Jump to content

Officiella thé-tråden!

okka
 Share

Recommended Posts

Förlåt att det blir dubbelpost men annars kan jag inte dra upp tråden.

Köpte ett extremt gott te igår som jag bara måste rekommendera. Jordgubb & Champagne, kan ge det 5/5. Testa det om det finns i er lokala tebod. :wub:

Det var något nytt. Aldrig hört talas om det. Gillar inte vanligt jordgubbs té så mycket men det kan vara värt att pröva. Heter det bara ''Jordgubb & Champagne''?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 229
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Det var något nytt. Aldrig hört talas om det. Gillar inte vanligt jordgubbs té så mycket men det kan vara värt att pröva. Heter det bara ''Jordgubb & Champagne''?

Ja, fanns ett rött sånt te också, men svart är oftast godare. :wub:

Kokade mig förresten en kopp just, blev alltför sugen när jag satt och skrev om det. :lol:

Redigerad av CurunirOfValinor
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur smakar Påskblandningen? Har för mig att den påminde mig om någon medicin eller något sånt då jag luktade på den för någon vecka sedan, så jag köpte den inte. :ermm:

Påskblandningen smakar säkert som kyckling. Allt smakar ju som kyckling *suck* ^_^

"oj, det här ormköttet smakar som kyckling" *ryser* :rolleyes:

Och till råga på namnet "påskblandning" lär det inte vara helt fel tanke, att det smakar som kyckling alltså. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 4 weeks later...

Drar upp en här nu. Har skaffat en tebryggare, så nu kan jag brygga med pulver, så att det blir bra :rolleyes:

Men jag har bara tråkigt pulver hemma. Leksandsblandning och Earl Grey Citrus.

Ska handla in lite pulver. Var är det bra? Hemskt gärna online, blir mycket smidigare än att behöva dra in till stan nu när jag har prao och jobbar sent.

Men i nödfall funkar nåt fint ställe i stan (Stockholm). Helst inte in på 78 bakgator, utan nära en tunnelbanestation eller nåt sånt.

Säg några roliga sorter också. Ska köpa kanske 4 olika eller nåt sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 1 month later...
Drar upp en här nu. Har skaffat en tebryggare, så nu kan jag brygga med pulver, så att det blir bra :P

Men jag har bara tråkigt pulver hemma. Leksandsblandning och Earl Grey Citrus.

Ska handla in lite pulver. Var är det bra? Hemskt gärna online, blir mycket smidigare än att behöva dra in till stan nu när jag har prao och jobbar sent.

Men i nödfall funkar nåt fint ställe i stan (Stockholm). Helst inte in på 78 bakgator, utan nära en tunnelbanestation eller nåt sånt.

Säg några roliga sorter också. Ska köpa kanske 4 olika eller nåt sånt.

Finns det pulver te? :huh:

Te sorten som är min favorit är "Semester" grymt gott.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Irish Cream är jädrigt gott. Har inte smakat pulver té och lär inte göra det. Hatar allt med pulver.

EDIT:

På Lipton i Colombia arbetar John Cheetham som teavsmakare. Med en hastighet på 300 meter per sekund drar han in teet i munnen, gurglar runt och spottar ut det i en behållare.

- Rökigt, blommigt men ändå friskt, mumlar han till en man som följer efter och antecknar.

John och hans kollegor har cirka 400 ord för att beskriva teets smak och kvalité. Och de provar mellan hundra och tvåhundra sorters te varje dag. Men trots det menar John att han uppskattar te mer nu än innan han började jobba som teavsmakare.

- Jag upptäcker hela tiden nya smaker som jag lär mig uppskatta. Dessutom spottar man ju ut allt te, så när det är rast brukar jag passa på att brygga mig en riktigt god kopp te som jag får dricka upp.

När kvalitén bestämts auktioneras teet ut och säljs över hela världen. Ofta är det te som vi dricker i Sverige en blandning av många olika sorter, anpassade efter svensk smak.

Förutsättningarna för att odla te är de bästa tänkbara på Sri Lanka. Här finns gott om värme och fukt året om. I "The Hill Country" som också kallas för "Lilla England" odlas några av världens finaste teer. Den höga höjden ger smak åt tebladen, som skördas av tamilska teplockerskor.

Brygg en god kopp te på Sri Lankesiskt vis

Först av allt ska man värma upp kannan genom att hälla i hett vatten. Koka sedan upp vatten, ta en sked te per person och häll över det kokande vattnet. Låt dra i 3 - 5 minuter. Rör runt och servera med en gång. Servera med socker, varm mjölk eller citronskivor.

Iste med citron

Brygg extra starkt te genom att använda hälften så mycket vatten som vanligt. Sockra efter smak och häll sedan över teet i en kanna med isbitar och skivad citron. Servera i höga glas med en citronskiva på kanten och med några blad av färsk mynta!

Redigerad av Cyprez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nog att Ärrtvå dricker mest te här!

Själv dricker jag det bara för att vara social ibland, men jag har inget emot Te förutom att det är varmt. Därför har jag med min otroligt finurliga hjärna kommit på att iste passar mig perfekt! Därför dricker jag denna ädla dryck ibland.

Visst räknas iste som te?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nog att Ärrtvå dricker mest te här!

Själv dricker jag det bara för att vara social ibland, men jag har inget emot Te förutom att det är varmt. Därför har jag med min otroligt finurliga hjärna kommit på att iste passar mig perfekt! Därför dricker jag denna ädla dryck ibland.

Visst räknas iste som te?

Jodå. Annars funkar te+mjölk fint, så blir det lite kallare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det funakr ju inte alls! Har man i mjölk tills det blir kallt så smakar det ju ingenting!

Hmm. Då är det nog bara du som är allmänt dålig eftersom jag lyckas varje gång.

Iskall ska det inte vara, utan lagom.

Okka: beställt Söderblandning ännu?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor