Mathias Skrivet 30 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2006 (redigerad) Har ett tal jag inte kan få ihop, har prov på torsdag och ingen att fråga innan dess så... Beräkna och förenkla så långt som möjligt! 3 1/4 + 1 2/3 + 6 3/8 + 1 1/24<-- (1 1/24=25/24) Först gör man en oblandad form: 13/4 + 5/3 + 51/8 +1/24 Här står det bara 1 där det ska stå 25 För att få samma nämnare gångar vi så att alla får 24 som nämnare: 78/24 + 40/24 + 153/24 + 1/24 = 272/24 272/18 24/18 = 34/3 = Svar: 11 1/3 Problemet är att det skall bli 12 hela och 1/3! någon som vet var felet ligger? Har räknat det minst 10 ggr nu. Du glömde en sak (vet att du fått det förklarat men ville bara visa vad du gjorde fel ) Redigerad 30 maj, 2006 av Qouad Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 30 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2006 Du glömde en sak (vet att du fått det förklarat men ville bara visa vad du gjorde fel ) Nu ser jag. Ah, det såg jag inte ens. Jag glömmer ju den hela. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 30 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2006 Fel? Ettan ska ju räknas ihopa med heltalen inte delarna. Då gör man det mer komplicerat för sig själv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 31 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2006 Vice: Du är 26 år och räknar bråkmatte? Sorry såg det inte förrens nu. Läser Matte A på komvux eftersom jag fick IG i det ämnet på gymnasiet. Skall där efter plugga Natur A och företags ekonomi. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 31 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2006 Är det sådana uppgifter på matte A? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 31 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2006 (redigerad) Är det sådana uppgifter på matte A? Ja tydligen! Håller med dig, det är sjukt j*vla svårt. Fattar knappt något. Blandar ihop siffror hela tiden. Men jag måste fixa det för att kunna läsa vidare sedan. Ni har ju läst samma kurs om ni har gått/går på gymnasiet. Är i början på boken och där kommer de här uppgifterna. Redigerad 31 maj, 2006 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 31 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2006 Ja tydligen! Håller med dig, det är sjukt j*vla svårt. Fattar knappt något. Blandar ihop siffror hela tiden. Men jag måste fixa det för att kunna läsa vidare sedan. Ni har ju läst samma kurs om ni har gått/går på gymnasiet. Är i början på boken och där kommer de här uppgifterna. Du kanske har dyskalkuli? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 31 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2006 Ja tydligen! Håller med dig, det är sjukt j*vla svårt. Fattar knappt något. Blandar ihop siffror hela tiden. Men jag måste fixa det för att kunna läsa vidare sedan. Ni har ju läst samma kurs om ni har gått/går på gymnasiet. Är i början på boken och där kommer de här uppgifterna. Jag tror han menade att det var lätt.. Jag gör svårare saker än det där, och jag går i åttan.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 31 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2006 Du kanske har dyskalkuli? Dysekalkelexi, ja. Vilket innebär att man har dåligt närminne. Man glömmer lätt mitt i allt ihop var man var, så får man börja om igen. Tweak: nix menade vad jag sa. Jag har stora problem med matte. Verkligen det svåraste ämnet jag någonsin pluggat. Men det går bara man vill. (hoppas jag) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 1 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2006 Tweak: Rätt! Har en annan uppgift. Snart prov. Någon som vet hur man löser den? -------------------------- Linjerna 2ax + by = 5 och 8ax - 5by = 2 går genom punkten (1.1). Bestäm värdet på a och b. Förklara också hur ni tänkte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 1 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2006 Sätt in (1,1) i ekvationerna, 2*a*1+b*1=5 och 8*a*1-5*b*1=2. Ställ sedan upp allt ett ekvationssystem: 2a+b=5 8a+b=2 Multiplicera den övre med -4 -8a-4b=-20 8a+b=2 -3b=-18 b=6 Sätt in värdet på b i en av ekvationerna: 2a+6=5 2a=-1 a=-0.5 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 1 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2006 Svaren är: a = 1.5 b = 2 Men det e lugnt, jag har löst det nu Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts