eXotic Skrivet 29 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2006 Det är vad alla vi Östgötar tror. Sedan när man hör sig själv på band, så inser amn att man har trott fel. Det är den bittra sanningen. Japp, vi östgötar tror vi pratar rikssvenska. Men min tyskalärare sa att hon tyckte jag hade stark östgötsk dialekt, hon är inte från östergötland det var därför hon kännde det så starkt, mina kompisar tänker t ex inte på det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gizmo91 Skrivet 29 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2006 Jag bor i Älta (sthlm) och pratar Stockholmska? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Elander Skrivet 29 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2006 Jag bor i Hässleholm och talar.."norrskånska" ? ^^ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 29 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2006 Jag bor i Göteborg och pratar väldigt grov göteborska enligt alla andra från andra städer Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 29 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2006 Jag bor i Älta (sthlm) och pratar Stockholmska? Sluta älta om det helatiden nu! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
oskaroskar Skrivet 30 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2006 (redigerad) Jag bor i skåne pratar väll halv skånska. Palla prata bögig stockholmska Tycker verkligen synd om några Redigerad 30 januari, 2006 av oskaroskar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GRIM(back Skrivet 30 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2006 Rikssvenska Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 30 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2006 Bor i Åkersberga(3 mil norr om STHLM), talar dock svenska med tysk porrskådespelarbrytning. 90% av alla "Svenska" posskådisar är från skåne och Danmark. Så om du bor i Sthlm verkar det väldigt konstigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alpha Skrivet 30 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2006 (redigerad) Bor i Malmö och pratar rikssvenska. Inte så konstigt eftersom jag innan bodde på Öland. Redigerad 30 januari, 2006 av Alpha Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
jaeger Skrivet 30 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2006 90% av alla "Svenska" posskådisar är från skåne och Danmark. Så om du bor i Sthlm verkar det väldigt konstigt. Nej nej, inga omoraliska aktiviteter förekommer här (En tia till den som vet från vilken film det är ifrån), Jag pratar bara svenska som en tysk, som råkar vara porrskådespelare och heter Wolfgang. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
rabarben Skrivet 31 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2006 Jag bor i skåne pratar väll halv skånska. Palla prata bögig stockholmska Tycker verkligen synd om några Nordvästskånska ftw! KOnstigt att ingen har reagerat om det där du sa Själv pratar jag nog lite Bjuvskånska... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
virre cool Skrivet 31 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2006 Bor så långt ner i skåne man kan komma, eller nästan ialf snackar skånska Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gizmo91 Skrivet 31 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2006 Sluta älta om det helatiden nu! Haha Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr Gränd Skrivet 31 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2006 Bor i en liten förort några 3-4 mil utanför Stockholm och pratar stockholmska. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kebabkurt Skrivet 1 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2006 Bor i stockholm, pratar Ren svenska. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
HOWHOW Skrivet 1 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2006 Hudiksvall. Norska. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 1 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2006 Bor i stockholm, pratar Ren svenska. Ren svenska? Är allt annat smutsigt eller nåt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 1 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2006 Ren svenska? Är allt annat smutsigt eller nåt? Förmodligen menar han att han pratar svenska och ni andra något "broderspråk" till svenskan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
rabarben Skrivet 1 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2006 Förmodligen menar han att han pratar svenska och ni andra något "broderspråk" till svenskan Nä nu jävlar! Nu startar jag en tråd till! *ironi* Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 1 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2006 Pre-EDIT: OMG vad långt det blev, sorry... Hahahaha jag kollade den där länken (http://swedia.ling.umu.se/snabbmeny.html) och letade efter Norrköpingska, men det fanns ingen sån. Däremot kände jag igen bra många dialekter från området, även om jag aldrig är där. "Rimforsa, yngre man" var normalast av de jag lyssnade på men det var ju inte äkta östgöska tycker jag. Att de dessutom satt en fotnot vid "ta dän" var underbart. "Ta dän" ( [tá 'däan] , = ta bort) är ju det som vi använder sjukt mycket i Östergötland, förmodligen på lite andra ställen också. Det som mest förvånat mig med svenska språket över huvud taget är att det inte alls är likt den skriftliga svenskan. Ta vilken mening som helst, t ex nån i denna post, och läs den högt för dig själv. Det kommer, oavsett hemvist, inte alls låta likadant som det är tänkt. Vissa ord dras ihop, andra sluddras över, medan vissa förvrängs till något helt annat än skriften. Ändå måste jag säga att svenskan är mer logiskt uppbyggt (skrift -> tal) än danskan... norskan är ganska lik trots allt. Och vad gäller min dialekt så är den ganska rikssvensk, men vissa ord och uttryck är ju såklart lokala. Jag är ganska sluddrig när jag snackar med familj o kompisar, men jag kan helt klart göra mig väldigt rikssvensk om jag pratar med vuxna. Den man förmodligen kan likna mig mest vid är Tjälmokillen, även om jag inte är så "överdriven". Jag är från Norrköping, kan jag ju nämna Lessen för uppsatsen, men det var kul å skriva Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts