AngryAxel Skrivet 5 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 5 november, 2006 Krona är sidan med en krona på ju Klave är ansiktet. Nationalencyklopedin begs to differ. I Sverige kallas de olika sidorna av myntet för krona och klave, eller precis som på en medalj; advers och revers. Krona är den sida av ett mynt på vilken regentens bild eller namnchiffer är anbragt. Benämningen klave uppkommen av att den på vissa äldre svenska mynt avbildade, halvrunda och starkt stillserade sköldar som till formen påminner om en kreatursklave. På grund av att frånsidan på svenska mynt har tre kronor eller en krona avbildat så är det en utbredd missuppfattning att den sidan är krona. krona och klave. Att kasta eller spela krona och klave är detsamma som att singla slant (jfr gubbe eller pil). Uttrycket återgår på att vissa äldre svenska mynt på reversen (baksidan) hade en stiliserad sköld som påminde om en för kreatur avsedd klave, medan adversen (framsidan) visade en krona. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 5 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 5 november, 2006 (redigerad) Jag förstår inte, säger dem att klave är sidan med en krona på och krona är sidan med ansiktet på ? Redigerad 5 november, 2006 av x_simpa_x Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 5 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 5 november, 2006 Jag förstår inte, säger dem att klave är sidan med en krona på och krona är sidan med ansiktet på ? Ja. Kronan=kungen Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
BroDD Skrivet 5 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 5 november, 2006 Är det nån här som vet "alla" ord i svenska språket som är likt engelskans ord? så som lamp=lampa, sofa=soffa osv... Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
T-Ryder Skrivet 5 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 5 november, 2006 Är det nån här som vet "alla" ord i svenska språket som är likt engelskans ord? så som lamp=lampa, sofa=soffa osv... Ja, Jag kan alla i huvet Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 5 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 5 november, 2006 Ja, Jag kan alla i huvet Jag med. Jag är ett levande lexikon. Fråga kebab. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 5 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 5 november, 2006 Jag med. Jag är ett levande lexikon. Fråga kebab. Det är faktiskt sant. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pico Skrivet 5 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 5 november, 2006 Det är faktiskt sant. JAHA. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
p-c-2 Skrivet 5 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 5 november, 2006 Varför sover man? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Colan K Skrivet 5 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 5 november, 2006 Varför sover man? Sömn är ett normalt tillstånd då en organism en kortare tid är synbart medvetslös och oresponsiv för stimuli. Hjärnaktiviteten kan trots detta dock periodiskt vara mycket hög. Sömnens funktion är inte helt utredd, men mycket pekar på att det är en återhämtningsperiod då kroppen kan vila och läka medan hjärnan bearbetar intrycken från föregående vakenhetsperiod. Råttor som helt hindras från att sova dör inom ett par veckor. Den direkta dödsorsaken är oklar, men tros hänga samman med en allmän kollaps av immunförsvaret. Sömn Djupsömn Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
p-c-2 Skrivet 5 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 5 november, 2006 Sömn Djupsömn Ska läsa det där imorgon, nu ska jag sova Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 5 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 5 november, 2006 Varför växer muskler vid träning? Eller, vad händer med musklerna? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kiedis Skrivet 5 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 5 november, 2006 Varför växer muskler vid träning? Eller, vad händer med musklerna? För att göra det kortfattat: När du träna stimulerar du musklerna på ett sånt sätt att muskelcellerna drar ihop sig och muskelmassan ökar, efter någon timmer lägger sig en del, men en del behåller du, därför du ser "biffig" ut direkt efter ett styrkepass. Ungefär så sa min polare som jobbar som personlig tränare på ett gym. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 6 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 november, 2006 Varför växer muskler vid träning? Eller, vad händer med musklerna? När du tränar så bryts musklerna ner. Sen, när du vilar, så byggs dom upp igen. Lite mer än tidigare. Därför är det viktigt att man vilar också, efter ett pass. Så lät det när vi gick igenom dety här i skolan Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 6 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 november, 2006 En fråga till, när jag låg och försökte somna igår kom jag att tänka på min katts dryga kurrande. Varför kurrar katter? Är det för att lugna ner mig så att min katt kan våldta mig efteråt eller? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 6 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 november, 2006 En fråga till, när jag låg och försökte somna igår kom jag att tänka på min katts dryga kurrande. Varför kurrar katter? Är det för att lugna ner mig så att min katt kan våldta mig efteråt eller? Du menar spinner?! Det betydera att de mår bra. Hurvida du är zoofil vet jag inte... Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 6 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 november, 2006 Du menar spinner?! Det betydera att de mår bra. Hurvida du är zoofil vet jag inte... Aha, men varför gör dom det? För att meddela alla andra djur runt omkring att dom mår bra? Jag är ingen zoofil, men min katt är pervers. Orkar inte förklara allting nu, men han är lite översexuell! Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 6 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 november, 2006 Vad händer med en tatuering om man ändrar sin kroppsform, tex vid styrketräning? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 6 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 november, 2006 Vad händer med en tatuering om man ändrar sin kroppsform, tex vid styrketräning? Den stretchas ut? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 6 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 november, 2006 (redigerad) Vad händer med en tatuering om man ändrar sin kroppsform, tex vid styrketräning? Ingenting. Jag frågade det när jag tatuerade mig. Färgen sitter så pass långt ner i huden så det blir inte någon större skillnad när du går upp i vikt. Däremot flyter tatueringar ut med tiden. Blir tjocka och fula. Redigerad 6 november, 2006 av Vice. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts