SlewME Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 (redigerad) Rikssvenska, vad är det? Tal utan dialekt? Svårt att tro att man bor i Stockholm i sånna fall. Ja, rikssvenska är tal utan dialekt mer eller mindre. "Rikssvenska är det symboliska riksspråket för svenskan. Rikssvenska som talspråk anses ofta vara den mest korrekta svenskan." - Susning.nu Redigerad 14 januari, 2006 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
HOWHOW Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Hudiksvall bor jag i, vi pratar väl Rikssvenska här kan jag tro. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dangerboy Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Jag är fett säker på att alla ni sthlmare snackar värsta stockholmskan bara att ni uppfattar de som riksvenska... typ hoa hoa dalgren, jerry williams style Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Jag är fett säker på att alla ni sthlmare snackar värsta stockholmskan bara att ni uppfattar de som riksvenska... typ hoa hoa dalgren, jerry williams style Ey yo walla!! Vad du pratar yao ? Yao hao zaooo!! Zap! Stockholmska finns det inget som heter. Dock har folk som bor inne i stockholm, östermalare osv en "Dialekt" som är fjollig, med e istället för ä osv. Dock tillhö den rikssvenskan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RadiuZ Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Rikssvenska, vad är det? Tal utan dialekt? Svårt att tro att man bor i Stockholm i sånna fall. Rikssvenskan är det Stockholmarna tycker är Sveriges officiella dialekt. Själv anser jag att det inte finns någon officiell dialekt och kallar det stockholmska, precis som de flesta gör (förutom stockholmarna då ) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MiRRe Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Jag bor i trelleborg o snackar skånska... *Stolt Skåning* Böjsor.. Mitt favvo ord i skånskan.. Betyder byxor Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 (redigerad) Eyy!, du bor inom gångavstånd från mig vafan *skaffar hämlig identitet* Btw, tror nog att jag till och mer redan har halft skyddad identitet, orka förklara Redigerad 14 januari, 2006 av aikjonas12 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 *skaffar hämlig identitet* Btw, tror nog att jag till och mer redan har halft skyddad identitet, orka förklara Säger du A får du säga B Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 [ripped off text] Dessutom är östgötska den goooaste dialekten [/ripped off text] Hehe, det säger du bara för att du älskar anders och måns-Måns, va? Jajävlar, det är en skön kille det:) @Hew: Det var precis vad jag tänkte skriva!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crille_ Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Bor typ vid jönköping och jag pratar rikssvenska. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tiger Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 ...Gotland. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Säger du A får du säga B Men då kommer ni kunna veta vad jag heter i efter namn och sen leta upp mig på annat vis en telefonkatalogen. (på någon vänster) Det är ju som att det står i lokaler tex Övervakat av securitas, sen står det inget mer. Inte varför dom övervakar. Så jag säger inte varför jag har halft skyddad identitet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cyper Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Pratar ''normalt''. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Så jag säger inte varför jag har halft skyddad identitet. Hur har man "halft skyddad identitet" ? Är bara halva telefonnummret censurerat ? Är halva efternamnet och halva förnamnet censurerat only ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Hur har man "halft skyddad identitet" ? Är bara halva telefonnummret censurerat ? Är halva efternamnet och halva förnamnet censurerat only ? Bara satt och väntade på en sån komentar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wallemart Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Men då kommer ni kunna veta vad jag heter i efter namn och sen leta upp mig på annat vis en telefonkatalogen. (på någon vänster) Det är ju som att det står i lokaler tex Övervakat av securitas, sen står det inget mer. Inte varför dom övervakar. Så jag säger inte varför jag har halft skyddad identitet. Nu tycker jag du talar om det, mellan oss grannar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
BroDD Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 (redigerad) Iron Maiden - The Wicker Man EDIT: haha ajdå, HELT fel topic Redigerad 14 januari, 2006 av BroDD Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 (redigerad) Nu tycker jag du talar om det, mellan oss grannar Okej, namnet står men inte adressen :"> Så ägda! Plus att bara min mammas namn står. Är du nöjd nu, granne? Redigerad 14 januari, 2006 av aikjonas12 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Bara satt och väntade på en sån komentar. Haha, och jag gav dig den. Kommentaren alltså. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
berit Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Bor i Göteborg och pratar göteborgska min dialekt låter inte så speciell för mig men nån från nån annat ställe skulle nog tycka att jag pratar ganska grov götteboska ^^ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts