Jump to content

Trängselavgift/skatt

darkjak
 Share

Vad tycker ni om "trängselavgiften"  

75 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Vad tycker ni om trängselavgiften (eller trängselskatten som det bör heta, då man betalar en viss summa varje år istället för att betala en avgift varje gång man passerar tullarna).

Personligen anser jag att hela alltet är fördjävligt.

Fattar inte varför man satsar på att utöka kollektivtraffiken genom bussar... Man bör fixa spårvagnar eller tunnelbana istället, eftersom att dom transportformerna följer sina scheman (bussar tenderar att missa hållplatser, eller köra samma sektion av en viss runda två gånger av misstag där jag bor).

Sen är det helt mobbat att man beskattar bilägarna ytterligare en gång. Skit i att satsa på kollektivtraffiken, lägg vartenda ÖRE man får in från trafiken på forskning, och inom fem år får vi miljöbilar som är billigare än tuggummi...

DÖD ÅT BUSSARNA, LÄNGE LEVE PERSONBILSTRAFFIKEN!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 73
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Citerar sossarna:

Vi lägger ner 3.500.000.000 kr på försök, sedan röstar vi ^_^

Gör något nytta för pengarna fettogöran! Och sluta ta hjälp av vänsterpartiet och miljöpartiet (!) era fegisar...

För de som undrade så hjälpte miljöpartiet socialdemokraterna på vissa vilkor, bl.a att höja bensinskatten och sätta in vägtullarna... detta för att fok inte skall köra lika mycket bil, men det är fan ingen som bryr sig, alla kör ändå!

Och det som stör mig mest är att bara de innanför tullarna får rösta, det är ju de som tar minst stryk, det är de som slipper all trafik inuti city... menmen... hoppas det blir slut på socialdemokraterna snart.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Citerar sossarna:

Vi lägger ner 3.500.000.000 kr på försök, sedan röstar vi ^_^

Gör något nytta för pengarna fettogöran! Och sluta ta hjälp av vänsterpartiet och miljöpartiet (!) era fegisar...

För de som undrade så hjälpte miljöpartiet socialdemokraterna på vissa vilkor, bl.a att höja bensinskatten och sätta in vägtullarna... detta för att fok inte skall köra lika mycket bil, men det är fan ingen som bryr sig, alla kör ändå!

Och det som stör mig mest är att bara de innanför tullarna får rösta, det är ju de som tar minst stryk, det är de som slipper all trafik inuti city... menmen... hoppas det blir slut på socialdemokraterna snart.. :P

Klart att miljöpartiet vill få ut något själva av att hjälpa socialdemokraterna.

Vote: Ingen åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det bör betalas i form av avgift. Annars är det faktiskt rätt okej, folk måste lära sig använda kollektivtrafik. Använd pengarna man får in på forskning för miljöbilar och på bättre och utökad kollektivtrafik.

Varför "måste" folk lära sig med kollektivtraffik?

Om tio år finns miljöbilar i begagnat skick, billiga nog för alla undomar att köpa. Då kommer hela den här multimiljardsatsningen, som ytterligare försvårar situationen för den västerländska bilindustrin att vara helt onödig.

Men då kommer socialdemokraterna vilja ha kvar den, precis som det var med momsen. "Inköpsskatten", som jag tror man kallade momsen på den tiden, skulle vara något som skulle finnas i ett par år, då statsbudgeten hade hamnat i en svacka. Idag, 40 år senare är den kvar, tjugofaldigt högre än då (den var på 1,4% från början). Oavsett vad vi tycker om miljön, kommer man vara tvungen att rösta nej senare, för att det inte ska finnas kvar under resten av våra liv, precis som momsen!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är helt emot. Bort med skiten.

Redan när försöket är igång har det kostat 3.8 miljarder. Som skattebetalare står för.

Hörde på radio att för samma pengar kan man ge 7500 kronor till varje snubbe som skrotar en bil utan katalysator, och då få bort hälften av alla föroreningar.

Och då skulle man ändå ha hälften över. Fler poliser? Bättre sjukvård? Sänka skatterna? Vad som helst. Men det är mycket pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

vute: Lägg ner skiten

Hur FAN kan man lägga ner flera miljarder på ett sånt här idiot projekt, kommer nog bli permanent dessutom om sossarna blir omvalda.

Sen e det här me röstningen jäkla konstig, bara dom innanför tullarna får rösta, hela det konceptet känns bara fel, utgången känns ganska given redan från börjar, dom som bor inne i Stockholm röstar självklart Ja till tullarna eftersom dom tycker att det e bra med mindre trafik inne i city och resten av stan, om alla dom hundratusentals som pendlar in varje morgon hade haft röstrött hade det blivit ett nej, det visste sossarna å miljöpartiet självklart eftersom dom planerat det här i typ 3 år?.

Det mest ironiska i det hela är att politikerna slipper avgifterna, dom som inför skiten slipper betala.

Sen inför man 10 nya busslinjer istället, så jävla korkat eftersom alla nya linjer går från förorterna, där köerna knappast kommer att minska, vilket betyder dryga förseningar, me darkjak, spårvagnar eller bygga ut t-banan skulle va bättre.

Ps: ska sno Nuders reg-skylt.

fattar inte riktigt hur man tänker när man säger att man inte bryr sig eller blir berörd, att man lägger ner flera miljarder på tullarna drabbar väl hela sverige eller? många andra projekt runt om i Sverige som blir fördröjda eller läggs på is på grund av att sossarna prioterar helt fel saker.

BORT MED SOSSARNA Å BILTULLAR

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker faktiskt det är rätt bra.

Ni som säger att det är otroligt att lägga ner miljarder kronor får också tänka på att avgiften drar in en del också. Tex första dagen drog dem in 1.3 miljoner vilket blir 474.5 miljoner på ett år, och på 10 blir det 4745 miljoner. Visst, det kommer ta ett tag innan alla pengar är igenhämtade men sen blir det bara vinst. Iallafall lär det bli så om inte dom nedras Moderaterna får makten. I hate then so much ...

Aja, jag tycker det är rätt bra. Mindre utsläpp från bilmotorer också. ^_^

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är automatiskt för allt som försöker minska bilkörandet så visst är det en utmärkt idé!

Men jag vet inte om trängselskatterna i Stockholm har funkat bra eller dåligt. Väntar på en objektiv undersökning, som inte är gjord av Dagens Nyheter. Hoho fan va dryga dom var när dom i en veckas tid BARA publicerade artiklar om hur dåligt trängselskatten skulle bli och hur stackars barnfamiljer (som dom aldig någonsinn har brytt sig om tidigare) kommer att lida! Och sen när det inte fanns mycket mer att klaga på så gjorde dom ett halvsidereportage (inklusive notis på framsidan) om hur svårt det var att fästa sensorerna på vindrutan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker faktiskt det är rätt bra.

Ni som säger att det är otroligt att lägga ner miljarder kronor får också tänka på att avgiften drar in en del också. Tex första dagen drog dem in 1.3 miljoner vilket blir 474.5 miljoner på ett år, och på 10 blir det 4745 miljoner. Visst, det kommer ta ett tag innan alla pengar är igenhämtade men sen blir det bara vinst. Iallafall lär det bli så om inte dom nedras Moderaterna får makten. I hate then so much ...

Aja, jag tycker det är rätt bra. Mindre utsläpp från bilmotorer också. :P

Trängselskatten kommer inte ens finnas ett år vilket betyder att vi kommer slösa ett par miljarder på ett jävla försök, 417 miljoner på ett år är småpengar jämfört med kostnaderna för försöket som lungt kommer att gå på över 5 miljarder lägga ner ännu mer pengar på nya buss linjer e ju bara mer idiotiskt, läste nånstans att SL "ångrar sig" eller nåt, lite väl sent nu va ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är automatiskt för allt som försöker minska bilkörandet så visst är det en utmärkt idé!

Men jag vet inte om trängselskatterna i Stockholm har funkat bra eller dåligt. Väntar på en objektiv undersökning, som inte är gjord av Dagens Nyheter. Hoho fan va dryga dom var när dom i en veckas tid BARA publicerade artiklar om hur dåligt trängselskatten skulle bli och hur stackars barnfamiljer (som dom aldig någonsinn har brytt sig om tidigare) kommer att lida! Och sen när det inte fanns mycket mer att klaga på så gjorde dom ett halvsidereportage (inklusive notis på framsidan) om hur svårt det var att fästa sensorerna på vindrutan.

Ok, ett tips är ju att sluta läsa DNA. Gissar på att sossarna kommer att göra nån typ av "utvärdering" i sommar, hur bra det gått och hur mycket dom tjänat på det, e det en sån typ a seriös underökning du väntar på eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta ^_^

Vad har alla emot bilkörning?

Sverige är ett av de länder där procentandelen sålda miljöbilar är högst, och växer snabbast... Alltså kommer miljöpåverkan att minska oavsett hur man gör med trängselskatten. Felet är det att, då väl alla kör omkring med miljöbilar, så kommer det hela finnas kvar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor