Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Uno (a uno): Vilken är svårigheten med att skriva sammansatta ord just sammansatt?

Ack och ve, denna frågeställning. Ja, vad är orsaken bakom det hela? Engelskan? Bindestrecken?

Det är nästan omöjligt att svara på, men en sak är säker, den breder ut sig i allt större skala genom media, reklamskyltar osv.

Skamligt att elever idag går ut skolan med betyget G i Svenska utan att kunna hantera särskrivningar.

Jag hoppas innerligt att GTAsajtens forum inte avspeglar verkligheten bland ungdomar idag, gällande särskrivningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blir min sigg för stor om jag har citatet där? ;)

Inte som den ser ut nu iallafall. Tror inte man kan rå för bredden på texten.

@spindel: Säg inget till någon.. :huh:

Din är inte alls för stor. möjligtvis för bred, men man kan ju inte anpassa storleken på quotsen, så..

Zwei: Är Looptroop verkligen så bra som jag har inbillat mig att de är?

Japp. B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför åker man vasaloppet åt fel håll?

EDIT: som en liten "fortsättningsfråga" på spajdermän tidsfråga...

Alla länder flyttar väll inte fram/bak klockan?

Blir det inte.. "fel" med tiden då?

Hoppas nån fattar vad jag menar :huh:

Redigerad av BroDD
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tiden flyttar vi fram och tillbaka för att mörkret stannar kvar en timme till. Eller fan, jag är så jävla urusel på att förklara. Skit samma, jag vet varför i alla fall men är så sjukt dålig på att förklara. :lol:

Men nej, man ändrar inte tiden i alla länder på samma tidpunkt. Dagarna är ju olika beroende på olika platser på jorden. :lol: Och så även ljuset.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur längesen var det man började med vintertid/sommartid?

Och varför? :lol:

Hur och av vem bestäms dag för sommartid/vintertid?

Sommartid har vi haft sedan 1980 (ett engångsförsök gjordes år 1916). Sommartiden infördes för att utnyttja den ljusa tiden bättre och spara energi. Sista söndagen i mars går vi från normaltid till sommartid (flyttar fram klockan en timme) och sista söndagen i oktober går vi tillbaka till normaltid (flyttar tillbaka klockan en timme).

Det finns en svensk författning som reglerar detta, och även EU har sin lag om sommartiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla länder flyttar väll inte fram/bak klockan?

Blir det inte.. "fel" med tiden då?

Hoppas nån fattar vad jag menar :)

Hela Europa ställer om klockan vid samma tidpunkt och på samma sätt. (är jag 99% )

Hur det är med resten av världsdelrna vet jag inte.

Vem skriver telefonkatalogen?

Företaget Eniro.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...