saffecool Skrivet 18 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2007 Hmm, svårt att kategorisera vad man talar men det är nog nått dalmål-influerat, har ju bott i dalarna den "medvetna" delen av mitt liv så förmodligen nått närmast dalmål. Men en sak jag har märkt hur vissa här i Leksand säger (är nyinflyttad) högre, de säger det höggre alltså kort vokal, medan vi andra(?) säger högre med lång vokal och lite liknande skillnader. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
iweX Skrivet 18 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2007 Jämtland, mja kan inte tala Jemska men jag pratar väl halv norrlänska. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
hubbert Skrivet 18 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2007 Bohuslän Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ante_freeman Skrivet 18 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2007 Jag bor i Ludvika, Dalarna och pratar väl Dalmål ^^ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nord Skrivet 18 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2007 Härligt, Helsingborg är fan finast i Skåne! Ja och det visste jag innan! Jag satt i bilen i över en och en halv timme utanför ert sjukhus i förra veckan och väntade! Men inte en ända ambulans kom förbi! :'( Har ni inga sjuka eller det är bara det att ni inte orkar jobba i det fina vädret?! StellHell: Jo jag. Men han hade ju nått att tillföra tråden... Ha, vem har sagt att jag jobbar i Helsingborg? Kom ihåg att jag är timanställd, då ringer dem från alla möjliga håll och vill att jag ska jobba! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 18 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2007 (redigerad) Ha, vem har sagt att jag jobbar i Helsingborg? Kom ihåg att jag är timanställd, då ringer dem från alla möjliga håll och vill att jag ska jobba! Då är det inom ett visst län/kommun? Eller kan dom ringa från Kiruna och säger åt dig att pallra dig dit? Redigerad 18 april, 2007 av RavenE Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
diarrehampus Skrivet 18 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2007 Bor i Hedesunda, utanför Gävle. Pratar väl häsenmål med lite egna inslag Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nord Skrivet 18 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2007 Då är det inom ett visst län/kommun? Eller kan dom ringa från Kiruna och säger åt dig att pallra dig dit? En viss entrepenör, i detta fallet FALCK alternativt KAMBER. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 18 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2007 En viss entrepenör, i detta fallet FALCK alternativt KAMBER. Öhhm, va? Förstår inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 18 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2007 Öhhm, va? Förstår inte. Ambulanser kan idag drivas av privata företag - dvs. inte nödvändigtvis av staten. Det innebär att Nord är anställd som ambulansförare inom Falck(?) och därav även lyder "order" från falck. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nord Skrivet 18 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2007 Ambulanser kan idag drivas av privata företag - dvs. inte nödvändigtvis av staten. Det innebär att Nord är anställd som ambulansförare inom Falck(?) och därav även lyder "order" från falck. Ja, nästan. Jag kan jobba både under Falck och Kamber då jag är timanställd. Ingen fast anställning. Falck och Kamber driver ambulanssjukvården i Skåne. Om jag tror rätt så kommer Kamber att vinna nästa upphandling vilket innebär att Falck kommer förlora entrepenörskapet! Då kommer alla skånes ambulanser gå under Kamber och Region Skåne. Men då söker jag bara en timanställning där i stället. Inga problem. Men nu ska jag ändå läsa till syrra nästa år förhoppningvis! Och SlewME, Ambulanssjukvårdare heter det minsann, ambulansförare är sååå 90-tal! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 18 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2007 Ja, nästan. Jag kan jobba både under Falck och Kamber då jag är timanställd. Ingen fast anställning. Falck och Kamber driver ambulanssjukvården i Skåne. Om jag tror rätt så kommer Kamber att vinna nästa upphandling vilket innebär att Falck kommer förlora entrepenörskapet! Då kommer alla skånes ambulanser gå under Kamber och Region Skåne. Men då söker jag bara en timanställning där i stället. Inga problem. Men nu ska jag ändå läsa till syrra nästa år förhoppningvis! Och SlewME, Ambulanssjukvårdare heter det minsann, ambulansförare är sååå 90-tal! Haha, just det, alla AMBULANSFÖRARE är väl även sjukvårdare idag ^^. Men men, tycker att ambulansförare låter bra. Gillar den gamla goda tiden ^^ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nord Skrivet 18 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2007 Haha, just det, alla AMBULANSFÖRARE är väl även sjukvårdare idag ^^. NÄÄ! Ambulansförare fanns förr när det inte fanns krav på utbildning då ambulansen endast bestod av ett styck bår och två styck blåljus. Idag är det ett halvt sjukhus! Så en ambulanssjukvårdare är en undersköterska med 40 veckors påbyggnadslinje! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 18 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2007 NÄÄ! Ambulansförare fanns förr när det inte fanns krav på utbildning då ambulansen endast bestod av ett styck bår och två styck blåljus. Idag är det ett halvt sjukhus! Så en ambulanssjukvårdare är en undersköterska med 40 veckors påbyggnadslinje! Precis, ambulansförarna förr hade väl inget krav på vidare utbildning egentligen? De körde väl bara? Idag har ambulansförarna sjukvårdsutbildning - precis som du skrev. Eller är jag fel ute? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nord Skrivet 18 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2007 Precis, ambulansförarna förr hade väl inget krav på vidare utbildning egentligen? De körde väl bara? Idag har ambulansförarna sjukvårdsutbildning - precis som du skrev. Eller är jag fel ute? Nej, dem hade inget krav på utbildning, exakt! Men idag är minst en av åkarna på bilen sjuksköterska, och en ska minst vara undersköterska med påbyggnadslinje. Med ALL den utrustningen som finns i bilarna idag så hade det inte räckt med en, "sjukvårdsutbildning" Fast det är klart, du definiera inte sjukvårdsutbildning, men jag tror vi förstår varandra! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts