Jump to content

"Var bor du och vilken dialekt talar du?"- tråden

Jacker
 Share

Recommended Posts

Det är vad alla vi Östgötar tror. Sedan när man hör sig själv på band, så inser amn att man har trott fel. Det är den bittra sanningen. :unsure:

Japp, vi östgötar tror vi pratar rikssvenska.

Men min tyskalärare sa att hon tyckte jag hade stark östgötsk dialekt, hon är inte från östergötland det var därför hon kännde det så starkt, mina kompisar tänker t ex inte på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 234
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

90% av alla "Svenska" posskådisar är från skåne och Danmark. Så om du bor i Sthlm verkar det väldigt konstigt.

Nej nej, inga omoraliska aktiviteter förekommer här (En tia till den som vet från vilken film det är ifrån), Jag pratar bara svenska som en tysk, som råkar vara porrskådespelare och heter Wolfgang.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pre-EDIT: OMG vad långt det blev, sorry...

Hahahaha :ermm: jag kollade den där länken (http://swedia.ling.umu.se/snabbmeny.html) och letade efter Norrköpingska, men det fanns ingen sån. Däremot kände jag igen bra många dialekter från området, även om jag aldrig är där. "Rimforsa, yngre man" var normalast av de jag lyssnade på men det var ju inte äkta östgöska tycker jag. Att de dessutom satt en fotnot vid "ta dän" var underbart. "Ta dän" ( [tá 'däan] , = ta bort) är ju det som vi använder sjukt mycket i Östergötland, förmodligen på lite andra ställen också.

Det som mest förvånat mig med svenska språket över huvud taget är att det inte alls är likt den skriftliga svenskan. Ta vilken mening som helst, t ex nån i denna post, och läs den högt för dig själv. Det kommer, oavsett hemvist, inte alls låta likadant som det är tänkt. Vissa ord dras ihop, andra sluddras över, medan vissa förvrängs till något helt annat än skriften. Ändå måste jag säga att svenskan är mer logiskt uppbyggt (skrift -> tal) än danskan... norskan är ganska lik trots allt.

Och vad gäller min dialekt så är den ganska rikssvensk, men vissa ord och uttryck är ju såklart lokala. Jag är ganska sluddrig när jag snackar med familj o kompisar, men jag kan helt klart göra mig väldigt rikssvensk om jag pratar med vuxna. Den man förmodligen kan likna mig mest vid är Tjälmokillen, även om jag inte är så "överdriven". Jag är från Norrköping, kan jag ju nämna :P

Lessen för uppsatsen, men det var kul å skriva ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor