Jump to content

En liten ideologi om droger

epix
 Share

Recommended Posts

Jag är emot allt vad droger heter; alkohol, tobak, kemiska produkter och allt vad det nu finns. Men en sak är för mig säker - så länge vi i Sverige tillåter både tobak och alkohol att intas lagligt så skall även andra lättare droger också bli lagliga. Att legalisera exempelvis crack vore ju en aning dumt men t.ex marijuana och andra droger med liknande styrkor (vad vet jag, man kan säkert reglera styrkan på kokain, men jag är ingen drog-connoeseur så).

Att roffa åt sig en bordsplats i denna debatt kan vara lite farligt dock, oavsett vad man säger. Det är bäst att akta sig för The Dude, Stell, minigun, epix och de andra knarkkungarna här på icke-Flasback :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 262
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Bwaha! Nu får ni ta och ge er, allihopa. Jag blir rent ut sagt; bara irriterad över den låga kvalitén som genomsyrar denna diskussion. Drogvänlig och icke-drogvänlig propaganda kommer inte att åstadkomma särskilt mycket. Och era personliga konflikter gentemot varandra är väl föga relevant när det kommer till det här ämnet inte sant? Knip snattran och ta erat postpubertala skitsnack genom M to the SN istället. Ye Swine!

Nej, kamrater: att det skulle finnas två sidor av varje diskussion är en lögn, åtminstone när det kommer till droger. Jag tycker -- nej -- jag vet att det behövs en tredje part som kan poängtera både de negativa och samtidigt de positiva sidorna av droganvändning. Och vem bättre än den gamle galoschen, Mahalo? Haho! Nu är det så att jag talar med ungefär 8 års erfarenhet av allt från receptbelagd medicin till limsniffning. O ja, kamrater, det finns inte mycket därute som jag inte har på ett eller annat sätt, fått i mig genom åren.

Jag tänkte svara lite på vissa inlägg, and make no mistake, om era namn inte dyker upp i de kommande raderna, så är det av den självklara anledningen att det ni skrev varken förtjänar ett svar eller åtanke.

Tweak: jag uppskattar inte bemärkningen >>knarkkungen<< det klingar illa, kamrat. Forumets vänlige drogupplysare kanske är mer lämpligt eh? :lol:

The Dude: dina förhoppningar var för höga, och blandat med ängslan och nyfikenhet så brukar det oftast leda till besvikelse. Jag kan garantera att du kommer att få känna den verkliga njutningen av cannabis ifall du provar på det ett par gånger till. Ett råd: håll in röken så länge du kan, det är aldrig trevligt att slösa bort bra röka på samma sätt som skulle göra med en marlboro.

P-C: Att Stellhell inte verkade speciellt >>knarkig<< har väl att göra med att dina gamla fördomar mot droganvändare fick ett ansikte, och surprise, surprise, ingen större skillnad på han en någon annan Jocke. Det är inte många som skulle dra den slutsatsen om mig ifall de skulle träffa mig för första gången. Förvisso kanske efter att jag öppnat käften så skulle det vara uppenbart att jag är lite extrem i mitt agerande och tänkande. Och kopplingen till droger brukar oftast få saker att falla på plats, när folk frågar >>vad fan är det för fel på den där snubben?<<

epix: om du lider av dåligt självförtroende och inte kan hantera sociala situationer, så ska du absolut inte peta E. Den psykoaktiva effekten kan bli förödande med tiden. Ecstacy kan i viss mån dämpa ångestkänslor och få dig att må bättre. Men man får inte glömma att ecstacy förbrukar stor del av dina endorfiner, och missbruk kan leda till en slags likgiltighet som förhindrar dig att känna glädje eller lycka under nyktert tillstånd, alternativt djupare depression med psykotiska inslag till följd av tidigare depression. Jag har en vän som än idag är fullkomligt okapabel till att skratta när han är nykter, efter ett antal års centralstimulant missbruk. Kan du ens tänka dig det? Att förlora ett såpass värdefullt sinne? Ingen höjdare kan jag lova dig. Så om du anser dig vara påläst när det kommer till droger, så måste jag säga att dina kunskaper, i mina ögon är påtagligt bristande.

Nej, droger skall inte användas som förebyggande för ångest eller depressioner, för emellertid så kan det komma att slå tillbaks mot dig. Vi måste ha i åtanke att droger är direkt förankrat till det mänskliga psyket, på både gott och ont. Reaktion till berusning av diverse preparat är individuellt från person till person. Jag kan t.ex inte med hundraprocentlogik säga hur >>Jocke<< upplever ett cb-rus, då våra medvetanden aldrig kan jämföras med varandra. De klassiska dragen som blodsprängda ögon, dåsighet och välbefinnande är ganska uppenbara, men när man går till roten av ett rus, så kan det lika gärna jämföras med två människor som äter varsin Big Mac & Co. >>Fy fan vad gott det är<< säger Pico, och tar sig en till tugga. >>Sannerligen kamrat<< säger Crice och doppar sitt huvud i sin milkshake. Dem ställer sig upp och high fivar varandra och fortsätter att avnjuta sin måltid. Jämförelsen slutar där. Sanningen är att Pico aldrig kommer att förstå hur god Crices Big Mac är. Likaså Crice när det kommer till Picos burgare. Därför att en människas smaklökar är unika.

Och det är därför man aldrig kan konstatera hur farligt droger egentligen är. För det skiljer sig från person till person. Men jag rekommendar inte att en människa med depressioner eller psykiska besvär börjar använda droger. Givetvis kan jag bara spekulera om följderna, men det som jag har märkt är att människor som är utåtgående och sociala är de som lyckas hantera sitt bruk på bästa vis, självklart inte i varje fall, det finns många undantag, från allt till stekare från södermalm till gambianer från Vårberg. Jag har sett många vänner gå ner i missbruk till följd av dåligt psyke, men jag har sett desto fler av mina vänner leva ett normalt anständigt liv, med barn, familj och bra jobb, och det är något som måste kännas vid, för att människor en gång för alla ska förstå att de villfarelser som våran regering spyr ut över våra barn för att skrämma slag på dem, istället för att utbilda dem måste en gång för alla måste upphöra. Men skrämselpropaganda behövs ju för att hålla medborgarna i schack, för som jag så ofta brukar säga: rädda medborgare är lydiga medborgare.

Men jag har t.ex aldrig haft någon som helst dålig erfarenhet av cannabis trots att jag rökt så pass länge, däremot har jag haft dåliga erfarenheter av andra typer av droger, >>tvi, spikklubba, no more :lol: << och jag känner även människor som på kort tid har förstört sina liv genom att gå över till tyngre droger. Och det är detta som jag menar; är direkt relaterat till människans psyke. När cannabis-ruset förlorar sin glans så är det vanligt att människor går över till andra preparat, av experimentella skäl och dylikt. Jag vet, för att jag gjorde detta själv en gång i tiden. För ett par år sedan så ägnade varje helg till att peta E och snorta koks i stora mängder. Mitt psyke tog aldrig stryk av detta, däremot gjorde min kropp det. Jag kanske har hög toleransnivå men jag har aldrig haft problem med missbruk. Det handlar om att vara ansvarig och veta sina gränser. Under min gymnasietid, så brukade jag alltid röka en gås innan jag skulle göra ett viktigt prov, för att det var ett bra sätt att varva ner, needless to say; det gick det bra 9 utav 10 gånger. Men en än gång så vill jag poängtera att detta var en individuell upplevelse. Om du förväntar dig att få ut samma upplevelser av cannabis som mig, så är du korkad. En kompis i min klass lacka ut på mig ett antal gånger under den här tiden, för att varje gång vi rökte innan det var dags för ett prov så stannade han alltid kvar på skolgården för att han inte vågade möta människors blickar. Ah ... den psykiska åtskillnaden visar sitt rätta ansikte.

Men är det inte lite av en tankeväckare att jag, efter ungefär 8 år av drogbruk är en relativt normal man, som lever och har kul, betalar mina räkningar i tid, och helt enkelt mår helt jävla prima?

Nu till alla dessa vedervärdiga debattörer som har besudlat den här tråden. Att ha kunskap är inte att återge en bestämd mängd fakta. Kunskap handlar om att förstå, kunna analysera, upptäcka samband och sammanhang och kunna dra egna slutsatser. Så tills den dag ni har lärt er att bemästra kunskapens teknik så tycker att jag ni borde knipa snattran.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

epix: om du lider av dåligt självförtroende och inte kan hantera sociala situationer, så ska du absolut inte peta E. Den psykoaktiva effekten kan bli förödande med tiden. Ecstacy kan i viss mån dämpa ångestkänslor och få dig att må bättre. Men man får inte glömma att ecstacy förbrukar stor del av dina endorfiner, och missbruk kan leda till en slags likgiltighet som förhindrar dig att känna glädje eller lycka under nyktert tillstånd, alternativt djupare depression med psykotiska inslag till följd av tidigare depression. Jag har en vän som än idag är fullkomligt okapabel till att skratta när han är nykter, efter ett antal års centralstimulant missbruk. Kan du ens tänka dig det? Att förlora ett såpass värdefullt sinne? Ingen höjdare kan jag lova dig. Så om du anser dig vara påläst när det kommer till droger, så måste jag säga att dina kunskaper, i mina ögon är påtagligt bristande.

Jag påstog dock att jag var kunnig inom ämnet cannabis, det kanske är naivt men jag känner mig påläst om det. :lol:

Jag har blivit gladare med Marijuana, så min deprimerande tid har försvunnit, så jag tänkte mig att jag skulle ta cirka en E-tablett, känna hur ruset påverkar mig, sen om jag tycker om det så testar jag igen om cirka 3 månader.

Förövrigt så respekterar jag dina inlägg grovt då du verkar vara en person som har många själverfarenheter. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*Lång fin text*

Haha mycket bra skrivet. Tyck dock att alla mina inlägg förtjänade mer en en ynka rättning, men Mahalo är väl inte känd för att ödsla med uppmärksamheten på vanliga medlemmar.

Lite såhär lagom off-topic, en fråga till Mahalo: Den där gången du berättade om när du sparkade och pissade på din arbetskamrat vars dator du hittade barnporr i, i något land runt medelhavet, var den berättelsen sann?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag påstog dock att jag var kunnig inom ämnet cannabis, det kanske är naivt men jag känner mig påläst om det. :lol:

Jag har blivit gladare med Marijuana, så min deprimerande tid har försvunnit, så jag tänkte mig att jag skulle ta cirka en E-tablett, känna hur ruset påverkar mig, sen om jag tycker om det så testar jag igen om cirka 3 månader.

Förövrigt så respekterar jag dina inlägg grovt då du verkar vara en person som har många själverfarenheter. :lol:

Jo, det var väl kanske ett lite fördömande uttal från min sida. Man kan ju bara tala från egen erfarenhet. Och även om jag kan se bristerna i ditt anförande så är du väl ändå relativt påläst när det kommer till röka. En aningen blöt bakom öronen kanske. Men det var jag också en gång i tiden :lol:

Jag är hundra på att det kommer ta mindre än tre månader för dig att peta, din andra gång. Det är en kick som heter duga. Men kom ihåg, kemisk självförtroende är påtagligt dåligt för psykets balans. Sen är jag ingen större anhängare av preparat som får din ryggmärgsvätska att flyta bakåt. Men, you live, you learn, som dem säger.

Tweak: Det var inte mycket sanning i det, nej. Det var en novell med semi-självbiografisk handling.

Moongoose och Bullet. Ni får slåss varandra till döden om mig :lol:

Redigerad av Mahalo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det var väl kanske ett lite fördömande uttal från min sida. Man kan ju bara tala från egen erfarenhet. Och även om jag kan se bristerna i ditt anförande så är du väl ändå relativt påläst när det kommer till röka. En aningen blöt bakom öronen kanske. Men det var jag också en gång i tiden :lol:

Jag är hundra på att det kommer ta mindre än tre månader för dig att peta, din andra gång. Det är en kick som heter duga. Men kom ihåg, kemisk självförtroende är påtagligt dåligt för psykets balans. Sen är jag ingen större anhängare av preparat som får din ryggmärgsvätska att flyta bakåt. Men, you live, you learn, som dem säger.

Jo, självklart rinner det saker bakom örona på mig. :lol:

Nja, alltså jag har fått in i hjärnan att det är skadligt att ta E mer än 1 gång var 3:e månad, fast sen skadar ju all knark, whatever. Man lever bara en gång, och vill man göra något kul av det, så gör man det. Knark är kul.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig testat någon drog (förutom smakat alkohol och provrökt). Jag vill säga att jag aldrig kommer göra det, men jag kommer förmodligen det. Och då menar jag bara prova. Men om det går så långt att man håller på med vardagligen så är man verkligen fel ute. Det finns sätt att få ökad koncentrationsförmåga, blir mer social, etc som inte äter upp dina hjärnceller. Titta på folk som varit beroende, och hur dem är idag. Jag tror ingen vill bli som dem. Droger är olagliga av en anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, självklart rinner det saker bakom örona på mig. :lol:

Nja, alltså jag har fått in i hjärnan att det är skadligt att ta E mer än 1 gång var 3:e månad, fast sen skadar ju all knark, whatever. Man lever bara en gång, och vill man göra något kul av det, så gör man det. Knark är kul.

Så länge du vet vad du gör så ser jag inget fel i det. Men E är ganska vanebildande. Lyckokänslan är obeskrivlig och det är ganska svårt att hålla sig i 3 månader när man påbörjat sin kärleksaffär med MDMA.

"Knark är kul"

Kanske lite mer av en subjektiv uppfattning. Inget som bör uppmuntras på ett forum fullt av greenhorns som blir lite nyfikna av ett sådant påstående.

pKz: det där var en bild som fick även mig att rysa en smula.

Redigerad av Mahalo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mahalo: Du kan faktiskt inte kräva att en debatt med oerfarna 10 till 18åringar ska hålla så hög standard som dina tvåsidornoveller gör, du är utbildad journalist och har som du själv säger långt mycket mer erfarenhet än vad vi har.

Jag gillar det du skrev, det var bra, men som nån sa så känns det faktiskt som om diskussionen tar slut när du kommer in och smeker. Jeje, hoppas bara att SlewME, pKz, Gizmo04, JMC med flera, läser och tar till sig din text.

@ alla kåtbockar; det blir lätt oseriöst när ni drar typ 10 inlägg om vem som ska få sätta på Mahalo..

Jacker: Vi har diskuterat droger och olaglighet en del, om du bläddrar tillbaka lite. Iofs ganska många sidor, kan detta var rekord för flest posts på en kväll?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jacker: Vi har diskuterat droger och olaglighet en del, om du bläddrar tillbaka lite. Iofs ganska många sidor, kan detta var rekord för flest posts på en kväll?

Jo tyvärr, ångrar mig endel i vissa inlägg jag skrev men står även för det. Gjort är gjort.

Ja, jag har läst det som Mahalo skrev. Är det något särskillt du vill poängtera?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor