Jump to content

En liten ideologi om droger

epix
 Share

Recommended Posts

Ett inlägg med kvalitet.

Förutom vissa detaljer:

Du verkar ha den erfarenhet många här inne eftersträvar.

Du skriver att du sett både för och nackdelar med narkotika, Du har sett de som kan hantera det och leva ett normalt liv, och du har sett de som trillar dit.

Samtidigt berättar du för "The Dude" Hur han skall röka för att få den effekt han eftersträvar.

Låt då säga att "The Dude" tar till sig ditt råd och blir fast, går även senare i livet in på tyngre droger. Har du då bidragit till hans fördärv?

Du nämner själv att vissa har inte psyket, vilket jag antar att du inte känner till om "the Dude".

Jag anser det är brist på omdömme.

Tittar vi sedan på "P-C" som säger -Ye

En kille som ser upp till dig, tycker du är cool, klappar händerna av förtjusning av dina kunskaper.

Han har inte sett det du sett, det betvivlar jag.

Hur tror du han kommer klara hanteringen av droger?

Det är inte upp till dig kan man tycka, de har ju ansvar för sina egna liv.

Men faktum återstår, att om du är en person som andra ser upp till, anser jag att man bör föregå med gott exempel.

Jag vet att så inte sker i samhället, (politiker,poliser osv) tyvärr.

Men som någon nämnde här längre bak i tråden, så är den större delen av medlemmarna här unga, och oerfarna i vad livet innebär. Då är det olämpligt att tala enbart om fördelen med droger.

Visst måste man testa sig fram i livet, men inte ta onödiga risker.

Visst funkar det inte för någon att tala om "DU SKALL ICKE" det får motsatt effekt.

Men jag anser att dina inlägg talar mer för en possitiv bild av droger än en opartiskt 3:e part.

Visst talar du om Possitiva & negativa effekter, Men vilket alternativ tror du ungdommarna ser? De possitiva effekterna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 262
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Honeyoil.. låter erotiskt.

Tack för länken, although - den hjälper mig föga.

Måste vara redigt dyrt att skaffa fram en hel balja med blad. Vad var det? 400:-/9g? Jisses.

Det där är "hemmafixarens" sätt att fixa hasholja. Acetonen förstöra faktist lite av THC'n. Men det är inget som en person märker av. Och det går mycket snabbare och är lättare att göra för en vanlig "Svensson".

En riktig (Och helt klart bäst) hasholja görs på 2 sätt.

1. Man slår canabis plantan mot en väldigt tunn duk. Minns inte vad dom heter, typ som en sil, men det är mer som tyg. Aja, tror ni fattar iaf. Repetera detta och oljan på plantan kommer fastna i duken och du kan sen skrapa av den kletiga geggan.

2. Du gnider plantan mellan handflatorna. Detta är en riktig tidsdödare. Du får iaf oljan på handflatorna som du sen kan skrapa bort.

Dom 2 metoderna ger helt ren Hasholja utan något annat i (som aceton). Därimot så kan man ta allt som blir över (efter du har gnidit det) och göra på aceton sättet. För att verkligen få ut allt ur plantan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*text*

Utöver det Gizmo04 påpekade så måste jag säga att;

1. GTAsajtens forum består mestadels av personer 11-18 år, där användarantalet toppar området kring 14-15. Både det språk du använder och det du propagerar för/emot är i min mening inte särskilt anpassat till din målgrupp.

2. Bara för att du själv lyckats hantera narkotika såpass bra betyder det inte att andra fungerar på samma sätt eller tål lika mycket. Detta upprepar du många gånger och ändå ger du förslag och råd angående just narkotika. Du säger att du provat allt som finns att pröva och mer därtill, och att du ändå kan leva ett "normalt" liv (definiera normalt). Hur vet du att andra skulle kunna klara av det?

3. "Jag tänkte svara lite på vissa inlägg, and make no mistake, om era namn inte dyker upp i de kommande raderna, så är det av den självklara anledningen att det ni skrev varken förtjänar ett svar eller åtanke." My good sir, this is irrelevant and most uncalled for.

4. Din text genomsyrar av självgodhet och jag får vibbar av att du genom detta forum försöker hävda dig själv genom att tala om det du känner till mest - och vi minst - droger, till en skara grabbar 10-15 år yngre än dig.

För att sammanfatta det hela; att debattera med dig (särskilt om detta ämne) är som att försöka springa ikapp en gepard.

Edit: tog bort Mahalos långa text.

Redigerad av skribb
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gizmo04: Jag måste först poängtera att det var min mening att inte propagera för eller emot droger i mitt förra inlägg, jag tyckte det var ganska uppenbart, men visst fanns det väl brister i mitt anförande, som jag nu ska reda ut.

Jag talade helt enkelt om den individuella upplevelsen, dvs. min syn och mina upplevelser av droger, främst med mig själv som observatör men samtidigt deltagare. Jag konstaterade även att alla upplever ett drogrus på olika vis. Jag kanske tycker att det är skönt att röka en joint, men samtidigt finns det personer som tycker att det är värdelöst och inte ser någon mening i det, sen finns det människor som rent ut sagt mår dåligt av att röka. Sedan så finns det en stor skara av människor som varken har någon erfarenhet eller kunskap om droger eller dess inverkan, och därmed avfärdar det som något djävulskt.

Individualismen borde stå i högre rang när det kommer till användning av droger. Så att man på så sätt kan förstå att narkotika definitivt inte är för alla. Och jag har inte uppmuntrat någon att prova på droger, åtminstone inte på ett medvetet plan. När det kommer till råden som jag gav The Dude och epix, så var det helt enkelt på grund av dem redan har använt sig av cannabis. The Dude, om jag inte minns fel, håller på att arbeta på ett projekt om cannabis, och vill därför kunna förstå sig bättre på dess inverkan. Och jag kan garantera att en man som verkligen kan leva sig in drogens kretslopp och förstå varför folk använder sig av det, kommer att skriva en bra mycket bättre uppsats än den man som bara hämtar sin fakta från böcker. Jag menar; tror du att man skulle kunna skriva en bra sexnovell ifall du vore oskuld? Svaret är naturligtvis: nej. Att verkligen kunna förstå, är att uppleva. Att kunna ge fakta betyder inte ett skit ifall du inte har en förklaring av ämnet och kunna bedöma det från egen ståndpunkt.

Håller dock med dig att det den delen av mitt inlägg hade kanske gjort sig bättre som ett PM. Men som jag sa tidigare så är drogupplevelser individuella, och med god kunskap om droger och som den skarpsynte man, jag vet att The Dude är, så är jag knappast orolig över att han skulle falla i ett missbruk. Självklart kan jag inte med all säkerhet bedöma om hans psyke är starkt nog för att motstå ett framtida missbruk, då jag inte känner honom, men om du vill spekulera varför inte dra exemplet: tänk om hans påverkan av cannabis kanske avslutningsvis leder till att han får ett jobb på riksdagen? B) Haho! Du förstår, sådana spekuleringar leder ingen vart; att föreslå att en kille som röker cannabis helt plötsligt ska göra en omvändning och bli sprutnarkoman är lika ignorant som att säga att en kille som dricker ett par bärs på fredagskvällar kanske slutar som en alkoholist. Det är vad jag vill kalla >> den vanlige medborgarens påverkan av skrämselpropaganda.<<

Men om det skulle vara så att det skulle ske att han gick över till tyngre droger, så skulle jag absolut inte känna mig ansvarig, visst skulle jag tycka att det var tråkigt ifall något sånt skulle hända, men i slutändan så är vi alla ansvariga över våra egna handlingar. Jag har varken tvingat eller erbjudit honom droger, och det skulle aldrig falla mig in att erbjuda någon, något som de inte vill ha. Det är vad vi kallar: sunt förnuft, kamrat.

Men å andra sidan; ifall jag fick höra att någon här på forumet skulle börja använda sig av droger för att de tycker att jag är >>cool<< eller på grund av något som jag sagt i tidigare inlägg, då skulle jag känna mig direkt ansvarig. Det är därför jag aldrig har propagerat för droger för någon på den här sidan, förutom mig själv då. Min mening har aldrig varit att folk ska ta efter mina värderingar, utan att de ska kunna lära sig att tänka själva, och visst kan jag hålla med om att det är det väl ganska dumt att sitta här och lägga mina erfarenheter av droger på ett forum fullt av tonåringar som vid det här skedet av livet fortfarande är lättpåverkade och påtagliga för en annan persons tankar. Men sanningen är något som jag alltid kommer att förespråka, vare sig det handlar om de verkliga inverkan av droger eller mänskliga rättigheter. Men som sagt; så ska jag vara mer försiktig över de saker som jag säger här. Inte för att jag tror att jag sagt något så övertygande att de verkligen vill börja använda sig av droger, men för att det är bättre att förstå att jag inte håller några större svar eller värderingar i mitt ägo, I'm just a fuck-up, like everyone else.

Och när det kommer till P-C, och våran milda hat-kärlek-relation gentemot varandra, så är jag ganska säker att >>Ye<< var något >>icke-Mahalo-vänligt<< innan han redigera inlägget.

Skribb: Det flesta av det jag skrev till Gizmo04 kan väl anses som svar på tal för dina synunkter, men jag tycker att vissa punkter tål att upprepas: anledningen till att jag gav epix och The Dude råd, är för att de redan använder sig av droger. Jepp, något som lika gärna kunde ha varit ett PM, men nu bidde det inte så. Att definera normal var en klurig en, din gamla faxapparat. Jag menar helt enkelt att det inte skiljer särskilt mycket mellan mig och t.ex min >>granne.<< Vi har våra dagliga rutiner, vi har våra sysslor att ta hand om, vi har vår ansvarhet, vi måste båda äta mat och dricka vatten för att överleva ;) vi har båda ett behov för socialt umgänge osv. Det enda som skiljer oss åt, är våra vanor. Med risk för att låta som en gammal klyscha; så är vi i grund och botten, alla lika. Men jag har aldrig sagt att alla kan vara lika välanpassad som mig när det kommer till droganvändning, detta är igen ett inslag av den enskilda människans uppfattning av drogernas inverkan. Jag känner dock väldigt många människor som delar mina vanor, och lever ett >>normalt<< liv.

Och du har rätt; mitt lilla >>om-jag-inte-nämner-ditt-namn-så-är-det-för-att-du-är-keff<<uttalande var lite obefogat, då det fanns många som skrev en hel del vettiga saker i den här tråden.

Och självklart så dryper mitt inlägg av självgodhet. Det var precis vad jag ville att det skulle göra. För att jag helt enkelt ville döda den här debatten så snabbt som möjligt, var jag tvungen att ge min insyn på ämnet, vilket inte kan berättas utan lämna ett spår av >>inbillad överlägsenhet.<< Jag såg den här tråden för ett par dagar sen och tänkte: "jag tänker inte blanda mig i en sån här diskussion igen". Mest på grund av brist på intresse och för att jag är väldigt upptagen med andra saker dessa dagar.

Jag blev bara irriterad av allt skitsnack som skrevs här, och jag tänkte; att det enda sättet att ta död på den här debatten är att ta till det tunga artilleriet. Jag har inget större behov av att hävda mig, och jag ville inte ta del av den här diskussionen från första början, men det började klia något otroligt i skrivfingrarna, och jag var helt enkelt tvungen att ge med mig. Men om sanningen ska fram, så har jag alltid varit förvånad över att så många tar till sig det som jag säger, då jag oftast har haft ålderns övertag över mina motdebattörer. Kan egentligen inte se stolthet i att verbalt bryta nacken på mina 15 åriga offer.

The Dude: jag är inte utbildad journalist. Jag är utbildad i samhällsvetenskap. Journalistik är något som jag snubblade på för ett par år sen, med hjälp av en vän till familjen, but that ship has sailed. Får väl skylla mig själv.

Nej, nu har jag fått nog att skriva långa utredande inlägg. Fock this! som dem säger på göterborgska.

- ideoidpwepåerkderoåskdco!

Redigerad av Mahalo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mahalo .

Jag vill inte riva upp detta egentligen. Men eftersom att många förmodligen såg en sida utav mig som vanligtvis inte finns där visade sig. Du skrev att vissa inlägg inte var värda att svara på, det kan jag hålla med om men jag vet att du blandannat syftade på mina inlägg. Min reaktion igår är inte acceptabel, det vet jag inte. Det som jag skrev kunde jag ha klarat mig utan. The Dude skrev att jag är lagensman men även vi har fel och brister, ingen där stålmannen så att säga.

Detta inlägg är inte riktat till dig men du tog upp det så jag passar på att svara och förklara vad som hände. Varför jag överreagerade igår beror på att jag har extremt svårt för P-C. En person med den attityden går mig på nerverna, det har han gjort länge men igår så small det, jag fick nog. Vissa kan ta illa upp utav att han har dålig attityd eller att han säger spydiga saker.

Folk kanske tänker att jag är "omogen" för att jag gjorde det, men hey! Alla har fel och brister. Kan lova att alla här har någon gång fått ett utbrott eller gjort något man ångrar och jag kan även förlåta en person som har fått det då jag vet att man bara är människa. Jag ber inte er att tycka bra om mig nu eller att ni ska förlåta mig men jag vill i alla fall få förklarat vad som hände igår, det är lika bra att få det gjort. Sedan att pKz hoppar in och spelar allan i ett bråk som är mellan P-C och mig gör ju även att jag måste försvara mig mot två och dessutom blev mer och mer förbannad. Även tweak var emot mig då(kändes det som) vilket gjorde att det även blev tre att försvara sig emot. Ni vet själv vad man gör när man är i underläge.

Vi har en reptilhjärna och en vanlighjärna. Reptilhjärnan är precis som hos djur, vi försvarar oss. Detta ligger långt tillbaka i tiden. När reptilhjärnan går igång så kan vad som helst hända men vissa får hjälp utav den andra hjärnan att på ett eller annat sätt kontrollera reptilhjärnan. Jag hamnade i en anfallsposition vilket gjorde att min reptilhjärna började jobba.

Jag tänker inte sitta här och skriva mer goja nu så jag överlämnar tråden till sitt ursprungliga ämne. Cya.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom många droger ger hallucinationer så bör ju hallucinationerna (B) stavning) kunna göra att de tror att en person som går på gatan är t.ex. djävulen och dödar den personen då eller nåt. Kommer aldrig testa droger aldrig röka eller dricka alkohol. (rökning och alkohol är ochså droger enligt mig)

EDIT: Tänk om det skulle sitta någon jounalist från Svt på gtasajten och se hur många som har skrevet att de har knarkat i flera år och tycker att det är bra?

Redigerad av rabarben
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mahalo .

Jag vill inte riva upp detta egentligen. Men eftersom att många förmodligen såg en sida utav mig som vanligtvis inte finns där visade sig. Du skrev att vissa inlägg inte var värda att svara på, det kan jag hålla med om men jag vet att du blandannat syftade på mina inlägg. Min reaktion igår är inte acceptabel, det vet jag inte. Det som jag skrev kunde jag ha klarat mig utan. The Dude skrev att jag är lagensman men även vi har fel och brister, ingen där stålmannen så att säga.

Detta inlägg är inte riktat till dig men du tog upp det så jag passar på att svara och förklara vad som hände. Varför jag överreagerade igår beror på att jag har extremt svårt för P-C. En person med den attityden går mig på nerverna, det har han gjort länge men igår så small det, jag fick nog. Vissa kan ta illa upp utav att han har dålig attityd eller att han säger spydiga saker.

Folk kanske tänker att jag är "omogen" för att jag gjorde det, men hey! Alla har fel och brister. Kan lova att alla här har någon gång fått ett utbrott eller gjort något man ångrar och jag kan även förlåta en person som har fått det då jag vet att man bara är människa. Jag ber inte er att tycka bra om mig nu eller att ni ska förlåta mig men jag vill i alla fall få förklarat vad som hände igår, det är lika bra att få det gjort. Sedan att pKz hoppar in och spelar allan i ett bråk som är mellan P-C och mig gör ju även att jag måste försvara mig mot två och dessutom blev mer och mer förbannad. Även tweak var emot mig då(kändes det som) vilket gjorde att det även blev tre att försvara sig emot. Ni vet själv vad man gör när man är i underläge.

Vi har en reptilhjärna och en vanlighjärna. Reptilhjärnan är precis som hos djur, vi försvarar oss. Detta ligger långt tillbaka i tiden. När reptilhjärnan går igång så kan vad som helst hända men vissa får hjälp utav den andra hjärnan att på ett eller annat sätt kontrollera reptilhjärnan. Jag hamnade i en anfallsposition vilket gjorde att min reptilhjärna började jobba.

Jag tänker inte sitta här och skriva mer goja nu så jag överlämnar tråden till sitt ursprungliga ämne. Cya.

SlewME, jag var den alla slog på i skolan. Jag tål därför inte se när du "hotar" någon att du ska "slå" honom. Du vet väl inte hur det känns och alltid komma till skolan, och känna att idag kommer något jävulskt kommer hända? Eller, visste du det? Det är en anledning till varför jag började "träna" lite, och nu, så kan jag nog slå ner dem, om dom nu är på mig igen.

Nog om min barndom, nu ska jag säga dig några ord. Om jag nu inte ingripit, och DHS var 3 dagar ifrån sin start. Och ni skulle ha slagit P-C, eller, kanske "slagit in" lite vett i hans skalle. Som du så gärna vill. Tycker du inte att du är 2 mot 1 då?

Varför jag "gick med" P-C, är för att han har varit som en vän för mig, över MSN, javisst. Om jag var ledsen, för att något gick åt helvete med Johanna, så fanns han där. Alltid Online, så, varför ska jag veta då, när jag sitter där på DH och pratar med polare, att min 'kompis' blir slagen, av 2 st. P.ga att han är kaxig på internet?

Jag skulle allvarligt sprängas inombords och döda er långsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom många droger ger hallucinationer så bör ju hallucinationerna (B) stavning) kunna göra att de tror att en person som går på gatan är t.ex. djävulen och dödar den personen då eller nåt. Kommer aldrig testa droger aldrig röka eller dricka alkohol. (rökning och alkohol är ochså droger enligt mig)

EDIT: Tänk om det skulle sitta någon jounalist från Svt på gtasajten och se hur många som har skrevet att de har knarkat i flera år och tycker att det är bra?

För ett tag sen trodde jag som du, att det ens kunde finnas narkotika i min närhet var nästan otänkbart. Men nu börjar det visa sig att ganska många faktiskt ägnar sig åt det, även journalisterna på SVT förmodligen.

Vad finns det för anledning att aldig testa alkohol? Om du nu inte gillar att festa, vilket jag kan förstå, så är det ju en smakupplevelse också. När du blir äldre och din familj/vänner sitter och dricker öl, vin, whiskey, snaps osv osv så sitter du och smuttar på en cola? Du går ju miste om rätt mycket i så fall. När du blir äldre är ju alkohol desssutom besvisat nyttigt mot hjärtfel bland annat.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För ett tag sen trodde jag som du, att det ens kunde finnas narkotika i min närhet var nästan otänkbart. Men nu börjar det visa sig att ganska många faktiskt ägnar sig åt det, även journalisterna på SVT förmodligen.

Vad finns det för anledning att aldig testa alkohol? Om du nu inte gillar att festa, vilket jag kan förstå, så är det ju en smakupplevelse också. När din familj/vänner sitter och dricker öl, vin, whiskey, snaps osv osv så sitter du och smuttar på en cola? Du går ju miste om rätt mycket i så fall. När du blir äldre är ju alkohol desssutom besvisat nyttigt mot hjärtfel bland annat.

Alkohol förstör folk och gör att de gör saker som de inte kommer ihåg imorron begår t.ex. rattfylleri (dråp enligt mig) och gör att många blir beroende. Dra inte den nu många blir beroende av andra saker också....

Kanske att man tar någon öl ibland men absoulut aldrig sprit...

OCh förresten det där om colan... det visar bara att jag är stark och vågar stå för mina åsikter och är inget negativt enligt mig.. och då har de ju alltid någon som kan köra B)

Redigerad av rabarben
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@The Dude- När du snackade om colan så kände jag att du faller faktiskt ganska lätt för grupptryck. Rätta mig om jag har fel.

Tror du att det handlar om grupptryck när mina föräldrar tar några öl och ett par nubbar till maten vid julbordet? Det var så jag menade, att den typen av alkholförtäring är det inget som helst fel på. Ser att jag var otydlig, men jag menar när han blir vuxen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor