Jump to content

Matteproblem!

RavenE
 Share

Recommended Posts

Har ett tal jag inte kan få ihop, har prov på torsdag och ingen att fråga innan dess så...

Beräkna och förenkla så långt som möjligt!

3 1/4 + 1 2/3 + 6 3/8 + 1 1/24<-- (1 1/24=25/24)

Först gör man en oblandad form: 13/4 + 5/3 + 51/8 +1/24 Här står det bara 1 där det ska stå 25

För att få samma nämnare gångar vi så att alla får 24 som nämnare:

78/24 + 40/24 + 153/24 + 1/24 = 272/24

272/18

24/18 = 34/3 = Svar: 11 1/3 Problemet är att det skall bli 12 hela och 1/3!

någon som vet var felet ligger? Har räknat det minst 10 ggr nu. :rolleyes:

Du glömde en sak :P

(vet att du fått det förklarat men ville bara visa vad du gjorde fel -_-)

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det sådana uppgifter på matte A?

Ja tydligen! Håller med dig, det är sjukt j*vla svårt. Fattar knappt något. Blandar ihop siffror hela tiden. Men jag måste fixa det för att kunna läsa vidare sedan.

Ni har ju läst samma kurs om ni har gått/går på gymnasiet. Är i början på boken och där kommer de här uppgifterna. :ermm:

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tydligen! Håller med dig, det är sjukt j*vla svårt. Fattar knappt något. Blandar ihop siffror hela tiden. Men jag måste fixa det för att kunna läsa vidare sedan.

Ni har ju läst samma kurs om ni har gått/går på gymnasiet. Är i början på boken och där kommer de här uppgifterna. :ermm:

Du kanske har dyskalkuli?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni har ju läst samma kurs om ni har gått/går på gymnasiet. Är i början på boken och där kommer de här uppgifterna. :(

Jag tror han menade att det var lätt.. Jag gör svårare saker än det där, och jag går i åttan.. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske har dyskalkuli?

Dysekalkelexi, ja. Vilket innebär att man har dåligt närminne. Man glömmer lätt mitt i allt ihop var man var, så får man börja om igen.

Tweak: nix menade vad jag sa. Jag har stora problem med matte. Verkligen det svåraste ämnet jag någonsin pluggat. Men det går bara man vill. (hoppas jag)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt in (1,1) i ekvationerna, 2*a*1+b*1=5 och 8*a*1-5*b*1=2. Ställ sedan upp allt ett ekvationssystem:

2a+b=5

8a+b=2

Multiplicera den övre med -4

-8a-4b=-20

8a+b=2

-3b=-18

b=6

Sätt in värdet på b i en av ekvationerna:

2a+6=5

2a=-1

a=-0.5

Länk till kommentar