Jump to content

Scareface - The world is yours


Cyper
 Share

Recommended Posts

Notera;

Efter förra årets E3 fick gänget på Radical Entertainment en hel del kritik för hur spelet såg ut, och i all ärlighet så stank det av gamla sopor vid den tidpunkten. Detta är självklart något som varken utvecklingsteamet eller Vivendi gillade att höra, men lyckligtvis beslutades det att de skulle få mer tid på sig och i lugn och ro kunde de göra om all grafik i spelet.

Scarface: The World is Yours

Av Jesper Karlsson Skapad 2006-05-18

Al Pacinos ettrige gangsterkung återvänder i Vivendis actionrökare, argare än någonsin. Gamereactor reste till soliga Marbella för att provspela...

I Brian De Palmas kultklassiska gangsterepos får vi följa hur den unge kubanen Tony Montana arbetar sig uppåt i Miamis undre värld och blir till slut knarkkung av gigantiska mått. Det är den kriminella varianten av den amerikanska drömmen, där en outbildad småbrottsling arbetar sig uppåt i karriären, kantar sin väg med lik och skrattar hela vägen till banken. Tony hamnar på kant med sin största leverantör, något som resulterar i en klassisk slutscen där en groteskt överspelande Al Pacino skriker med usel brytning och leker rövare med sin lilla vän, en automatkarbin med granatkastare. Som vi alla vet får Tony Montana ta emot en redig hagelkärve i ryggslutet och filmen slutar med att han ligger i en fontän med ansiktet nedåt, stendöd.

Men i alla dessa år har vi levt i en lögn, då Tony Montana faktiskt inte dog, utan bara blev svårt skadad. Radical Entertainment och Vivendi Universal har återuppväckt mister Montana och gett honom en ny chans. Efter att ha lurat döden, med några kilo bly i kroppen har han spenderat en hel del tid med att återhämta sig från den blodiga bataljen. Nu är han dock redo att ge igen, och det rejält. Spelets undertitel The World is Yours är ju som bekant Tonys motto som han såg på ett luftskepp en kväll, ett motto som kom att prägla hans liv och hans relationer till andra människor.

Intressant nog är det även en passande beskrivning på spelvärlden som Radical Entertainment placerar oss i. Spelaren placeras i en öppen och fri värld där det gäller att bygga upp Tonys knarkimperium från grunden igen, och i slutändan måste blodig hämnd utkrävas på de som försökte mörda honom. Tony har hela Miami till sitt förfogande med neonupplysta gator och gyllengula stränder och massvis med väg att rulla på. Radical Entertainments bild av Tony Montanas Miami är inte helt olik staden i Grand Theft Auto: Vice City, av förklarliga skäl, och det är inte heller någon slump att spelen i övrigt är ganska lika varandra i upplägget. Filmen var givetvis en av de viktigaste inspirationskällorna när Rockstar gjorde sitt spel och lika mycket har säkert Radical i sin tur låtit sig inspireras av Vice City. Man tar sig runt till fots eller via fordon och gör uppdrag för olika arbetsgivare. För att inte betraktas som en andra klassens skurk måste Tony självklart fixa till sitt hem en smula, skaffa snygg inredning och fylla huset med allehanda rikedomar, lite Pimp my Crib är över det hela.

Garaget är självklart en viktig del av spelet, och även där går det självklart att välja och vraka mellan massor av olika bilar från början av 80-talet. Precis som i filmen kommer Tony att få resa runt till sina vänner och fiender i Sydamerika och på Bahamas för att snacka om vad den gamla goda tiden. Men de som känner Tony vet att han gärna sätter punkt efter en konversation med en smattrande automatkarbin. På vägen mot toppen kommer man att träffa allt från småskurkar och langare, till pirater och bolivianska knarkbaroner. Precis som i filmen bjuder Tony på massor av syrliga repliker och kommentarer till allting, för även om Al Pacino använde en av filmhistoriens sämsta kubanskengelska brytningar i filmen, hade han alltid ett iskallt svar på tal när någon käftade emot.

Efter förra årets E3 fick gänget på Radical Entertainment en hel del kritik för hur spelet såg ut, och i all ärlighet så stank det av gamla sopor vid den tidpunkten. Detta är självklart något som varken utvecklingsteamet eller Vivendi gillade att höra, men lyckligtvis beslutades det att de skulle få mer tid på sig och i lugn och ro kunde de göra om all grafik i spelet. En absolut nödvändighet och väl använd tid för nu ser spelet betydligt mer aptitligt ut. Animationerna är kanske inte alltid de allra bästa, men det är fortfarande gott om tid att putsa på detaljerna. Bilfysiken är godkänd och lagom sladdrig, något vi känner igen oss från Grand Theft Auto-spelen. Ett stort plus är att det i Scarface finns licensierade bilar, bland annat den pimpiga cadillacen med leopardmönstrad inredning.

Visst är det lite av ett kulturmord att återuppväcka en till synes stendöd filmkaraktär och placera honom i ett spel 23 år senare. Jag var givetvis även skeptisk till att Electronic Arts skulle göra spel av Gudfadern, men i ärlighetens namn känns det minst lika obehagligt att se en av mina favoritkaraktärer återuppväckas, bara för att placeras i ett spel som i bästa fall kan bli en bra GTA-kopia. Radical Entertainment verkar dock veta vad de gör, och det finns massor av potential i spelet, bara de förvaltar arvet från filmen på rätt sätt. Utvecklingsteamet har år av erfarenhet av vad det gäller att skapa öppna spelvärldar med massor att göra. Men när man ger sig på att göra en speluppföljare på en av 80-talets största kultfilmer ger man sig på en helt ny utmaning. Men Tony Montana älskar å andra sidan utmaningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 48
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...