JMC Skrivet 27 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2005 GP (Göteborgs-Posten) kan avslöja att maffiametoder har blivit vanliga på högstadier runt om i Göteborg. Fenomenet kallas bötning. Barn tar efter de kriminella gängen. De tvingar jämnåriga att böta tusentals kronor för påhittade skulder. Hot, våld och i värsta fall döden, väntar dem som vägrar betala. 13-årige Misha har flytt utomlands av rädsla för en skolkamrat. 15-årige Stefan tvingades lämna ifrån sig sina märkesjeans och gråter på nätterna. 16-åriga Sara skar sig i handleden när hon inte lyckades fixa pengar till dem som bötade henne. Bötning är vanligt bland högstadieungdomar runt om i Göteborg. Enligt Bertil Claesson, chef vid polisens särskilda ungdomsgrupp, är det till och med "jävligt vanligt". Bötning är inte knutet till någon speciell stadsdel utan förekommer över hela staden. Majorna, Gårdsten, Frölunda, Bergsjön, Backa spelar ingen roll, polisen har samma erfarenheter. Problemet är att det inte syns i den officiella statistiken. För ungdomarna vågar inte berätta. Hela det maffialiknande systemet bygger på rädsla. Sara och Anna vet vad Bertil Claesson talar om. För ett år sedan, när de var 16, blev de bötade av en killkompis. - Det här är ju sånt man ser på film. Det händer inte i verkligheten. Men för dem som bötade oss verkade det här vara lika vanligt som att ... typ, äta mat. Just det där att han var så lugn på rösten. Att han bara helt coolt sa att han skulle skjuta mig om han inte fick pengar, berättar Sara. Att blanda in polisen eller andra vuxna var aldrig ett alternativ för Sara och Anna. De var säkra på att det då skulle bli ännu värre. Att de aldrig skulle bli fria. Det enda de tänkte på var att betala. Att få saken ur världen. Slippa tänka på det mer. Det var därför de försökte lösa saken på egen hand. Anledningen till att du blir bötad kan vara vad som helst. Skulder för dataspel som påstås vara bortslarvade, jeans som varit utlånade, för att du snackat skit eller ännu värre, gått till polisen. Polisen står maktlös. För de får inget veta. I alla fall inte den vägen där en anmälan upprättas, ett åtal väcks och en dom kan falla. - De här brotten leder sällan eller aldrig till rättegång. Målsäganden vill inte gå vidare. De är skitskraja, helt enkelt, säger Per-Erik Rinsell. Han jobbar som åklagare i polisens särskilda ungdomssatsning och är en av få som faktiskt har kunnat åtala för utpressningsbrott bland ungdomar. Tre fall har han haft de senaste åren. En försvinnande liten del, det är både han och polisen säkra på. - När vi sitter här och pratar om att vi inte vågar åka buss själva så låter det jättelöjligt. En del kanske tycker att vi har varit bortskämda som har fått skjuts till skolan, men det var förutsättningen för att vi överhuvudtaget skulle gå dit, säger Anna. Sara började nyligen att åka buss till och från skolan ensam igen. Varken hon eller Anna klarade av att göra det lång tid efter bötningen. Anna åkte taxi, Sara blev skjutsad av föräldrarna. På skolan hade Sara en lärare bredvid sig hela dagen, även på rasterna. Hon var livrädd att någon kompis till gärningsmännen skulle hämnas på henne. Än i dag vågar Sara inte gå ensam till mataffären på torget för att handla, hon har persiennerna neddragna i sitt rum, men säger att hon numera i alla fall går ut och hämtar posten själv. Anna och hennes familj har flyttat på grund av bötningen. De sålde huset och bor nu i en annan del av Göteborg. Sara bor kvar. Hon ser gärningsmännen ibland. Varje gång tvärvänder hon och springer för livet åt andra hållet. Hon säger att det måste se helt sjukt ut, men att hon inte vågar annat. Ibland kan polisen få information om vad som pågår bland ungdomarna. I vissa fall till och med detaljerade berättelser om hur det går till när en 14-åring tvingas betala 500 kronor för att han har tittat snett på någon, eller hur en 13-åring gör ett rån för att få ihop pengar till mobilen han påstås ha snott. Nästan all sådan information kommer fram bakvägen. Ingen vågar stå för vad som har hänt när det verkligen gäller. För vad händer då? - Vi vuxna kan välja att gå till jobbet, men som ung har du inget val. Det är skolplikt i det här landet och du kanske måste träffa gärningsmännen varje dag. Ett sådant här beteende begränsar utrymmet för ungdomarna. Hela deras vardag knyts upp, de har en känsla av att de ständigt måste passa sig och vara på sin vakt, säger Bertil Claesson. Ungdomarnas egna regler är egentligen ganska enkla. Betalar du inte får du stryk. Eller också misshandlas din lillasyster, eller någon annan som betyder något för dig. Vem vågar anmäla? Då fixar man hellre pengar och hoppas att det var en engångsföreteelse. Sara ångrar en sak i efterhand. Hon ångrar att hon försökte lösa bötningen på egen hand i stället för att gå till polisen direkt. - Jag vet att polisen inte alltid tar en på allvar när man berättar något, men då får man försöka övertyga dem. Man ska inte försöka visa sig vuxen och lösa detta själv. För det går inte, säger hon. Det var först när allt exploderade, när det gick så långt att hon inte såg någon annan utväg än att själv ta livet av sig, som polisen kontaktades. Och inte ens då ville Sara egentligen anmäla. Gunilla Lindkvist var en av polisens särskilda ungdomsutredare förra året: - Det ligger liksom i sakens natur att vi inte känner till det. Det är ju ett sådant brott som man inte berättar för någon. Mörkertalet är enormt. Beteendet känns igen. Ungdomarna agerar på exakt samma sätt som de etablerade gängen Bandidos, Tigrarna, Hells Angels, Naserligan och de andra. Många gängmedlemmar sitter i fängelse på grund av utpressning, hot eller andra typer av brottslighet. Gunilla Lindkvist har flera gånger varit med om att högstadieungdomar som varit inne på förhör ber att få en utskrift med sig ut. De måste visa ett papper till kompisarna på vad de sagt, att de inte har "golat", tjallat. För Anna och Sara började bötningen med att Magnus, en killkompis, försökte sälja hasch till en av tjejerna. De köpte inte, men ifrågasatte varför han sålde droger till tjejer? Det brukade han ju inte göra. - Dagen efter ringde en kompis till mig med en hälsning från Magnus. Kompisen hälsade att jag var bötad på 8 000 spänn för att jag spred ut rykten om att Magnus sålde droger till tjejer, berättar Anna. Anna trodde inte att det var sant. Drev han med henne? De kände ju varandra. Men när Magnus sedan ringde, när han skickade hotmejl förstod hon att det inte var något skämt. Anna visste dessutom vad Magnus var kapabel till. Hon hade själv sett honom misshandla andra. - Han sa att han skulle skjuta mig om han inte fick pengarna. Jag var jätterädd. Anna bytte mobilnummer och av en slump skulle hon precis flytta tillfälligt till en annan ort. Då gick Magnus på Sara i stället. Tjejerna var tillsammans bötade på 10 000 kronor. Han skulle ha pengarna inom en månad, annars skulle summan dubblas. Sara blev livrädd. Magnus ringde henne flera gånger per dag. - Det värsta var att han lät så lugn på rösten när han hotade. Han sa att om han inte fick pengarna skulle han sätta ett skott i pannan på mig. Att jag var en jävla hora och såna saker. Jag fick panik och tänkte att jag måste ordna fram pengar. Andelen domar om "övergrepp i rättssak" har femdubblats de senaste fem åren. Enligt polis och åklagare hänger det till viss del samman med bötningarna. Det är samma mentalitet som styr. Polisens ungdomsgrupp i Angered får vid nästan alla utredningar numera lägga till brottsrubriceringen "övergrepp i rättssak". Den som anmält, vittnat eller på annat sätt deltagit i utredningen blir hotad av gärningsmannen eller hans kompisar. Enligt Gunilla Lindkvist är det mer regel än undantag. - När jag vet att någon har varit utsatt, men inte vågar anmäla försöker jag prata med den personen. Jag förstår ju att de är rädda, men samtidigt vet vi inte hur ofta hoten verkligen verkställs. Det är logiskt att vara rädd, men rädslan kan vara ogrundad, säger åklagare Per-Erik Rinsell. Sara berättade om bötningen för en klasskompis. Kompisen kände några som kunde fixa bort bötningar. - Jag ville bara att det där med pengarna skulle bort. Försvinna. Att jag skulle slippa tänka mer på det. Jag ville inte att de skulle skjuta Magnus eller skada honom på något sätt, men jag var livrädd och visste inte vad jag skulle göra. När killarna som skulle fixa bort boten sa att de ville ha 3 000 kronor för besväret senast på måndag sa hon utan tvekan ja. 3 000 var ju i alla fall mycket mindre än 10 000. Sara lånade 2 000 kronor av en kompis, ytterligare 300 av en annan. Mer fick hon inte ihop. Hon träffade killarna vid fontänen i Brunnsparken och lämnade över det hon hade. Samtidigt tvingades Sara be Magnus om ursäkt. För vad vet hon inte. Men de sa att om hon gjorde det skulle 10 000-kronorsboten vara upplöst. Så det är klart att hon bad om ursäkt. - Jag sa att de skulle få resten nästa vecka. Men jag fick inte fram pengar, berättar Sara. Ronald Bagge som är chef på polisens särskilda grupp som utreder den organiserade gängkriminaliteten i Göteborg, är säker på att han kommer att träffa på många av de här ungdomarna om ett par år. När de har tagit steget och klivit in i de etablerade gängen och fortsätter verksamheten de började i liten skala på högstadiet. - Det här med bötning har de fått från de kriminella nätverken. Det är exakt deras tillvägagångssätt. De har alldeles för dåliga förebilder i äldre gangstrar. Det är ingen bra samhällsutveckling. Det här är ett samhällsproblem och egentligen inte ett polisiärt problem. Det är så många myndigheter som berörs, för de här ungarna är tidigt, tidigt ute på glid, säger Ronald Bagge. Veckan efter DET att Sara hade betalat pengarna i Brunnsparken var hon, hennes syskon och en kompis ensamma hemma på eftermiddagen. Det knackade på dörren. Hennes syskon öppnade och sa att Sara hade besök. Sex personer trängde sig in i hallen, de var där för att hämta resten av pengarna. Sara var säker på att de skulle slå ner henne. Hon blev desperat. Stämningen var hotfull, ungdomarna sa att hon skulle få det jävligt svårt i livet om hon inte fixade pengar. Sara fick fram 100 kronor och smycken som hon ville lämna i pant. De tog hennes mobil och laddare och sa att hon skulle komma till ett ställe halv åtta på kvällen för att betala resten av pengarna. - Jag visste inte vad jag skulle ta mig till. Jag var så rädd att jag låste in mig på toa. Jag grät och grät. Till slut skar jag mig i handleden. Jag såg ingen utväg, var så rädd. Jag trodde att de skulle döda mig, jag hade ju inga pengar. Hennes kompis tog sig in på toa och såg vad hon hade gjort. De lindade en handduk kring handleden, skrev en lapp till Saras pappa att det hade hänt en sak och att hennes mobil var trasig. Sedan åkte de hem till en annan kompis för att försöka få tag i pengar. - När pappa kom hem ringde han min kompis och hämtade mig. Han frågade vad som hade hänt. Jag bröt ihop och berättade allt. Då ringde familjen till polisen, trots att Sara protesterade. Hon ville fortfarande bara åka till torget halv åtta, betala och få allt ur världen. Inga mer problem. Bara vara ifred. Men polisen fick tag på de skyldiga och efter polisutredningen kunde sex ungdomar mellan 15 och 18 år åtalas för bland annat försök till utpressning, stöld och ocker. Magnus dömdes i mars av Göteborgs tingsrätt till skyddstillsyn, två av de andra ungdomarna dömdes till vård inom socialtjänsten. De övriga tre åtalade friades av tingsrätten. Fotnot: Anna, Sara och Magnus heter någonting annat i verkligheten. BROTTSRUBRICERING Det finns inget brott som heter "bötning". l lagens mening kan brottet rubriceras på olika sätt. Det ungdomarna framför allt gör sig skyldiga till är utpressning, försök till utpressning och olaga hot. Källa: GP.se Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 27 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2005 Det där är ju helt sjukt. Ska man behöva poliser och säkerhetsvakter på skolorna nu också? Mot utbränd jag gå. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 27 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2005 Jag är bossen i våran skola!!! Not, Fan vad sjuka ni GBGare är! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
JMC Skrivet 27 november, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 27 november, 2005 Det där är ju helt sjukt. Ska man behöva poliser och säkerhetsvakter på skolorna nu också? Mot utbränd jag gå. Japp vi blir ett nytt USA... Godfather: Omoget inlägg! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 27 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2005 Sorgligt. Det är såna där ungar som man antingen skickar in på såna barnhem i Stockholm där de låses in dygnet runt. Och att de bara fick såna där straff, det är ju löjligt. Har vi kärringar till domare också? Sätt dit dom där jävla fittorna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 27 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2005 Japp vi blir ett nytt USA... Godfather: Omoget inlägg! Va!? Skojade lite och tyckte att det där var sjukt, Som alla andra nog också gör, Ser inget omoget i det Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Benvit Skrivet 27 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2005 Damn, sicket sjukt samhälle vi har. Men allvarligt, jag förstår inte varför vuxna inte gör ngt. Ungdomar nu för tiden börjar bli galna! Är det ingen som sätter gränser numer? Seriöst, vad har hänt med disciplin!? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ace Skrivet 27 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2005 Va!? Skojade lite och tyckte att det där var sjukt, Som alla andra nog också gör, Ser inget omoget i det Allt går inte att skoja om. Detta är helt sjukt, samhället är verkligen på väg neråt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pico Skrivet 27 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2005 Helt galet. "Organiserad ungdomskriminalitet", sheesh, låter inte riktigt på något vis. Stackars människor. @Godfather: Jo, ditt inlägg var både omoget och onödigt. Tyvärr. Håll dig till DH-topicarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 27 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2005 Det förekommer faktiskt ofta i våran skola. Vi har fått brev från våran kära rektor , ett antal gånger, som gäller bötning. Alla jävla förortsbarn. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 27 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2005 Helt galet. "Organiserad ungdomskriminalitet", sheesh, låter inte riktigt på något vis. Stackars människor. @Godfather: Jo, ditt inlägg var både omoget och onödigt. Tyvärr. Håll dig till DH-topicarna. Omoget att tycka det där med bötning är sjukt? Happ vad många omögna det finns då. Jag tar avstånd från bötning och allt vad det heter Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pKz Skrivet 27 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2005 Haha, sverige is the greatest. Haha, vafan är detta. Cutta skiten ur dom... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pico Skrivet 27 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2005 Omoget att tycka det där med bötning är sjukt? Happ vad många omögna det finns då. Jag tar avstånd från bötning och allt vad det heter "Jag är bossen i våran skola!!! Not, Fan vad sjuka ni GBGare är!" Säg mig vad som är seriöst och moget med den texten i sådana fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pKz Skrivet 27 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2005 "Jag är bossen i våran skola!!! Not, Fan vad sjuka ni GBGare är!" Säg mig vad som är seriöst och moget med den texten i sådana fall. Pico, förlåt om alla kanske inte är lika mogen som dig. Och att alla måste vara lika mogen som dig. Annars klassas man som omogen, och får lilla maffialigan Pico, Crice & Mahalo på sig. Eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Moongoose Skrivet 27 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2005 Ojoj, dom vet inget om livet som gör sådant. Bara för de inte klarar av att försörja sig själva och använder våld för att ha någon sorts makt, när dom ensamma är fega satar. Sveriges lagstiftning är för vek, dit med skitarna. Alla jävla förortsbarn. Det är oftast såna, ja. De som inte lyckats för de gått runt i gäng och använt våld för att få "respekt" och makt. När dom blir äldre, fortsätter dom. Och jag hoppas att de kommer att göra så mot en polisdotter/son. Då fan kommer dom att åka fast. Det är också de utsattas fel. De vågar inte säga till polisen. Polisen ger skydd och får fast dom, när dom försvinner, slipper fler denna "bötning". Skulle något sådant inträffa på min skola, skulle alla uppfatta det som skämt. Skulle dom "hota" att slå oss, ska man slå dom direkt. Dom kan inte veta var du bor, om de inte får ur det ur någon av dina klasskamrater eller förföljer dig. Stå alla enade emot såna misslyckade människor, då kan de inte göra något. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 27 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2005 Pico, förlåt om alla kanske inte är lika mogen som dig. Och att alla måste vara lika mogen som dig. Annars klassas man som omogen, och får lilla maffialigan Pico, Crice & Mahalo på sig. Eller? Det stämde, Dom klagar på som fn Pico: Fattar du skämt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Moongoose Skrivet 27 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2005 Jaja, lägg ner det nu. Eller ta det på PM. Annars kommer dom att komma börja prata om typ andra som dom gör i en annan tråd Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crice Skrivet 27 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2005 Pico, förlåt om alla kanske inte är lika mogen som dig. Och att alla måste vara lika mogen som dig. Annars klassas man som omogen, och får lilla maffialigan Pico, Crice & Mahalo på sig. Eller? Jo, vi är ju ökända för att starta bråk helt oprovocerat häromkring. Grab ya' Glocks, 'tis ON. Som Ace sade; samhället är på väg neråt. Snart handlar Bolibompa om våld och svordomar. Och jag är programledare. Bwahahahaha. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pico Skrivet 27 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2005 @pKz: Jag har aldrig sagt att jag är mognare än någon annan här men någonstans måste man väl sätta gränsen? JMC postar värsta långa texten och bland det första som händer är att Godfather dyker upp och försöker spela lustig. Det skrivs om folk som tvingas ge bort allt de äger och har och till råga på allt skära sig i armarna på grund utav hemskheterna som det hela omfattar och det är väl något omoget, eller jag kanske ska säga oönskat, att skämta till det hela när JMC (troligen) vill starta upp en diskussion. My two cents, nu ska jag inte tjafsa mer. @Godfather: Jag fattar skämt som är skämt, ja. Du är och förblir bara en vidrig person i mina ögon. Nu sätter vi punkt. . Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Anathema Skrivet 27 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2005 Damn, sicket sjukt samhälle vi har. Men allvarligt, jag förstår inte varför vuxna inte gör ngt. Ungdomar nu för tiden börjar bli galna! Är det ingen som sätter gränser numer? Seriöst, vad har hänt med disciplin!? Helt rätt. Spank them all. Brev hem räcker inte, polisen borde kontaktas m.m Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts