Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Varför översätter man namn på städer och filmer? Varför inte låta städerna heta lika på alla språk?

De ska vara enkla att uttala och förstå i landet de visas. Ta Härskarringen, till exempel. Fylke heter på engelska The Shire, men det skulle bli väldigt konstigt om man istället skrev The Shire i böckerna och filmen, eftersom det inte passar in i den annars svenska boken. Detsamma med Aragorns smeknamn Strider. Vidstige är en rätt bra översättning, eftersom det är precis vad Strider betyder.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vadå, typ spridit ut sig över armen ?

Nu överdriver du en smula.

en tattuering "smetar" dock ut sig (kan ta tiotals år innan detta händer) och smala streck blir tjockare. Det är därför tattuerare inte vill tattuera streckkoder, eftersom det till slut kommer bli en svart box istället för dom strecken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu överdriver du en smula.

en tattuering "smetar" dock ut sig (kan ta tiotals år innan detta händer) och smala streck blir tjockare. Det är därför tattuerare inte vill tattuera streckkoder, eftersom det till slut kommer bli en svart box istället för dom strecken.

Ah, okej då fattar jag. Jag har undrat ett tag, hur långt ned tatuering är egentligen. :ermm:

Min pappa tatuerade en kanin på underarmen för måååååååååånga år sedan (för övrigt, 12:- kostade den i Brasilien) och den är blå nu och är mycket svår att se. Den är alldeles suddig. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om det på Berns står 18 som åldersgräns på ett evenemang, måste alla i "sällskapet" vara över arton eller räcker det med att man har med sig någon som är arton?

Det räcker om man har med sig någon som är över 18.

80% säker, skulle gjort det i tisdags, kunde dock inte ta mig till götet så det blir inget.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har fått såna där "tänd dina lysen (etc.) med en fjärrkontroll"- grejer, som ingen i familjen verkar vilja använda. Så jag tänkte ta dem. :) Men jag vet bara inte vad jag ska använda dem till. Behöver hjälp här. ;)

De funkar alltså till all sorts elektronik, men är väl mest menade för lampor, tror jag. 2 stycken har jag t.o.m.

Så vad kan jag använda dessa till? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har fått såna där "tänd dina lysen (etc.) med en fjärrkontroll"- grejer, som ingen i familjen verkar vilja använda. Så jag tänkte ta dem. :) Men jag vet bara inte vad jag ska använda dem till. Behöver hjälp här. ;)

De funkar alltså till all sorts elektronik, men är väl mest menade för lampor, tror jag. 2 stycken har jag t.o.m.

TVn! Eller vänta...

Nej, men lampor låter som ett bra förslag. Heck, jag skulle vilja ha fjärrkontroller till alla elapparater i huset, och gärna en till dörren. Det är nog dock lika ansträngande att leta upp rätt kontroll som att masa mig ur skrivbordsstolen och trycka på stömbrytaren, men allt för lite extra komfort (lathet).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon lampa som du tänder ofta, någon fläkt kanske ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

TVn! Eller vänta...

Nej, men lampor låter som ett bra förslag. Heck, jag skulle vilja ha fjärrkontroller till alla elapparater i huset, och gärna en till dörren. Det är nog dock lika ansträngande att leta upp rätt kontroll som att masa mig ur skrivbordsstolen och trycka på stömbrytaren, men allt för lite extra komfort (lathet).

TVn.. :)

Hehe, jo jag tänkte först använda en av dem till lampan i mitt fönster. Men det känns lite dumt, ska jag gå in i rummet och hämta fjärrkontrollen bara för att kunna tända lampan? hmm, kanske kan gå runt med den i fickan? ;)

Mja, jag får nog inse sanningen. Det är bara en extremt onödig pryl. Hade hoppats att den kunde vara bra för något..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

TVn.. :lol:

Hehe, jo jag tänkte först använda en av dem till lampan i mitt fönster. Men det känns lite dumt, ska jag gå in i rummet och hämta fjärrkontrollen bara för att kunna tända lampan? hmm, kanske kan gå runt med den i fickan? :lol:

Mja, jag får nog inse sanningen. Det är bara en extremt onödig pryl. Hade hoppats att den kunde vara bra för något..

Kaffebryggaren?

Datorn?

Sen kan du ju knäppa av tv:n fär att luras lite när nån sitter och kollar. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...