Jump to content

"Var bor du och vilken dialekt talar du?"- tråden

Jacker
 Share

Recommended Posts

Hmm, svårt att kategorisera vad man talar men det är nog nått dalmål-influerat, har ju bott i dalarna den "medvetna" delen av mitt liv så förmodligen nått närmast dalmål. Men en sak jag har märkt hur vissa här i Leksand säger (är nyinflyttad) högre, de säger det höggre alltså kort vokal, medan vi andra(?) säger högre med lång vokal och lite liknande skillnader.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 234
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Härligt, Helsingborg är fan finast i Skåne!

Ja och det visste jag innan! Jag satt i bilen i över en och en halv timme utanför ert sjukhus i förra veckan och väntade! Men inte en ända ambulans kom förbi! :'(

Har ni inga sjuka eller det är bara det att ni inte orkar jobba i det fina vädret?! :(

StellHell: Jo jag. Men han hade ju nått att tillföra tråden...

Ha, vem har sagt att jag jobbar i Helsingborg? :)

Kom ihåg att jag är timanställd, då ringer dem från alla möjliga håll och vill att jag ska jobba! :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ha, vem har sagt att jag jobbar i Helsingborg? :)

Kom ihåg att jag är timanställd, då ringer dem från alla möjliga håll och vill att jag ska jobba! :(

Då är det inom ett visst län/kommun? Eller kan dom ringa från Kiruna och säger åt dig att pallra dig dit? :wub:

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ambulanser kan idag drivas av privata företag - dvs. inte nödvändigtvis av staten. Det innebär att Nord är anställd som ambulansförare inom Falck(?) och därav även lyder "order" från falck.

Ja, nästan.

Jag kan jobba både under Falck och Kamber då jag är timanställd. Ingen fast anställning.

Falck och Kamber driver ambulanssjukvården i Skåne.

Om jag tror rätt så kommer Kamber att vinna nästa upphandling vilket innebär att Falck kommer förlora entrepenörskapet!

Då kommer alla skånes ambulanser gå under Kamber och Region Skåne.

Men då söker jag bara en timanställning där i stället. Inga problem. Men nu ska jag ändå läsa till syrra nästa år förhoppningvis!

Och SlewME, Ambulanssjukvårdare heter det minsann, ambulansförare är sååå 90-tal! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, nästan.

Jag kan jobba både under Falck och Kamber då jag är timanställd. Ingen fast anställning.

Falck och Kamber driver ambulanssjukvården i Skåne.

Om jag tror rätt så kommer Kamber att vinna nästa upphandling vilket innebär att Falck kommer förlora entrepenörskapet!

Då kommer alla skånes ambulanser gå under Kamber och Region Skåne.

Men då söker jag bara en timanställning där i stället. Inga problem. Men nu ska jag ändå läsa till syrra nästa år förhoppningvis!

Och SlewME, Ambulanssjukvårdare heter det minsann, ambulansförare är sååå 90-tal! :)

Haha, just det, alla AMBULANSFÖRARE är väl även sjukvårdare idag ^^. Men men, tycker att ambulansförare låter bra. Gillar den gamla goda tiden ^^
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, just det, alla AMBULANSFÖRARE är väl även sjukvårdare idag ^^.

NÄÄ!

Ambulansförare fanns förr när det inte fanns krav på utbildning då ambulansen endast bestod av ett styck bår och två styck blåljus.

Idag är det ett halvt sjukhus!

Så en ambulanssjukvårdare är en undersköterska med 40 veckors påbyggnadslinje! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

NÄÄ!

Ambulansförare fanns förr när det inte fanns krav på utbildning då ambulansen endast bestod av ett styck bår och två styck blåljus.

Idag är det ett halvt sjukhus!

Så en ambulanssjukvårdare är en undersköterska med 40 veckors påbyggnadslinje! :)

Precis, ambulansförarna förr hade väl inget krav på vidare utbildning egentligen? De körde väl bara? Idag har ambulansförarna sjukvårdsutbildning - precis som du skrev. Eller är jag fel ute?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, ambulansförarna förr hade väl inget krav på vidare utbildning egentligen? De körde väl bara? Idag har ambulansförarna sjukvårdsutbildning - precis som du skrev. Eller är jag fel ute?

Nej, dem hade inget krav på utbildning, exakt!

Men idag är minst en av åkarna på bilen sjuksköterska, och en ska minst vara undersköterska med påbyggnadslinje.

Med ALL den utrustningen som finns i bilarna idag så hade det inte räckt med en, "sjukvårdsutbildning" :)

Fast det är klart, du definiera inte sjukvårdsutbildning, men jag tror vi förstår varandra!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor