Jump to content

"Var bor du och vilken dialekt talar du?"- tråden

Jacker
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 234
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Kalmaritiska, fast inte ren bonnkalmaritiska, utan bara mer problem med "rullander r" och så :wub: Kalmaritiskan är nog den fulaste dialekten förutom öländska och skånska

Det kan jag faktiskt hålla med om. Jag själv pratar knappt öländska överhuvudtaget men det låter verkligen förjävligt när man hör någon prata ren öländska :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skånska är nog den dialekt som är lättast att skriva. Dewt twycker iwallafall jawg. Eller wtf, glöm det. Men det är mycket svårare att skriva på närkiska. Lätt att tala däremot - bara att låta gnällig och surra på I:na. Fast dem som bor väster om mig pratar en mycket mer vass form av närkiska.

Lite roligt att de flesta stockholmare verkar tro att det är rikssvenska. Lyssna på hur t.ex. Vanheden eller Uggla talar, det är stockholmska.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Smålänska - http://swedia.ling.umu.se/Ljud/Gotaland/Sm.../jar_ym_pbN.wav

Västergötska - http://swedia.ling.umu.se/Ljud/Gotaland/Va.../kor_ow_pbN.wav

Jag bor i Fagerhult. Som tillhör Habo kommun. Som i sin tur tillhör Västergötland. Men eftersom Jönköping är den närmaste staden så är alla skolor och sånt där.

Släkten kommer från borås och Tidaholm så från det hållet har jag fått västgötskan. Det bonniga i mitt talspåk. Sen så går man i skola och har massa kompisar från Jönköping. Där ifrån kommer småländskan. Sen blandar man det och förfinar det lite. Så snackar jag. Kan därimot snacka båda dialekterna flytande så jag knappt förstår mig själv. Fast så är det ju iof med alla dialekter nästan. Jag tycker det är skitkul att fåna sig med sin röst. Kan gå flera dagar när jag snackar som en göteborgare eller skåning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...