Jump to content

Nedskärningar IGEN

darkjak
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 73
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Kan du ge en anledning till att tyskarna startade två världskrig?

Eller att romarna, Napoleon eller Alexander den store försökte erövra världen?

Det finns oräkneliga orsaker till att kriga, som exempelvis råvaror (järnmalm), taktiska fördelar för vidare erövringar, utöka sitt territorium och makt, religion eller för att en diktator råkat få lust med det..

Och här är Idiot War, där jag, som sagt, har gjort en parodi på hur många verkar tänka om hur snabbt det tydligen ska gå att rusta upp: Idiot War!

Första världskriget berodde på att dom var med en allians som österrike vad med i och deras prins blev ju dödad av en serb-ryss. Och där startade hela kriget.

Men andra kan jag hålla med om. Varför skulle tyskarna överhuvudtaget anfalla ryssarna i öst? Vad hade dom gjort? Anledningen var att komma åt oljan i mellanöstern.

Men när dom anföll frankrike sågs det mer som en hämd från första.

Sverige borde ha mera missilförsvar. Marinsoldater är enkla att ubilda och det kan man göra direkt så fort en situation börjar bli spänd och så har man en bra styrka till kriget.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Första världskriget berodde på att dom var med en allians som österrike vad med i och deras prins blev ju dödad av en serb-ryss. Och där startade hela kriget.

Men andra kan jag hålla med om. Varför skulle tyskarna överhuvudtaget anfalla ryssarna i öst? Vad hade dom gjort? Anledningen var att komma åt oljan i mellanöstern.

Men när dom anföll frankrike sågs det mer som en hämd från första.

Sverige borde ha mera missilförsvar. Marinsoldater är enkla att ubilda och det kan man göra direkt så fort en situation börjar bli spänd och så har man en bra styrka till kriget.

Öh...

Varför i helvette försökte dom invadera FRANKRIKE om det var SERBERNA dom var ute efter?

Höll idioterna kompassen upp och ner?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

True true, terrorattacker har ingenting med arméer att göra. Men däremot krig.

Så Darkjak, du får en till guldstjärna och ett fint medgivande av okkapokka den dagen vi kommer sättas i en position då vi tvingas ta oss för pannen och utbrista: "attans, om vi bara skulle vara en stridsmakt så skulle vi kunna slå tillbaka mot ryssarna (och kanske ta över lite område, så har vi mer status på nästa FN-möte (woohoo!))"

Tihi, jag skrattar stilla för mig själv över min thékopp över denna absurda icke-existerande [NEVER] situation.

O'boy.

Hur får du till det sådär fantastiskt mysigt? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är fantastiskt roligt att läsa alla "what if" scenarion som en del målar upp. Om Sverige hade gått med i andra världskriget hade Tyskland fallit en dag tidigare och Sverige hade hyllats som hjältar i århundraden to come. Okej, men nu gick vi aldrig med, och att spekulera om vad som skulle ha hänt, om vi gick med, är grymt ointressant.

En del verkar ha en enorm överto till sitt hemland Sverige. Sverige är världens största och bästa land, och så fort våran militär är under 1000 så kommer alla länder att anfalla oss. Jo visst, alla vill åt Sverige. Porten till resten av världen, whatever.

"Kvalitétskontroll" - Människor som varor, underbart. Fantastich!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Öh...

Varför i helvette försökte dom invadera FRANKRIKE om det var SERBERNA dom var ute efter?

Höll idioterna kompassen upp och ner?

Du har tydligen inte läst histioria i skolan? Anledningen var att Tyskland var i allians med: Österrike-ungern och Italien. Ryssland, Serbien, Frankrike och Storbritanien var en allians. Dom lovade att hjälpa varandra om det blev krig. Och när Österrike hamnade i krig med Ryssland så förklarade tyskland krig mot ryssland, frankrike och storbritanien för att dom är i samma allians. Och där efter anföll man frankrike.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har tydligen inte läst histioria i skolan? Anledningen var att Tyskland var i allians med: Österrike-ungern och Italien. Ryssland, Serbien, Frankrike och Storbritanien var en allians. Dom lovade att hjälpa varandra om det blev krig. Och när Österrike hamnade i krig med Ryssland så förklarade tyskland krig mot ryssland, frankrike och storbritanien för att dom är i samma allians. Och där efter anföll man frankrike.

För att Frankrike kunde mobilisera trupper snabbare än Ryssland. Så man anföll Frankrike snabbt för att sedan kunna gå in i Ryssland innan dom hade vaknat helt...

Och om jag inte minns helt fel så gick det inge' vidare för dom i Frankrike.

Säger inte att du hade fel. Ville bara visa vad jag kan/tror jag kan.

Redigerad av Bubbli
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att Frankrike kunde mobilisera trupper snabbare än Ryssland. Så man anföll Frankrike snabbt för att sedan kunna gå in i Ryssland innan dom hade vaknat helt...

Och om jag inte minns helt fel så gick det inge' vidare för dom i Frankrike.

Säger inte att du hade fel. Ville bara visa vad jag kan/tror jag kan.

Nej dom vann inte. Men dom ville besegra frankrike så snabbt som möjligt för att ta ryssland sen för, att det tog lång tid för dom att samla ihopa armen. Men sen blev det inbördeskrig i ryssland och då kunde tyskland sätta all sin arme på västfronten men dom hade Frankrike, England och USA mot sig där.

Redigerad av Ceone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Schifferplanen, som det kallades, blev ett rejält fiasko. Framryckningen i Frankrike gick bra till en början. Men några mil utanför Paris tog det stopp för tyskarna - ett stopp som varade för resten av kriget. I fyra år låg Frankrike/England och Tyskland i skyttegravar och utkämpade ett krig med helt orörliga fronter. Tänk er själva att bo i en skyttegrav i fyra år. Sticker du upp huvudet ryker det. Om inte det kanske du blir träffad av fiendens artellerield eller andas in senapsgas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Riktiga karlar räds inte kyla!

Nä, men ärligt talat så fattar jag inte var du fått det från...

Det är bara fallskärmsjägare och fjälljägare som är med om det.

Hmmmm om ja var rädd för kyla skulle ja nog inte bo kvar i Arktis (sverige).

Jo min kusin tog lumpen för ett år sen, han förfrös hela foten, dom var TVUNGNA att bygga nån jälla igloo sen skulle dom sova där å vänta på ett "anfall", mmmm kul att LEKA krig i Kiruna.

Han amputerade två tår å har ingen känsel i resten av foten, det e tacken för att man gör lumpen, man blir typ invalid för resten av livet.'

'

Dessutom kan man ju läsa i typ DN att alla befäll eller officerer antastar ett par i veckan, det låter ju kul.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo min kusin tog lumpen för ett år sen, han förfrös hela foten, dom var TVUNGNA att bygga nån jälla igloo sen skulle dom sova där å vänta på ett "anfall", mmmm kul att LEKA krig i Kiruna.

Han amputerade två tår å har ingen känsel i resten av foten, det e tacken för att man gör lumpen, man blir typ invalid för resten av livet.'

'

Dessutom kan man ju läsa i typ DN att alla befäll eller officerer antastar ett par i veckan, det låter ju kul.

Synd om honom...

Vilken post hade han?

Det finns nånting för alla i försvaret.

Behöver inte vara vidare riskfyllt. Exempelvis vet jag en snubbe som ska utbilda sig till läkare. Han ska gå lumpen och utbildas till sjukvårdare.

En tjej i min klass funderar på att ta någon form av räddningstjänstutbildning i lumpen...

Försvaret är mer än bara infanteri och jägare!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

'

Dina argument håller inte. Dem förser dig inte med kläder du förfryser dig i. Antingen hade han inte klätt sig tillräckligt eller så hade han inte snört sina kängor. Du verkar tro att man skickas ut på övning i syftet att genomleva ett helvete.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt Jacker, ingen hade ordentlig utrustning efterom dom hade en sadist som befäll, han berättade att dom skulle få sova med renarna mitt i natten, vem orkar knatta tillbaka till Kiruna mitt i natten, typ ingen.

Som sagt, din kusin valde fel post vid fel anläggning.

Och vad för dojor hade han på sig när han förfrös foten? Det här fallet bör han anmäla. Inte anmäla försvarsmakten, utan den specifika person som gav order om den tunna dräkten (om det nu inte var så att din kusin faktiskt VAR en slarver).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor