^MeTaNoLiC^ Skrivet 15 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2006 Trollhättan/trollhättska.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Dusse Skrivet 15 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2006 (redigerad) .. Redigerad 8 juli, 2020 av Dusse Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Elander Skrivet 15 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2006 Bor i skåne och pratar nått som inget vet vad det är.. Vissa säger att det låter som om jag kommer från sthlm/gbg/malmö med mera... jag vet inte! *identitets kris* Vart i Skåne bor du? Om du bor i Norra så kan det ju förklara lite av saken.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 15 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2006 Bor i Göteborg, när folk från andra städer hör mig prata säger dom att jag har sjukt grov göteborgska Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 15 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2006 Vart i Skåne bor du? Om du bor i Norra så kan det ju förklara lite av saken.. Nord-Östra, har bara bott här i 3 år.. Bodde i Syd-Västra innan^^ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 15 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2006 Kalixmål, Utsedd till SVeriges vackraste dialekt av aftonbladet Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pKz Skrivet 15 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2006 Sandviken, Sandvikenmål. Vi tar bort E, i t.ex SandvikEn, så det blir Sandvikn, Affärn, Hästn. Osv. Hah. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arman Skrivet 15 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2006 Ren göteborgare är jag vettö! É du helt go ellä!? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 15 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2006 Hittade denna sidan... Där kan du kolla vilken dialekt du har (om man inte vet) http://swedia.ling.umu.se/snabbmeny.html Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 15 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2006 Kalmaritiska, fast inte ren bonnkalmaritiska, utan bara mer problem med "rullander r" och så Kalmaritiskan är nog den fulaste dialekten förutom öländska och skånska Det kan jag faktiskt hålla med om. Jag själv pratar knappt öländska överhuvudtaget men det låter verkligen förjävligt när man hör någon prata ren öländska Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MR_Lene Skrivet 15 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2006 Värmland, Värmlänska Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 15 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2006 Linköping, Östergötland. Talar inte östgötska utan Rikssvenska.. Av någon anledning har jag klarat mig ifrån östgötskan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Stian Skrivet 16 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2006 Spånga, 10 minuter med pendel från stockholm C. Rikssvenska. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FishShit Skrivet 16 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2006 Bor i hälsingland....! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 16 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2006 Har bott halva mitt liv i Kalmar och halva i Borgholm men pratar varken öländska eller kalmaritiska. Själv tycker jag att det är rikssvenska men många säger att jag ofta har göteborgs-´ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 16 januari, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2006 (redigerad) Skånska är nog den dialekt som är lättast att skriva. Dewt twycker iwallafall jawg. Eller wtf, glöm det. Men det är mycket svårare att skriva på närkiska. Lätt att tala däremot - bara att låta gnällig och surra på I:na. Fast dem som bor väster om mig pratar en mycket mer vass form av närkiska. Lite roligt att de flesta stockholmare verkar tro att det är rikssvenska. Lyssna på hur t.ex. Vanheden eller Uggla talar, det är stockholmska. Redigerad 16 januari, 2006 av Jacker Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 17 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2006 Smålänska - http://swedia.ling.umu.se/Ljud/Gotaland/Sm.../jar_ym_pbN.wav Västergötska - http://swedia.ling.umu.se/Ljud/Gotaland/Va.../kor_ow_pbN.wav http://www.habokommun.se/kartor/imageskartor/habokommun.gif Jag bor i Fagerhult. Som tillhör Habo kommun. Som i sin tur tillhör Västergötland. Men eftersom Jönköping är den närmaste staden så är alla skolor och sånt där. Släkten kommer från borås och Tidaholm så från det hållet har jag fått västgötskan. Det bonniga i mitt talspåk. Sen så går man i skola och har massa kompisar från Jönköping. Där ifrån kommer småländskan. Sen blandar man det och förfinar det lite. Så snackar jag. Kan därimot snacka båda dialekterna flytande så jag knappt förstår mig själv. Fast så är det ju iof med alla dialekter nästan. Jag tycker det är skitkul att fåna sig med sin röst. Kan gå flera dagar när jag snackar som en göteborgare eller skåning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 17 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2006 Linköping, Östergötland. Talar inte östgötska utan Rikssvenska.. Av någon anledning har jag klarat mig ifrån östgötskan Det är vad alla vi Östgötar tror. Sedan när man hör sig själv på band, så inser amn att man har trott fel. Det är den bittra sanningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chiligr Skrivet 17 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2006 Rikssvenska...kan råka blanda in sandviksmålet ibland...!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
jaeger Skrivet 29 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2006 Bor i Åkersberga(3 mil norr om STHLM), talar dock svenska med tysk porrskådespelarbrytning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts