Jacker Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Efter att "Skåne"- tråden väkte en het debatt tänkte jag att vi en gång för alla kunde reda ut det här med hemplats och dialekter. Kanske personen du tyckte var så himla schyst visar sig bo det ställe i Sverige du tycker allra minst om? Jag bor i en mindre ort i Närke - Hallsberg. Vet inte riktigt vilken dialekt jag talar, men det är väl mest närkiska. Har någon nåt emot mig nu? >>Svenska dialekter Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Bor i Malmö, Skåne. Pratar lite skånska och vanligt svenska (blanding typ) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Jag bor i Skåne och min dialekt är skånska. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Frenzy och Ceone: Akta er för Darkjak Jag bor i Kalmar och pratar inte kalmaritiska.. Lite kanske, men jag kan säga r och så Så jag vet inte riktigt vad jag pratar, inte rikssvenska iaf. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 (redigerad) Stockholm och pratar rikssvenska. Redigerad 14 januari, 2006 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Bor i Västervik och pratar..."småländska" antar jag. för er som ej fattar så säger jag bara:Wö wutig wegnwock. ganska bonnigt :"> Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Bor i Botkyrka som ligger väldigt nära Stockholm, pratar rikssvenska (tror jag ) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Östergötland. Sveriges fulaste dialekt enligt mig. Usch och fy för den! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Bor i Botkyrka som ligger väldigt nära Stockholm, pratar rikssvenska (tror jag ) Botkyrka ligger i Stockholm. Inte city men botkyrka är en förort till Stockholm. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tangelito Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Bor i stockholm och pratar rinkebysvenska Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Bor i Västervik och pratar..."småländska" antar jag. för er som ej fattar så säger jag bara:Wö wutig wegnwock. ganska bonnigt :"> Hahaha! Bor du i västervik? Det låter ju skitroligt Min kompis Kalles mormor och morfar är därifrån, och när jag och min andra kompis, Richard var där, så skulle hans mormor säga något till honom och hon sa typ WWOoouuikard. Haha. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bullet Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 (redigerad) Bor 10 mil söder om stockholm och snackar eskilstuna-dialekt typ Ungefär så här : http://swedia.ling.umu.se/Ljud/Svealand/So...a/soa_ym_1i.mp3 Redigerad 14 januari, 2006 av Bullet Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Bor i Skåne och snackar Skånska... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Östergötland. Sveriges fulaste dialekt enligt mig. Usch och fy för den! Säg inte så, östgötska är häftig, jag bor också i östergötland. Men jag pratar inte riktigt östgötska, jag vet inte riktigt vad jag pratar, vi har en egen dialekt här ute i blackaomnrådet, inte riktigt likadan som i norrköping men jävligt nära. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Hehe, när jag hör mig själv inspelad, tycker jag att jag låter lite som Herr och Fru Storch i sällsapsresan. Förresten så klagar folk på att jag säger t.ex. pusselbäjtar (pusselbitar) och fäjn-fäjnt (finfint)! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Hehe, när jag hör mig själv inspelad, tycker jag att jag låter lite som Herr och Fru Storch i sällsapsresan. Förresten så klagar folk på att jag säger t.ex. pusselbäjtar (pusselbitar) och fäjn-fäjnt (finfint)! Så snackar vi när vi ska överdriva Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
BroDD Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Borlänge... pratar typ dalmål... fast inte så brett som den där speedwayföraren Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sir.Per Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Bor i trollhättan och vet inte riktigt vilken dialekt ja pratar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Bor på Öland men pratar, vad jag vet, rikssvenska. Det enda jag har tänkt på hur vi talar skulle isåfall vara att den sista bokstaven i vissa ord plockas bort. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
rabarben Skrivet 14 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2006 Bor i Skåne utanför Helsingborg... Pratar lite Helsingborgs-skånska antar jag... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts