Jump to content

Officiella thé-tråden!

okka
 Share

Recommended Posts

Hmm. Då är det nog bara du som är allmänt dålig eftersom jag lyckas varje gång.

Iskall ska det inte vara, utan lagom.

Jo du gubben lilla! Klart det ska vara iskallt! Sen är jag ganska usel på att ha mjölk i te eftersom jag så sällan dricker varmt te!

Fast det är inget jag sörjer (att jag är dålig med mjölkblandningen) eftersom jag vet att jag äger dig på att grädda pannkakor.

Jag brainstormar hela tiden med nya idéer inom pannkaksgräddandet. Den senaste är en pannkakspizza. Då ska en pannkaka vikas till en pizzaslice!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 229
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Eftersom det inte finns någon tebutik min trakt (närmsta jag känner till ligger tre mil bort), brukar vi [min familj] köpa te på Coop Forum. De har flera olika sorter av löste, och ja... Så är det.

Det var på tal om att köpa te - var, när och hur?

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat dricka en ofantlig mängd isté på sistonde, har nu tänkt att prova på den riktiga varan. Min fråga är nu om ni har några bra tips på té-sorter att prova på, och framförallt, hur njuts det bäst av?

Köp söderté. Lite fruktigt, himla gott och nog rätt så bra för nybörjare.

Hur man gör det är en konst. Jag har en tébryggare från Tefal. Blir rätt bra tror jag. Det är enklast också.

Jag kommer inte ihåg var jag köpte den, men numera verkar det som om Clas Ohlssons har sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köp söderté. Lite fruktigt, himla gott och nog rätt så bra för nybörjare.

Hur man gör det är en konst. Jag har en tébryggare från Tefal. Blir rätt bra tror jag. Det är enklast också.

Jag kommer inte ihåg var jag köpte den, men numera verkar det som om Clas Ohlssons har sådana.

Vad är en tebryggare? Ok, jag kanske kan gissa, dessvärre har jag aldrig hört talas om en sådan apparat.

Själv har jag något som heter tekanna. I den placerar man en sil som man lägger löstet i. Sedan slår man det kokande vattnet i kannan, så att vattnet rinner genom tebladen. Man låter tet dra i några minuter för att det ska bli lagom starkt. Tillsist dricker man det utan några tillsatser.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat dricka en ofantlig mängd isté på sistonde, har nu tänkt att prova på den riktiga varan. Min fråga är nu om ni har några bra tips på té-sorter att prova på, och framförallt, hur njuts det bäst av?

Gillar du krämiga Téer så är Irish Cream ett bra val. Krämig och mjuk smak, men endå något som smakar lämpat. Pröva även Earl Grey Cream, ett av de större råden jag kan ge dig. Det viktiga är att vattnet du kokar téet med är friskt. Spola cirka tio sekunder i kranen för bästa kvalité. När du kokar måste vattnet vara hundra grader då det läggs i koppen. Tillsätt socker eller honung, men, som någon här sa i tråden så förpestar man tydligen téet med socker så pröva med honung, lite mindre än en sked. Sedan kommer vi till mjölken, det som gör téet ännu krämigare (rekommenderas verkligen tiill Irish Cream) men andra té sorter går det lika bra till.

Andvänd aldrig för mycket mjölk! Här har vi färgen!

post-10138-1149626538_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill bli T-drickare, jag slutade dricka T med familjen för at do använde pås-T vilket jag inte tyckte om för att jag tappade smaken om det. Men nu har jag bestämmt mig för att dricka igen, och jag vill ha bra tips på goda T-sorter som är ganska starka i smaken, dock inte för starka, men dom ska inte heller vara milda och smaka vatten utblandat med löv. Nåt gott ska det vara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill bli T-drickare, jag slutade dricka T med familjen för at do använde pås-T vilket jag inte tyckte om för att jag tappade smaken om det. Men nu har jag bestämmt mig för att dricka igen, och jag vill ha bra tips på goda T-sorter som är ganska starka i smaken, dock inte för starka, men dom ska inte heller vara milda och smaka vatten utblandat med löv. Nåt gott ska det vara.

Svårt att skriva Te? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor