari, 2006 Riktigt riktigt. Sen tenkte jag på det här med att det kostar en hel del och att pengarna kan gå till annat. Men pengarna som man får in genom biltullarna går ju förhoppningsvis till annat arbete som resulterar i bätre miljö. Självklart har jag rätt, jag har alltid rätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.